Nou, per definitie betekent afschaffen dat de reizigers die verder willen dan het station waar de trein afgeschaft wordt een vertraging hebben van minstens de vertraging bij afschaffing, en die kan oplopen tot het volgende interval van je frequentie. En die reizigers zijn er, ook al weet je niet hoeveel.Shrek schreef: ↑27 mar 2023, 10:58 Het meten en statistieken maken enzo is één ding, de vraag wat er voor reizigers op het terrein het beste is, is een andere oplossing.
Soms is het gewoon beter om een trein af te schaffen en daarmee de rest van het verkeer niet te hinderen. Ook al moeten een aantal reizigers daardoor een half uur in de kou staan.
Hoe zoiets te beoordelen en afwegen lijkt mij zeer complex. Het in een algoritme gieten is al helemaal vergezocht en erop controleren/sanctionneren lijkt mij onmogelijk.
Ik weet niet precies hoe de vertragingsstatistieken werken, maar een trein Oostende - Brugge - Gent - Brussel die met 30 minuten vertraging in Gent wordt opgeheven, hoort sowieso in de statistieken gerekend te worden als 30 minuten vertraagd in Gent, maar moet ook meegerekend worden met 30 minuten vertraagd in Brussel.
Primair is dat een trein als vertraagd geteld moet worden, ook op alle stations die hij niet aandoet vanwege de opheffing. Het niet doen is juist die gedachte van "treintjes rijden".
Dat je dan de reizigers naar laten we zeggen Eeklo of Geraardsbergen niet als vertragingen meetelt is van secundair belang. Daar moet je ook heel anders voor meten.