groentje schreef: ↑15 jul 2023, 00:37
Welke prioriteiten zie je precies? Zeker als je niet alleen aan rendabiliteit, maar ook aan territoriale spreiding denkt, lijkt dit een Limburgs project met best wel wat potentie. Al helemaal als je bedenkt dat het om nog geen 10 km gaat, naast een eventuele verbouwing van station Weert om de extra treinen te ontvangen, die ook de binnenlandse capaciteit zou kunnen verhogen. Voor een verbinding die niet enkel Hamont met Weert zou verbinden, maar de rest van Noord-Limburg en een deel van de Antwerpse Kempen, en met overstap een groot deel van ZO-Nederland. De omweg naar pakweg Eindhoven is kleiner dan vanuit St-Niklaas naar Dendermonde sporen...
En de kosten zijn een stuk lager dan wat nodig zou zijn om pakweg L20 te heropenen, iets waar ik voor alle duidelijkheid niet tegen ben, maar daarvoor moeten 2 grote bruggen gebouwd worden ipv één van kleinere omvang, moet Maastricht ook verbouwd worden, etc.
Dus ja, volgens mijn inschatting wordt dit zo'n project dat, als het ooit werkelijkheid wordt, dat iedereen zich zal vragen waarom het zolang heeft geduurd na enkele jaren.
Ik verwacht weinig, eigenlijk geen, 'harde' investeringen meer in Limburg. Het meest haalbare is misschien nog een volledige ontdubbeling van Mol tot Neerpelt en L15, al zou het maar over wijksporen gaan om de capaciteit te verhogen, en de ontdubbeling tussen Allen en Sint-Truiden.
Heropening van lijnen zullen gewoon nooit meer gebeuren.
Ik verwacht vooral meer frequenties en nieuwe diensten. Noord-Limburg is meer gebaat bij een regelmatige IC van Neerpelt naar Brussel bijvoorbeeld, naast die naar Antwerpen.
Daarnaast een groter en vooral efficiënter aanbod vanuit Genk.
Op de IC08 in het weekend evenveel treinen aanbieden als door de week,...
Ik weet ook wel dat er nu voor alles nog geen grote vraag is, maar creëer tenminste eerst het aanbod en de passagiers zullen ongetwijfeld volgen. Niemand betaalt graag 100 euro voor een bak diesel om vervolgens in de file te gaan staan.