Dat van die enkelingen zou ik niet snel zeggen, eens privé wat meer gesprekken voeren met een TBG en dan zal je merken dat het vrijwel dagelijkse kost is. Het is trouwens niet het enige ticket waar men over in discussie gaat. De toeslag aan boord (gaat nu van 7 naar 9€), de diabolotoeslag, …. De Belg is vooral iemand die excuses zoekt in een trein, of het nu is om goedkoper te reizen dan wel zonder ticket te reizen. Discipline en respect moet vooral van het personeel komen. Het feit dat er dagelijks klachten zijn over verbale agressies tov personeel zegt genoeg.Adler schreef: ↑05 feb 2023, 12:28
En voor die enkelingen die dat 'zogezegd' niet weten moet men het maar afschaffen en iedereen dan maar veel meer laten betalen ?
In het artikel wordt het voorbeeld gegeven van een senior die van Antwerpen naar de kust reist.
Een standaardticket van Antwerpen naar Blankenberge H/T kost tijdens de week nu 38 euro.
Met 40% korting is dit nog altijd 22.8 euro of 3 keer zo veel als een senior ticket nu.
Ik vraag me af hoe klanten zouden reageren als een winkel plots de prijzen van hun produkt maal 3 doen, zogezegd voor 'vereenvoudiging'.
Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
We kennen een klein stukje van wat de nieuwe formules worden en schieten ze af zonder details te kennen? Mensen beschuldigen de nmbs van slechte communicatie maar gaan dan zelfs discussiëren zonder alle elementen te kennen? allemaal wat kort door de bocht voor mij. Eerst alles weten en dan discussiëren lijkt me logischer
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dus een 'onwetende' die niet in staat is om de prijs van een jongeren- of seniorticket te vergelijken met een standaardticket moet wel weten dat er een Standard Multi bestaat.trainlovertje schreef: ↑05 feb 2023, 13:13 Overigens, er zijn maar heel weinigen die vandaag nog 38 euro betalen voor Antwerpen - Blankenberge. Doe die prijs maal twee en je zit bijna aan de prijs van een Standard Multi. Waarom zou je die dan niet kopen?
Dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo verlopen met invulpasses, al kunnen we dat nog niet met zekerheid stellen.
Een Standard Multi is overigens maar 1 jaar geldig.
Dus je moet al zeker 10 reizen maken dat jaar.
Ik ga hier niet meer verder over discussieren met u maar als het seniorticket ooit wordt afgeschaft zal ik u laten weten hoeveel honderden procent ik nu meer betaal per jaar.
Als dat de manier is om de trein aantrekkelijker te maken...
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dat heeft het bedrijf dan ook niet gedaan. De Morgen interpreteert alleen het gepubliceerde beheerscontract op zijn manier en maakt er een sensationeel verhaaltje van. Ze hebben een korte reactie van het spoorbedrijf gevraagd (i.v.m. de tariefherstructurering die gepaard gaat met het nieuwe beheerscontract) enkel nog maar kon bevestigen dat de Go Pass 1 en het seniorentarief aan forfaitaire prijs zullen verdwijnen, omdat deze tarieven dus niet meer overeenstemmen met het beheerscontract.jan_olieslagers schreef: ↑05 feb 2023, 13:11 Ik denk dat ik het al eens eerder heb gesteld: ieder fatsoenlijk bedrijf zou EERST de nieuwe formules aankondigen, en pas daarna het verdwijnen van (sommige) bestaande. Nog maar eens een schrijnend voorbeeld van wancommunicatie.
De Morgen (waarnaar ook in het VRT artikel wordt gerefereerd) schrijft het volgende:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/antw ... ~b2d99511/
en onderaan, onder het uitgewerkte voorbeeld staat dit“De NMBS voorziet in haar aanbod een ticket voor jongeren van 25 jaar en jonger, met een korting van 40 procent op de prijs van een standaardticket in tweede klasse.” Dit staat te lezen in artikel 29 van het nieuwe beheerscontract van de NMBS, dat onlangs werd goedgekeurd door de federale regering en de spoorbedrijven. Het contract legt de koers van de NMBS vast tot 2030. Ook voor senioren wordt er een korting van 40 procent voorzien op een standaardticket.
Laat ons wachten tot er echt bekend is welke tarieven verdwijnen en welke erbij zullen komen.Volgens de NMBS zal het wellicht zo’n vaart niet lopen. Achter de schermen wordt er namelijk gewerkt aan bijkomende kortingen. Zo zou het de bedoeling zijn om een rit tijdens de daluren goedkoper te maken. Wie regelmatig reist, zou ook een soort ‘getrouwheidskorting’ krijgen. “Deze kortingen zullen cumuleerbaar zijn met de korting van 40 procent, waardoor de nieuwe prijzen uiteindelijk niet veel hoger zullen liggen dan nu”, zegt Temmerman.
Uiteindelijk zal alles volgens Temmerman veel eenvoudiger worden. “Op sommige momenten en sommige trajecten worden treinritten zelfs goedkoper dan vandaag.”
Of de NMBS die belofte kan waarmaken, valt nog te bekijken. Wanneer de nieuwe kortingen eraan komen en hoe groot deze ongeveer zullen zijn, kan het spoorbedrijf namelijk nog niet zeggen. Ook volgens bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo) zijn de nieuwe tarieven “nog in volle bespreking”. Het beheerscontract legt enkel de grote lijnen vast, klinkt het, die de komende maanden verder worden uitgewerkt. Gilkinet: “Het doel moet zijn om de trein aantrekkelijker te maken.”
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Enige bedenking, dit lijkt op een lek met onvolledige informatie, misschien ook bedoeld om het voorstel te kelderen en al dan niet de minister te beschadigen. Ik verschiet van niet veel meer in de politiek...jan_olieslagers schreef: ↑05 feb 2023, 13:11Ik denk dat ik het al eens eerder heb gesteld: ieder fatsoenlijk bedrijf zou EERST de nieuwe formules aankondigen, en pas daarna het verdwijnen van (sommige) bestaande. Nog maar eens een schrijnend voorbeeld van wancommunicatie.omdat we de toekomstige formules niet kennen. En al helemaal geen prijzen.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Tsja, wat er wordt afgeschaft mogen we wel in alle details weten, he... Maar ik ga er maar niet verder meer op in.Steven schreef: ↑05 feb 2023, 13:22 We kennen een klein stukje van wat de nieuwe formules worden en schieten ze af zonder details te kennen? Mensen beschuldigen de nmbs van slechte communicatie maar gaan dan zelfs discussiëren zonder alle elementen te kennen? :roll: allemaal wat kort door de bocht voor mij. Eerst alles weten en dan discussiëren lijkt me logischer
Dat zou wel eens goed kunnen, ja. En men slaagt er blijkbaar in om zelfs verdeeldheid te zaaien onder verdedigers van het spoorbedrijf.Enige bedenking, dit lijkt op een lek met onvolledige informatie
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 05 feb 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Neen, je moet helemaal geen tien (eigenlijk vijf, want een heen en terugreis is twee lijntjes) reizen maken om die Standard Multi vol te krijgen. Je mag gerust een lijntje niet gebruiken. En alsnog: 5 enkele reizen of 2,5 H/T terugreizen zijn al genoeg om de pass terug te verdienen.Adler schreef: ↑05 feb 2023, 13:24Dus een 'onwetende' die niet in staat is om de prijs van een jongeren- of seniorticket te vergelijken met een standaardticket moet wel weten dat er een Standard Multi bestaat.trainlovertje schreef: ↑05 feb 2023, 13:13 Overigens, er zijn maar heel weinigen die vandaag nog 38 euro betalen voor Antwerpen - Blankenberge. Doe die prijs maal twee en je zit bijna aan de prijs van een Standard Multi. Waarom zou je die dan niet kopen?
Dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo verlopen met invulpasses, al kunnen we dat nog niet met zekerheid stellen.
Een Standard Multi is overigens maar 1 jaar geldig.
Dus je moet al zeker 10 reizen maken dat jaar.
Ik ga hier niet meer verder over discussieren met u maar als het seniorticket ooit wordt afgeschaft zal ik u laten weten hoeveel honderden procent ik nu meer betaal per jaar.
Als dat de manier is om de trein aantrekkelijker te maken...
Het klopt dat je dat niet kan weten aan de automaat, maar het is wel beter bekend onder de bevolking dat die invulpasses voor lange reizen goedkoper zijn dan dat een Go Pass 1 Leuven - Brussel duurder is dan het normaaltarief. Uiteraard omdat het prijsverschil vele malen groter is. Ik spreek uit ervaring als loketbediende, niet als advocaat van NMBS.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Zoals hier boven dan ook staat, die kleine beetjes die we weten komen niet van het bedrijf zelf maar vanuit een nieuw beheerscontract waaruit details gelekt zijn. Er was dus geen enkele officiële nmbs persmededeling over deze zaken. Dus waar zijn we dan mee bezig?jan_olieslagers schreef: ↑05 feb 2023, 13:30Tsja, wat er wordt afgeschaft mogen we wel in alle details weten, he... Maar ik ga er maar niet verder meer op in.Steven schreef: ↑05 feb 2023, 13:22 We kennen een klein stukje van wat de nieuwe formules worden en schieten ze af zonder details te kennen? Mensen beschuldigen de nmbs van slechte communicatie maar gaan dan zelfs discussiëren zonder alle elementen te kennen? allemaal wat kort door de bocht voor mij. Eerst alles weten en dan discussiëren lijkt me logischer
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Neen, we weten eigenlijk helemaal niet wat er nog zal verdwijnen. We kunnen alleen vaststellen welke tarieven niet overeenstemmen met het nieuwe beheerscontract. En daar stopt het.jan_olieslagers schreef: ↑05 feb 2023, 13:30Tsja, wat er wordt afgeschaft mogen we wel in alle details weten, he... Maar ik ga er maar niet verder meer op in.Steven schreef: ↑05 feb 2023, 13:22 We kennen een klein stukje van wat de nieuwe formules worden en schieten ze af zonder details te kennen? Mensen beschuldigen de nmbs van slechte communicatie maar gaan dan zelfs discussiëren zonder alle elementen te kennen? allemaal wat kort door de bocht voor mij. Eerst alles weten en dan discussiëren lijkt me logischer
Ik denk inderdaad dat we hier met z'n allen al veel te veel woorden aan vuil hebben gemaakt en gewoon moeten zwijgen en wachten tot we meer weten.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
@trainlovertje: ik ben het grotendeels met je eens, niet elke wijziging moet per se afgewezen worden, en het lijkt er minstens op dat het resultaat best zal meevallen. Toch stoor ik me een beetje aan het rücksichtlos afschaffen van tarieven met als argument dat sommigen niet weten wat ze doen. Moet je dan elke formule schrappen die sommigen niet begrijpen? Mij lijkt van niet. Integendeel, als reizigers niet de juiste formule kennen voor hun specifieke trip, misschien moeten ze wel daar een oplossing voor vinden? Op het internet is er wel een automatische prijsvergelijker, waarom bestaat die niet op de automaat? Lijkt mij (een leek, toegegeven) niet zo moeilijk te doen...
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Nogal wat reizigers lijken uit het oog verloren dat een TBG geen schoolmeester is en dat ze er zelf voor moeten zorgen dat ze zich gedragen ook als hun moeder er niet bij is. En dat is helaas niet iets typisch Belgisch. Ik denk dat het een belangrijke reden is waarom veel Nederlandse conducteurs helemaal niet meer controleren. NS is recent een project gestart voor extra hulp bij treinreis voor mensen met licht verstandelijke beperking. Ze zullen er hun handen aan vol hebben, alleen al al die reizigers die het verschil tussen tweede en eerste klas niet meer begrijpen.Steven schreef: ↑05 feb 2023, 13:18 Dat van die enkelingen zou ik niet snel zeggen, eens privé wat meer gesprekken voeren met een TBG en dan zal je merken dat het vrijwel dagelijkse kost is. Het is trouwens niet het enige ticket waar men over in discussie gaat. De toeslag aan boord (gaat nu van 7 naar 9€), de diabolotoeslag, …. De Belg is vooral iemand die excuses zoekt in een trein, of het nu is om goedkoper te reizen dan wel zonder ticket te reizen. Discipline en respect moet vooral van het personeel komen. Het feit dat er dagelijks klachten zijn over verbale agressies tov personeel zegt genoeg.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dus de NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman waarnaar in het artikel meermaals wordt verwezen, weet ook niet waar hij het over heeft en spreekt niet namens de NMBS ?Steven schreef: ↑05 feb 2023, 13:32
Zoals hier boven dan ook staat, die kleine beetjes die we weten komen niet van het bedrijf zelf maar vanuit een nieuw beheerscontract waaruit details gelekt zijn. Er was dus geen enkele officiële nmbs persmededeling over deze zaken. Dus waar zijn we dan mee bezig?
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Het wordt inderdaad niet afgeschaft omwille van het feit dat sommigen het foute (te dure) tarief kiezen, maar het is wel waar dat dat gebeurt en dat is een mooi excuus om hierbij te plaatsen. Ikzelf ben ook voorstander om het verkoopproces van automaten aan te passen aan dat van de website, maar zoals gezegd zijn de forfaitaire tickets niet verenigbaar met het nieuwe beheerscontract.groentje schreef: ↑05 feb 2023, 13:59 @trainlovertje: ik ben het grotendeels met je eens, niet elke wijziging moet per se afgewezen worden, en het lijkt er minstens op dat het resultaat best zal meevallen. Toch stoor ik me een beetje aan het rücksichtlos afschaffen van tarieven met als argument dat sommigen niet weten wat ze doen. Moet je dan elke formule schrappen die sommigen niet begrijpen? Mij lijkt van niet. Integendeel, als reizigers niet de juiste formule kennen voor hun specifieke trip, misschien moeten ze wel daar een oplossing voor vinden? Op het internet is er wel een automatische prijsvergelijker, waarom bestaat die niet op de automaat? Lijkt mij (een leek, toegegeven) niet zo moeilijk te doen...
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Die zegt ook maar wat de bazen zeggen, een beheerscontract dat net is opgesteld maar waarbij de nieuwe tarieven nog niet volledig zijn uitgewerkt, daar komt het toch op neer volgens mij. Dit allemaal omdat een journalist een vraag stelde waarvan hij zou kunnen raden dat het antwoord niet duidelijk zou zijn. Of kunnen journalisten niet meer nadenken voor ze een vraag over zoiets stellen? Men spreekt van het jaar 2025 om ze in te voeren, daar kan dus nog veel water naar de Noordzee stromen voor ze effectief 100% zijn uitgewerkt. Het zou mij bijzonder verrassen moest de nmbs een maand na het opstellen van zo’n beheerscontract al volledig nieuwe tarieven tot in de puntjes hebben uitgewerkt.Adler schreef: ↑05 feb 2023, 14:10Dus de NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman waarnaar in het artikel meermaals wordt verwezen, weet ook niet waar hij het over heeft en spreekt niet namens de NMBS ?Steven schreef: ↑05 feb 2023, 13:32
Zoals hier boven dan ook staat, die kleine beetjes die we weten komen niet van het bedrijf zelf maar vanuit een nieuw beheerscontract waaruit details gelekt zijn. Er was dus geen enkele officiële nmbs persmededeling over deze zaken. Dus waar zijn we dan mee bezig?
Ze hebben zichzelf dus een jaar of 2 gegeven.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Hij kan alleen maar bevestigen wat af te leiden valt uit het beheerscontract. Of moet hij dat ontkennen of antwoorden met "geen commentaar"?