jan_olieslagers schreef: ↑07 feb 2023, 17:27
BTW al eens berekend at moet betaald worden aan vadertje staat??
Hoezo BTW? Hoe minder men aan de klanten aanrekent, hoe minder BTW men aan de overheid moet betalen. BTW = belasting over de toegevoegde waarde, en hoe minder inkomsten men heeft uit verkoop, hoe lager de toegevoegde waarde, en dus ook hoe lager de belasting daarop.
Toegevoegde waarde = verkoop minus aankoop, voor alle duidelijkheid.
Als alle vervoerbewijzen gratis worden, dan zou de BTW-aangifte van NMBS wel eens negatief kunnen worden, immers meer aankopen dan verkopen; en zou vadertje fiscus aan de NMBS btw moeten terugbetalen. Daar zit ook niemand op te wachten, denk ik, in de Wetstraat.
Dank U vriendelijk voor deze les in fiscaliteit,die ik in feite niet nodig had. Ik denk dat nog zo stom niet ben.Ik stam nog uit een generatie die brdrijsbeheer kreeg op de technische school,om "op zijn eigen" te kunnen beginnen!!!.
Ik bedoelde gewoon ,om na te denken over de samenstelling van die 700 Miljoen inkomsten.
En natuurlijk in de eerste plaats niet over de BTW heffeing op een gratis biljet.
Doch enige kanttekeningen,zonder een echte fiscalist/accountant te zijn zoals U.
Wat eenvoudig is voorgesteld door U, zou wel eens ingewikkeld kunnen worden als de ECHTE BTW fiscalisten er zich over buigen.
En dat de NMBS wel BTW zou moeten betalen voor hun gratis "tickets".Tuurlijk kan alles geregeld worden met EUROPA en het FOD Financien.
Ik geef dit enkel mee als doordenkertje zonder te claimen dat het zo is!!! De BTW wetgeving is een raar beestje.
In beginsel moet u btw afdragen over gratis verstrekte producten/diensten.
Gratis goederen/diensten leveren, wat met de btw?
De btw moet dan worden berekend over de aankoopprijs of de kostprijs. Tip. Er geldt onder voorwaarden echter een vrijstelling voor gratis producten waarvan de (inkoop)waarde exclusief btw niet meer bedraagt dan € 15. Dit zal bij producten ter promotie meestal wel het geval zijn. U hoeft dan dus geen btw af te dragen. Let op. Geeft u producten weg die u meer dan € 15 hebben gekost, dan moet u dus wel btw afdragen over de inkoop- of kostprijs. In beide gevallen is de btw op de inkopen of productie aftrekbaar, mits het duidelijk is dat het een zakelijke promotie betreft.