MIVB nieuws
Re: MIVB nieuws
Een paar correcties:
3 & 4: 4000 (3000 bij uitzondering)
7: 4000, tijdens de week ook enkele 3000
19: 3000
25: 3000
32: 3000
39 & 44: 7700/7800
51: 7900 (7700/7800 bij uitzondering, ook een paar 3000 op het stuk Ninoofsepoort - Kerkhof van Jette op de weg van de remise naar lijn 19)
55: 3000
62: 2000 en 3000 (in het weekend en 's avonds hoofdzakelijk 3000, tijdens de week overdag vooral 2000)
81: 7900 (7700/7800 bij uitzondering)
82: 3000
92: 3000 (2000 bij uitzondering)
93: 2000, 7700/7800 en soms 3000 (in die volgorde van aantal) tijdens de week, 3000 tijdens het weekend (met op zaterdag een enkele 2000)
94: 2000 en 3000 tijdens de week (een enkele 7700/7800 bij uitzondering), 3000 tijdens het weekend
97: 7700/7800 (7900 en sinds de recente opening van remise Marconi ook wel 3000 bij uitzondering)
Inzet van ander materieel dan wat hierboven beschreven is, is niet helemaal uitgesloten maar zeer uitzonderlijk. Zo heeft er de voorbije maand een 4000 gereden op zowel lijn 25 als lijn 92, maar dat is uiterst zeldzaam en eigenlijk ook niet toegestaan omdat vele perrons niet lang genoeg zijn.
3 & 4: 4000 (3000 bij uitzondering)
7: 4000, tijdens de week ook enkele 3000
19: 3000
25: 3000
32: 3000
39 & 44: 7700/7800
51: 7900 (7700/7800 bij uitzondering, ook een paar 3000 op het stuk Ninoofsepoort - Kerkhof van Jette op de weg van de remise naar lijn 19)
55: 3000
62: 2000 en 3000 (in het weekend en 's avonds hoofdzakelijk 3000, tijdens de week overdag vooral 2000)
81: 7900 (7700/7800 bij uitzondering)
82: 3000
92: 3000 (2000 bij uitzondering)
93: 2000, 7700/7800 en soms 3000 (in die volgorde van aantal) tijdens de week, 3000 tijdens het weekend (met op zaterdag een enkele 2000)
94: 2000 en 3000 tijdens de week (een enkele 7700/7800 bij uitzondering), 3000 tijdens het weekend
97: 7700/7800 (7900 en sinds de recente opening van remise Marconi ook wel 3000 bij uitzondering)
Inzet van ander materieel dan wat hierboven beschreven is, is niet helemaal uitgesloten maar zeer uitzonderlijk. Zo heeft er de voorbije maand een 4000 gereden op zowel lijn 25 als lijn 92, maar dat is uiterst zeldzaam en eigenlijk ook niet toegestaan omdat vele perrons niet lang genoeg zijn.
Re: MIVB nieuws
Heel erg bedankt.
Ik dacht dat de 4000's ook te lang waren voor lijn 4, maar dat is dus niet (meer) zo?
Dat er op 92 (en 93 en 94) ook al Flexity's rijden, was me nog niet bekend.
Ik dacht dat de 4000's ook te lang waren voor lijn 4, maar dat is dus niet (meer) zo?
Dat er op 92 (en 93 en 94) ook al Flexity's rijden, was me nog niet bekend.
Re: MIVB nieuws
De paar resterende te korte perrons zijn al geruime tijd verlengd, dus ook op lijn 4 maken de 4000 tegenwoordig de dienst uit... en het is hard nodig in de Noord-Zuidverbinding. De overige lijnen genieten mee van de leveringen van nieuwe 3000 en 4000, die overigens net afgelopen is, waarmee een belangrijk hoofdstuk afgesloten wordt...
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: MIVB nieuws
Ik drop het hier maar even bij, gezien ik niet heel veel interesse voor dit thema verwacht:
Sinds deze week heb ik enkele T4000-trams gezien op lijn 9 (en aangezien deze naar Simonis rijden vanuit het depot Weststation via Schweizer en Groot-Bijgaarden rijden ze dus ook deels op lijnen 82 en 19). Pascal Smet had reeds heel lang geleden, kort na de opening van lijn 9, beweerd dat dit eraan zat te komen door het grote succes van de nieuwe tramlijn. Alleen was daar niet veel van in huis gekomen, tot nu dus.
Reden is volgens mij de werken tussen het Noordstation en Rogier (voorbereidende werken voor metrolijn 3?), waardoor er geen trams kunnen keren op het niveau -1 in het laatstgenoemde station. Hierdoor worden lijnen 4 en 55 aan elkaar gekoppeld en krijg je als het ware een verbinding Da Vinci - Stalle(P). Waarschijnlijk omdat de T4000-stellen te lang zijn voor sommige haltes langs lijn 55, worden ze op deze lange verbinding niet ingezet en bestaat er is een 'overschot' aan T4000's, die normaal ook op lijn 4 worden ingezet. Je kan dus ook weer een heel aantal T3000's spotten tussen Rogier en Zuidstation, wat geleden moet zijn van toen lijn 32 nog bestond in de late uurtjes. Lijn 25 is momenteel overigens beperkt tot Liedts.
Wanneer de werken gedaan zijn en het weer drukker wordt, aan het einde van de zomervakantie, zullen ze er helaas waarschijnlijk weer verdwijnen. Zij die ze willen fotograferen, hebben dus nog wel even de tijd.
Sinds deze week heb ik enkele T4000-trams gezien op lijn 9 (en aangezien deze naar Simonis rijden vanuit het depot Weststation via Schweizer en Groot-Bijgaarden rijden ze dus ook deels op lijnen 82 en 19). Pascal Smet had reeds heel lang geleden, kort na de opening van lijn 9, beweerd dat dit eraan zat te komen door het grote succes van de nieuwe tramlijn. Alleen was daar niet veel van in huis gekomen, tot nu dus.
Reden is volgens mij de werken tussen het Noordstation en Rogier (voorbereidende werken voor metrolijn 3?), waardoor er geen trams kunnen keren op het niveau -1 in het laatstgenoemde station. Hierdoor worden lijnen 4 en 55 aan elkaar gekoppeld en krijg je als het ware een verbinding Da Vinci - Stalle(P). Waarschijnlijk omdat de T4000-stellen te lang zijn voor sommige haltes langs lijn 55, worden ze op deze lange verbinding niet ingezet en bestaat er is een 'overschot' aan T4000's, die normaal ook op lijn 4 worden ingezet. Je kan dus ook weer een heel aantal T3000's spotten tussen Rogier en Zuidstation, wat geleden moet zijn van toen lijn 32 nog bestond in de late uurtjes. Lijn 25 is momenteel overigens beperkt tot Liedts.
Wanneer de werken gedaan zijn en het weer drukker wordt, aan het einde van de zomervakantie, zullen ze er helaas waarschijnlijk weer verdwijnen. Zij die ze willen fotograferen, hebben dus nog wel even de tijd.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: MIVB nieuws
https://www.facebook.com/photo/?fbid=50 ... 8006702054
MIVB heeft het de bouwvergunning voor tramlijn 10 beet. De werkzaamheden starten begin 2023.
Het traject volgt eigenlijk het huidige traject van tram 3 tussen Rogier en Heembeek en van bus 47 tussen Heembeek en Militair hospitaal.
Gevolgen van de komst van de tram 10:
- Tram 3 zal niet meer uitrijden en de halte Esplanade zal hierdoor niet meer bediend worden => zou men dan eindelijk eens werk maken van de verbinding tussen de verschillende tramterminussen in het noorden (Koning Boudewijn - Heizel - Esplanade)? Daar wordt al jaren over gesproken (https://www.bruzz.be/samenleving/plan-v ... 2017-01-24), maar er lijkt niets te gebeuren. Men zou tram 9 dan kunnen doortrekken tot Esplanade en verder naar De Wand of nog verder zuidwaarts. Welja, er is al één en ander veranderd op die tijd: er was toen nog geen sprake van en tram naar NOH en ook het voorziene voetbalstadion komt er niet.
- Bus 47 zal verdwijnen en een andere buslijn zal het trajectgedeelte Militair Hospitaal - Vilvoorde overnemen. Ik gok op lijn 57.
Hint: als je geen Facebook hebt en die vervelende aanmeld/registreer-balk beneden in beeld hebt, doe dan rechtermuisklik 'Afbeelding openen in nieuw tabblad'.
MIVB heeft het de bouwvergunning voor tramlijn 10 beet. De werkzaamheden starten begin 2023.
Het traject volgt eigenlijk het huidige traject van tram 3 tussen Rogier en Heembeek en van bus 47 tussen Heembeek en Militair hospitaal.
Gevolgen van de komst van de tram 10:
- Tram 3 zal niet meer uitrijden en de halte Esplanade zal hierdoor niet meer bediend worden => zou men dan eindelijk eens werk maken van de verbinding tussen de verschillende tramterminussen in het noorden (Koning Boudewijn - Heizel - Esplanade)? Daar wordt al jaren over gesproken (https://www.bruzz.be/samenleving/plan-v ... 2017-01-24), maar er lijkt niets te gebeuren. Men zou tram 9 dan kunnen doortrekken tot Esplanade en verder naar De Wand of nog verder zuidwaarts. Welja, er is al één en ander veranderd op die tijd: er was toen nog geen sprake van en tram naar NOH en ook het voorziene voetbalstadion komt er niet.
- Bus 47 zal verdwijnen en een andere buslijn zal het trajectgedeelte Militair Hospitaal - Vilvoorde overnemen. Ik gok op lijn 57.
Hint: als je geen Facebook hebt en die vervelende aanmeld/registreer-balk beneden in beeld hebt, doe dan rechtermuisklik 'Afbeelding openen in nieuw tabblad'.
Re: MIVB nieuws
Woensdagochtend werd de eerste spade in de grond gestoken voor tramlijn 10. Het nieuwe traject moet het militair hospitaal van Neder-Over-Heembeek met het stadscentrum verbinden. Een buurtbewoner diende wel een verzoekschrift tot nietigverklaring in bij de Raad van State. Als de buurtbewoner gelijk krijgt, moeten de begonnen werken alsnog worden stilgelegd.
Tramlijn 10 wordt 5,5 kilometer lang, zal 10 nieuwe haltes bedienen en kan tijdens de spits 1.600 tot 2.400 reizigers per uur vervoeren. De tram moet ervoor zorgen dat de inwoners van Neder-Over-Heembeek het centrum gemakkelijker kunnen bereiken en dat de toegankelijkheid van de verschillende voorzieningen in Neder-Over-Heembeek verbetert.
De afgelopen tien jaar startte de gemeente namelijk een aantal belangrijke projecten op, zoals het plan om 1.000 woningen en openbare voorzieningen te bouwen: kinderkribbes, scholen, een rusthuis, buurthuizen en sportcentra.
Bovendien zijn er nog veel bouwmogelijkheden in Neder-Over-Heembeek, waardoor het aantal inwoners de komende jaren weleens sterk kan stijgen. Meer inwoners betekent ook een grotere druk op het openbaar vervoer en dan volstaat een bus niet meer.
"Brussel verandert en de behoeften van de inwoners veranderen mee. De MIVB moet daar dus op inspelen”, zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “Tram 10 is daar een antwoord op. De lijn biedt een milieuvriendelijke en kwaliteitsvolle mobiliteitsoplossing door dit gedeelte van de stad efficiënt te verbinden met de rest van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest."
Maar niet iedereen is opgezet met de nieuwe verkeersroute. Volgens Claude Carpent, inwoner van Neder-Over-Heembeek en vertegenwoordiger van het Collectif Non au Tram à NOH, werd de inspraak van burgers niet gerespecteerd en bleven verschillende petities en demonstraties onbeantwoord. Daarom diende hij begin januari een verzoekschrift in tot nietigverklaring en gewone schorsing in bij de Raad van State. (Indien dat niet lukt, dreigt Carpent met een indiending van een noodschorsing, dat is een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid).
“De aanbestedingsprocedures zijn namelijk niet nageleefd door de vergunninghouders zoals de MIVB en het Gewest”, aldus Carpent. “Bovendien werd totaal geen rekening gehouden met de inspraak van de omwonenden. Het is wachten op de reactie van de Raad van State.”
Indien de Raad van State volgt, moet de MIVB de werken stopzetten en zelfs alles terug in de oorspronkelijke staat brengen.
Hoewel voorafgaand aan de werken een openbaar onderzoek werd ingesteld, en ook verschillende informatiekanalen waren opgezet - zoals een Facebook-pagina, een WhatsApp-groep, een telefoonnummer en een "huis van de tram", waar iedereen informatie kon krijgen en vragen kon stellen - blijft Carpent bij zijn punt: de input van omwonenden werd niet meegenomen.
“De impact van de werken zal onvermijdelijk schade veroorzaken bij de omwonenden, maar vooral bij winkeliers. Er zijn bepaalde zones die volgens ons absoluut niet geschikt zijn om een tram te laten rijden. Smalle straten, wijken die aanvankelijk dienst deden als recreatiezones, plaatsen waar er momenteel heel veel fietsers en zachte weggebruikers zijn of waar ouders hun kinderen van school halen.”
“Wij waren niet op de hoogte van de klacht, ik kan dus niet veel meer zeggen dan dat de werken begonnen zijn”, zegt MIVB-woordvoerder An Van hamme. “We begrijpen dat dit voor sommige mensen een project is met een ingrijpende verandering in hun leefomgeving, maar de tram moet ergens passeren. Daarom hebben we ook de nadruk gelegd op de kwaliteit van de openbare ruimte die nadien wordt aangelegd.”
Volgens de MIVB-woordvoerder is wel degelijk geluisterd naar burgers en omwonenden via verschillende inspraakmomenten. “Zeggen dat er geen inspraak is geweest, klopt gewoon niet. Maar je kan onmogelijk iedereen tevreden stellen.”
Ook Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister van mobiliteit, openbare werken en verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen), noemt het verzoekschrift tot nietigverklaring "een zonde".
Als de rechter effectief beslist om de werken stop te zetten, dan moet het Gewest die uitspraak respecteren. Maar tot de rechter iets anders aangeeft, gaan de werken uiteraard gewoon door. Het is jammer omdat dit project niet alleen de sporen zelf inhoudt, maar ook bijvoorbeeld de renovatie van een aantal pleinen. De impact op de omgeving is eigenlijk heel positief”.
In november 2021 werd de bouwaanvraag voor het project ingediend. Een goedkeuring kwam er eind 2022. In maart vorig jaar startten al werken van de nutsbedrijven. De eigenlijke werken aan de sporen zijn woensdag officieel begonnen. In het najaar van 2024 zouden de eerste trams op lijn 10 kunnen beginnen rijden, als het beroep tenminste wordt afgewezen.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/werken- ... 2023-01-18)
Tramlijn 10 wordt 5,5 kilometer lang, zal 10 nieuwe haltes bedienen en kan tijdens de spits 1.600 tot 2.400 reizigers per uur vervoeren. De tram moet ervoor zorgen dat de inwoners van Neder-Over-Heembeek het centrum gemakkelijker kunnen bereiken en dat de toegankelijkheid van de verschillende voorzieningen in Neder-Over-Heembeek verbetert.
De afgelopen tien jaar startte de gemeente namelijk een aantal belangrijke projecten op, zoals het plan om 1.000 woningen en openbare voorzieningen te bouwen: kinderkribbes, scholen, een rusthuis, buurthuizen en sportcentra.
Bovendien zijn er nog veel bouwmogelijkheden in Neder-Over-Heembeek, waardoor het aantal inwoners de komende jaren weleens sterk kan stijgen. Meer inwoners betekent ook een grotere druk op het openbaar vervoer en dan volstaat een bus niet meer.
"Brussel verandert en de behoeften van de inwoners veranderen mee. De MIVB moet daar dus op inspelen”, zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “Tram 10 is daar een antwoord op. De lijn biedt een milieuvriendelijke en kwaliteitsvolle mobiliteitsoplossing door dit gedeelte van de stad efficiënt te verbinden met de rest van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest."
Maar niet iedereen is opgezet met de nieuwe verkeersroute. Volgens Claude Carpent, inwoner van Neder-Over-Heembeek en vertegenwoordiger van het Collectif Non au Tram à NOH, werd de inspraak van burgers niet gerespecteerd en bleven verschillende petities en demonstraties onbeantwoord. Daarom diende hij begin januari een verzoekschrift in tot nietigverklaring en gewone schorsing in bij de Raad van State. (Indien dat niet lukt, dreigt Carpent met een indiending van een noodschorsing, dat is een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid).
“De aanbestedingsprocedures zijn namelijk niet nageleefd door de vergunninghouders zoals de MIVB en het Gewest”, aldus Carpent. “Bovendien werd totaal geen rekening gehouden met de inspraak van de omwonenden. Het is wachten op de reactie van de Raad van State.”
Indien de Raad van State volgt, moet de MIVB de werken stopzetten en zelfs alles terug in de oorspronkelijke staat brengen.
Hoewel voorafgaand aan de werken een openbaar onderzoek werd ingesteld, en ook verschillende informatiekanalen waren opgezet - zoals een Facebook-pagina, een WhatsApp-groep, een telefoonnummer en een "huis van de tram", waar iedereen informatie kon krijgen en vragen kon stellen - blijft Carpent bij zijn punt: de input van omwonenden werd niet meegenomen.
“De impact van de werken zal onvermijdelijk schade veroorzaken bij de omwonenden, maar vooral bij winkeliers. Er zijn bepaalde zones die volgens ons absoluut niet geschikt zijn om een tram te laten rijden. Smalle straten, wijken die aanvankelijk dienst deden als recreatiezones, plaatsen waar er momenteel heel veel fietsers en zachte weggebruikers zijn of waar ouders hun kinderen van school halen.”
“Wij waren niet op de hoogte van de klacht, ik kan dus niet veel meer zeggen dan dat de werken begonnen zijn”, zegt MIVB-woordvoerder An Van hamme. “We begrijpen dat dit voor sommige mensen een project is met een ingrijpende verandering in hun leefomgeving, maar de tram moet ergens passeren. Daarom hebben we ook de nadruk gelegd op de kwaliteit van de openbare ruimte die nadien wordt aangelegd.”
Volgens de MIVB-woordvoerder is wel degelijk geluisterd naar burgers en omwonenden via verschillende inspraakmomenten. “Zeggen dat er geen inspraak is geweest, klopt gewoon niet. Maar je kan onmogelijk iedereen tevreden stellen.”
Ook Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister van mobiliteit, openbare werken en verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen), noemt het verzoekschrift tot nietigverklaring "een zonde".
Als de rechter effectief beslist om de werken stop te zetten, dan moet het Gewest die uitspraak respecteren. Maar tot de rechter iets anders aangeeft, gaan de werken uiteraard gewoon door. Het is jammer omdat dit project niet alleen de sporen zelf inhoudt, maar ook bijvoorbeeld de renovatie van een aantal pleinen. De impact op de omgeving is eigenlijk heel positief”.
In november 2021 werd de bouwaanvraag voor het project ingediend. Een goedkeuring kwam er eind 2022. In maart vorig jaar startten al werken van de nutsbedrijven. De eigenlijke werken aan de sporen zijn woensdag officieel begonnen. In het najaar van 2024 zouden de eerste trams op lijn 10 kunnen beginnen rijden, als het beroep tenminste wordt afgewezen.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/werken- ... 2023-01-18)
Re: MIVB nieuws tramplan
Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) stelt deze week haar 'richtplan tramplan' voor, dat tegen 2030 een shift in het openbaar vervoersbeleid beoogt. BRUZZ licht de belangrijkste wijzigingen toe, en die zitten vooral in de timing van de reeds aangekondigde werken en werven.
Tram 10
Tram 10 zal sporen vanaf het Rogierplein tot aan het Militair Hospitaal van Neder-over-Heembeek met stops aan onder meer winkelcentrum Docks en het centrum van Neder-over-Heembeek. Maar buurtbewoners stellen zich ernstige vragen bij delen van het traject, hoewel in november nog een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd.
Volgens het kabinet van minister Van den Brandt lopen de werken "al erg vlot". De inauguratie van de tramlijn wordt "eind 2024 verwacht", dat is een jaar later dan initieel aangekondigd.
Thurn & Taxis
Nog een tramlijn die al een tijd in de pijplijn zit, is die tussen Belgica en het Noordstation, later verlengd tot aan het Centraal Station en met een halte aan Thurn & Taxis als belangrijkste speerpunt.
Net als de tramlijn naar Neder-over-Heembeek was de installatie van ‘tram Thurn & Taxis’ gepland voor, ten laatste, eind dit jaar. Quod non: het eerste deel, met terminus Noordstation, wordt pas verwacht tegen 2029. Het finale deel, met Centraal Station als eindpunt, drie jaar later.
“Dat heeft te maken met een gebrek aan personeel, een probleem dat intussen van de baan is”, valt te horen op het kabinet van minister Van den Brandt.“Net daarom is het zo belangrijk dat dit richtplan nu in steen gebeiteld is. De plannen zijn officieel gemaakt en dus kunnen de nodige middelen voorzien worden om ze uit te voeren.”
Mediatram
Ook de aangekondigde Mediatram blijft een complex dossier waarin de timing nog niet helemaal vastligt. Dat heeft natuurlijk te maken met de werkzaamheden aan het Mediapark zelf.
“De ontwikkeling van de Mediatram zal dus pas mogelijk zijn wanneer de sloopwerkzaamheden voorafgaand aan de uitvoering van het Mediapark zijn voltooid”, staat te lezen in het richtplan.
De lijn, die vooral in het oosten van het gewest zal sporen (onder meer op de Kolonel Bourgstraat), zou in 2032 alvast deels actief moeten zijn. In die eerste fase gaat het om een traject tussen Meiser en de Gemeenschappenlaan.
Vertramming lijn 95 financiële slokop
Ligt ook op tafel: de vertramming van de drukke buslijn 95, die het stadscentrum verbindt met de campussen van de VUB en ULB. Het zou niet over een volledige vertramming gaan, over het precieze tracé lopen momenteel nog studies.
Wat wel vaststaat, is dat de in de regeerverklaring vooropgestelde ingebruikname tegen 2025 is opgeschoven: ondertussen wordt gemikt op 2030.
“Die vertramming is nodig om het juiste evenwicht te vinden tussen stiptheid en voldoende capaciteit”, luidt het. “Momenteel is de lijn te lang en dat heeft negatieve gevolgen voor de regelmaat.”
Het project is trouwens een van de duurste in het hele plan, met een kostenplaatje dat op 55 miljoen euro geschat wordt, exclusief ingrepen aan het wegennet.
Luchthaventram en sneltram A12
Een andere langverwachte eindhalte is de luchthaven in Zaventem. Het gaat om een verlenging van lijn 62 tot aan Brussels Airport, die tegen 2028 een feit zou moeten zijn. Brussel is ervoor afhankelijk van het Brabantnet, luidt de verklaring achter die timing.
Nog een tram met een Vlaams tintje is de sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord - de sneltram A12 -, waarvan de plannen intussen al ruim een decennia meegaan, maar die hoogstwaarschijnlijk niet voor volgend decennium het licht zullen zien. In dat kader is het wel de bedoeling om via nieuwe traminfrastructuur een verbinding te maken tussen het Bockstaelplein en Sobieski Park en richting Parking C.
Verlengde verbindingen
Verder wordt de komende jaren werk gemaakt van een aantal verlengingen van bestaande verbindingen. Zo is er de ADEPS-tram, die Herrmann-Debroux aan het Zoniënwoud (Rood Klooster) moet koppelen. De timing voor die verlenging hangt af van het RPA in de Herrmann-Debroux-wijk en ligt in principe pas ergens tussen 2035 en 2040.
Nog een verlenging is die van tram 9, tot aan de Heizelvlakte. Ook tussen Bordet en Roodebeek (lijn acht), Roosevelt en De Mot (voor de trams tussen Louiza en Watermaal-Bosvoorde, tegen 2028) en Albert en Rochefort (Vorst, voor 2032) staan nieuwe verbindingen op de agenda, veelal projecten van kleinere aard.
Tegelijkertijd wil Brussel ook anticiperen op de verwachtte bevolkingsgroei in het westen van het gewest door een nieuwe tramringlijn uit de grond te stampen op de as tussen de Mettewie- en de Groeninckx-De May-laan.
Financiering verzekerd tot 2030
Met de plannen voor het Brusselse tramnet wil minister Van den Brandt naar eigen zeggen een historische fout rechtzetten.
"Een van de domste dingen die Brussel ooit gedaan heeft qua mobiliteit, was het opdoeken van het bestaande fijnmazige tramnetwerk, vanaf de jaren zestig. In 1983 was er zelfs sprake om de tram helemaal uit Brussel te bannen”, weet ze.
“Mijn plan moet een joekel van een historische vergissing terugdraaien, want trams zijn gewoon ontzettend handig in een stad. Ze zijn snel en comfortabel voor veel mensen tegelijk, ze zijn voorspelbaar en ze parkeren nooit op het voetpad."
De financiering voor het geheel is volgens de Brusselse regering verzekerd tot zeker 2030.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/het-bru ... newsletter)
Tram 10
Tram 10 zal sporen vanaf het Rogierplein tot aan het Militair Hospitaal van Neder-over-Heembeek met stops aan onder meer winkelcentrum Docks en het centrum van Neder-over-Heembeek. Maar buurtbewoners stellen zich ernstige vragen bij delen van het traject, hoewel in november nog een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd.
Volgens het kabinet van minister Van den Brandt lopen de werken "al erg vlot". De inauguratie van de tramlijn wordt "eind 2024 verwacht", dat is een jaar later dan initieel aangekondigd.
Thurn & Taxis
Nog een tramlijn die al een tijd in de pijplijn zit, is die tussen Belgica en het Noordstation, later verlengd tot aan het Centraal Station en met een halte aan Thurn & Taxis als belangrijkste speerpunt.
Net als de tramlijn naar Neder-over-Heembeek was de installatie van ‘tram Thurn & Taxis’ gepland voor, ten laatste, eind dit jaar. Quod non: het eerste deel, met terminus Noordstation, wordt pas verwacht tegen 2029. Het finale deel, met Centraal Station als eindpunt, drie jaar later.
“Dat heeft te maken met een gebrek aan personeel, een probleem dat intussen van de baan is”, valt te horen op het kabinet van minister Van den Brandt.“Net daarom is het zo belangrijk dat dit richtplan nu in steen gebeiteld is. De plannen zijn officieel gemaakt en dus kunnen de nodige middelen voorzien worden om ze uit te voeren.”
Mediatram
Ook de aangekondigde Mediatram blijft een complex dossier waarin de timing nog niet helemaal vastligt. Dat heeft natuurlijk te maken met de werkzaamheden aan het Mediapark zelf.
“De ontwikkeling van de Mediatram zal dus pas mogelijk zijn wanneer de sloopwerkzaamheden voorafgaand aan de uitvoering van het Mediapark zijn voltooid”, staat te lezen in het richtplan.
De lijn, die vooral in het oosten van het gewest zal sporen (onder meer op de Kolonel Bourgstraat), zou in 2032 alvast deels actief moeten zijn. In die eerste fase gaat het om een traject tussen Meiser en de Gemeenschappenlaan.
Vertramming lijn 95 financiële slokop
Ligt ook op tafel: de vertramming van de drukke buslijn 95, die het stadscentrum verbindt met de campussen van de VUB en ULB. Het zou niet over een volledige vertramming gaan, over het precieze tracé lopen momenteel nog studies.
Wat wel vaststaat, is dat de in de regeerverklaring vooropgestelde ingebruikname tegen 2025 is opgeschoven: ondertussen wordt gemikt op 2030.
“Die vertramming is nodig om het juiste evenwicht te vinden tussen stiptheid en voldoende capaciteit”, luidt het. “Momenteel is de lijn te lang en dat heeft negatieve gevolgen voor de regelmaat.”
Het project is trouwens een van de duurste in het hele plan, met een kostenplaatje dat op 55 miljoen euro geschat wordt, exclusief ingrepen aan het wegennet.
Luchthaventram en sneltram A12
Een andere langverwachte eindhalte is de luchthaven in Zaventem. Het gaat om een verlenging van lijn 62 tot aan Brussels Airport, die tegen 2028 een feit zou moeten zijn. Brussel is ervoor afhankelijk van het Brabantnet, luidt de verklaring achter die timing.
Nog een tram met een Vlaams tintje is de sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord - de sneltram A12 -, waarvan de plannen intussen al ruim een decennia meegaan, maar die hoogstwaarschijnlijk niet voor volgend decennium het licht zullen zien. In dat kader is het wel de bedoeling om via nieuwe traminfrastructuur een verbinding te maken tussen het Bockstaelplein en Sobieski Park en richting Parking C.
Verlengde verbindingen
Verder wordt de komende jaren werk gemaakt van een aantal verlengingen van bestaande verbindingen. Zo is er de ADEPS-tram, die Herrmann-Debroux aan het Zoniënwoud (Rood Klooster) moet koppelen. De timing voor die verlenging hangt af van het RPA in de Herrmann-Debroux-wijk en ligt in principe pas ergens tussen 2035 en 2040.
Nog een verlenging is die van tram 9, tot aan de Heizelvlakte. Ook tussen Bordet en Roodebeek (lijn acht), Roosevelt en De Mot (voor de trams tussen Louiza en Watermaal-Bosvoorde, tegen 2028) en Albert en Rochefort (Vorst, voor 2032) staan nieuwe verbindingen op de agenda, veelal projecten van kleinere aard.
Tegelijkertijd wil Brussel ook anticiperen op de verwachtte bevolkingsgroei in het westen van het gewest door een nieuwe tramringlijn uit de grond te stampen op de as tussen de Mettewie- en de Groeninckx-De May-laan.
Financiering verzekerd tot 2030
Met de plannen voor het Brusselse tramnet wil minister Van den Brandt naar eigen zeggen een historische fout rechtzetten.
"Een van de domste dingen die Brussel ooit gedaan heeft qua mobiliteit, was het opdoeken van het bestaande fijnmazige tramnetwerk, vanaf de jaren zestig. In 1983 was er zelfs sprake om de tram helemaal uit Brussel te bannen”, weet ze.
“Mijn plan moet een joekel van een historische vergissing terugdraaien, want trams zijn gewoon ontzettend handig in een stad. Ze zijn snel en comfortabel voor veel mensen tegelijk, ze zijn voorspelbaar en ze parkeren nooit op het voetpad."
De financiering voor het geheel is volgens de Brusselse regering verzekerd tot zeker 2030.
(https://www.bruzz.be/mobiliteit/het-bru ... newsletter)
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: MIVB nieuws
Sinds deze middag rijdt de TNG (Tram New Generation) in reizigersdienst op lijn 51 tussen Stadion en Zuidstation.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: MIVB nieuws
Na het werk, rond 18u, de hele lijn eens afgegaan in een PCC op zoek naar de TNG: niet te zien, was alweer richting stelplaats dus. Er is er dus waarschijnlijk echt maar ééntje die de komende weken zal rondtouren, voornamelijk op lijn 51 noord.ovspotter_be schreef: ↑26 apr 2023, 13:58 Sinds deze middag rijdt de TNG (Tram New Generation) in reizigersdienst op lijn 51 tussen Stadion en Zuidstation.
Re: MIVB nieuws
Het is momenteel inderdaad beperkt tot 1 of 2 trams op lijn 51 Noord, die zich tussen twee "gewone" trams voegen. Ze hebben dus geen vaste dienstregeling en het is ook niet gegarandeerd dat ze rijden. Zo gaat dat met splinternieuw materieel, eerst babystapjes om uiteindelijk grote sprongen te kunnen zetten. Vergelijk het met pakweg de eerste M7 en daarvoor M6, die eerst ook maar vrij onbeduidende P-treintjes deden alvorens erop gerekend werd voor een robuuste inzet op grote verbindingen.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: MIVB nieuws
Vanavond rond 19u met de bus voorbij Ribaucourt gereden en toevallig één tram zien voorbijrijden... Jawel, het was de TNG in dienst op lijn 51. Ik zal dus gewoon pech gehad hebben eergisteren.
Re: MIVB nieuws
filmpje over de TNG: www.youtube.com/watch?v=ycQAJo_O-Vwtrainlovertje schreef: ↑28 apr 2023, 22:38 Vanavond rond 19u met de bus voorbij Ribaucourt gereden en toevallig één tram zien voorbijrijden... Jawel, het was de TNG in dienst op lijn 51. Ik zal dus gewoon pech gehad hebben eergisteren.
Re: MIVB nieuws
De automatische metro zonder bestuurder, die al zeker tien jaar door Barcelona rijdt, is een voorbeeld voor de MIVB. Ze zijn al enkele jaren bezig met de voorbereidingen voor een gelijkaardig systeem in Brussel.
De software voor de automatische metro's en de controlepost zijn beide al operationeel, enkel de infrastructuur laat nog op zich wachten. Eind volgend jaar zouden metrostations COOVI, Erasmus en het Rad uitgerust moeten zijn met speciale perronwanden om de automatische metro's uit te testen.
Als die testfase een positieve evaluatie krijgt, is het volledige systeem klaar voor automatisering. Ook de kostprijs zit al berekend in het meerjarenplan van de vervoersmaatschappij. De MIVB heeft wel nog het akkoord nodig van de Brusselse regering van de volgende legislatuur om de automatische metro's uit te rollen over het volledige net.
De automatisering van de metro's, die zowel de nieuwe software als de aangepaste infrastructuur omvat, heeft een kostenplaatje van 100 à 150 miljoen euro. Volgens Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, is dit zijn geld helemaal waard: "Via de automatisering van de Brusselse metro's kunnen wij de capaciteit van het huidige netwerk verdubbelen. Ook zullen wij veel flexibeler kunnen omspringen met de mobiliteitsnoden van de stad. Als er bijvoorbeeld een concert plaatsvindt op de Heizel, kunnen wij à la minute beslissen om een extra metro in te zetten, want wij hoeven geen extra personeel te voorzien."
"Het geld dat we investeren in de automatisering van de metro's is niks in vergelijking met de kostprijs van het graven voor een nieuwe metrotunnel zoals metro 3. Door de verhoogde capaciteit van de vloot is het ook een investering die snel rendeert," aldus de Meeûs.
De innovatiewerken brengen ook extra uitdagingen met zich mee. Het is belangrijker dan ooit dat de MIVB zichzelf beschermt tegen cyberaanvallen, benadrukt de Meeûs: "Wij zijn al jaren bezig met het beheren van de risico's op cyberaanvallen. We hebben onder meer extra personeel aangeworven met expertise in het veld, want zeker wanneer we te maken hebben met automatische metro's die met industriële software aangestuurd worden, is het van essentieel belang dat we op cybercriminaliteit voorbereid zijn.
(https://www.bruzz.be/videoreeks/dinsdag ... newsletter)
De software voor de automatische metro's en de controlepost zijn beide al operationeel, enkel de infrastructuur laat nog op zich wachten. Eind volgend jaar zouden metrostations COOVI, Erasmus en het Rad uitgerust moeten zijn met speciale perronwanden om de automatische metro's uit te testen.
Als die testfase een positieve evaluatie krijgt, is het volledige systeem klaar voor automatisering. Ook de kostprijs zit al berekend in het meerjarenplan van de vervoersmaatschappij. De MIVB heeft wel nog het akkoord nodig van de Brusselse regering van de volgende legislatuur om de automatische metro's uit te rollen over het volledige net.
De automatisering van de metro's, die zowel de nieuwe software als de aangepaste infrastructuur omvat, heeft een kostenplaatje van 100 à 150 miljoen euro. Volgens Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, is dit zijn geld helemaal waard: "Via de automatisering van de Brusselse metro's kunnen wij de capaciteit van het huidige netwerk verdubbelen. Ook zullen wij veel flexibeler kunnen omspringen met de mobiliteitsnoden van de stad. Als er bijvoorbeeld een concert plaatsvindt op de Heizel, kunnen wij à la minute beslissen om een extra metro in te zetten, want wij hoeven geen extra personeel te voorzien."
"Het geld dat we investeren in de automatisering van de metro's is niks in vergelijking met de kostprijs van het graven voor een nieuwe metrotunnel zoals metro 3. Door de verhoogde capaciteit van de vloot is het ook een investering die snel rendeert," aldus de Meeûs.
De innovatiewerken brengen ook extra uitdagingen met zich mee. Het is belangrijker dan ooit dat de MIVB zichzelf beschermt tegen cyberaanvallen, benadrukt de Meeûs: "Wij zijn al jaren bezig met het beheren van de risico's op cyberaanvallen. We hebben onder meer extra personeel aangeworven met expertise in het veld, want zeker wanneer we te maken hebben met automatische metro's die met industriële software aangestuurd worden, is het van essentieel belang dat we op cybercriminaliteit voorbereid zijn.
(https://www.bruzz.be/videoreeks/dinsdag ... newsletter)
Re: MIVB nieuws
De automatische metro zonder bestuurder, die al zeker tien jaar door Barcelona rijdt, is een voorbeeld voor de MIVB. Ze zijn al enkele jaren bezig met de voorbereidingen voor een gelijkaardig systeem in Brussel.
De software voor de automatische metro's en de controlepost zijn beide al operationeel, enkel de infrastructuur laat nog op zich wachten. Eind volgend jaar zouden metrostations COOVI, Erasmus en het Rad uitgerust moeten zijn met speciale perronwanden om de automatische metro's uit te testen.
Als die testfase een positieve evaluatie krijgt, is het volledige systeem klaar voor automatisering. Ook de kostprijs zit al berekend in het meerjarenplan van de vervoersmaatschappij. De MIVB heeft wel nog het akkoord nodig van de Brusselse regering van de volgende legislatuur om de automatische metro's uit te rollen over het volledige net.
De automatisering van de metro's, die zowel de nieuwe software als de aangepaste infrastructuur omvat, heeft een kostenplaatje van 100 à 150 miljoen euro. Volgens Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, is dit zijn geld helemaal waard: "Via de automatisering van de Brusselse metro's kunnen wij de capaciteit van het huidige netwerk verdubbelen. Ook zullen wij veel flexibeler kunnen omspringen met de mobiliteitsnoden van de stad. Als er bijvoorbeeld een concert plaatsvindt op de Heizel, kunnen wij à la minute beslissen om een extra metro in te zetten, want wij hoeven geen extra personeel te voorzien."
"Het geld dat we investeren in de automatisering van de metro's is niks in vergelijking met de kostprijs van het graven voor een nieuwe metrotunnel zoals metro 3. Door de verhoogde capaciteit van de vloot is het ook een investering die snel rendeert," aldus de Meeûs.
De innovatiewerken brengen ook extra uitdagingen met zich mee. Het is belangrijker dan ooit dat de MIVB zichzelf beschermt tegen cyberaanvallen, benadrukt de Meeûs: "Wij zijn al jaren bezig met het beheren van de risico's op cyberaanvallen. We hebben onder meer extra personeel aangeworven met expertise in het veld, want zeker wanneer we te maken hebben met automatische metro's die met industriële software aangestuurd worden, is het van essentieel belang dat we op cybercriminaliteit voorbereid zijn."
(https://www.bruzz.be/videoreeks/dinsdag ... newsletter)
De software voor de automatische metro's en de controlepost zijn beide al operationeel, enkel de infrastructuur laat nog op zich wachten. Eind volgend jaar zouden metrostations COOVI, Erasmus en het Rad uitgerust moeten zijn met speciale perronwanden om de automatische metro's uit te testen.
Als die testfase een positieve evaluatie krijgt, is het volledige systeem klaar voor automatisering. Ook de kostprijs zit al berekend in het meerjarenplan van de vervoersmaatschappij. De MIVB heeft wel nog het akkoord nodig van de Brusselse regering van de volgende legislatuur om de automatische metro's uit te rollen over het volledige net.
De automatisering van de metro's, die zowel de nieuwe software als de aangepaste infrastructuur omvat, heeft een kostenplaatje van 100 à 150 miljoen euro. Volgens Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, is dit zijn geld helemaal waard: "Via de automatisering van de Brusselse metro's kunnen wij de capaciteit van het huidige netwerk verdubbelen. Ook zullen wij veel flexibeler kunnen omspringen met de mobiliteitsnoden van de stad. Als er bijvoorbeeld een concert plaatsvindt op de Heizel, kunnen wij à la minute beslissen om een extra metro in te zetten, want wij hoeven geen extra personeel te voorzien."
"Het geld dat we investeren in de automatisering van de metro's is niks in vergelijking met de kostprijs van het graven voor een nieuwe metrotunnel zoals metro 3. Door de verhoogde capaciteit van de vloot is het ook een investering die snel rendeert," aldus de Meeûs.
De innovatiewerken brengen ook extra uitdagingen met zich mee. Het is belangrijker dan ooit dat de MIVB zichzelf beschermt tegen cyberaanvallen, benadrukt de Meeûs: "Wij zijn al jaren bezig met het beheren van de risico's op cyberaanvallen. We hebben onder meer extra personeel aangeworven met expertise in het veld, want zeker wanneer we te maken hebben met automatische metro's die met industriële software aangestuurd worden, is het van essentieel belang dat we op cybercriminaliteit voorbereid zijn."
(https://www.bruzz.be/videoreeks/dinsdag ... newsletter)
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: MIVB nieuws
Interessanter betreffende actualiteit rond metro 3 vind ik het feit dat het Zuidpaleis wordt ontmanteld om station Toots Tielemans te verbinden met de bestaande premetrokoker en de meerkost van het gehele project, waardoor er een kans bestaat dat het uiteindelijk alsnog afgevoerd zal worden. Al acht ik die kans wel erg klein.