Nu ben ik benieuwd of hier nog geen farcen mee gebeurd zijn (touchscreen onbewust aangeraakt bijv).Steven schreef: ↑19 mei 2023, 19:48De regels zijn eigenlijk weinig anders dan vroeger, toen was standaard 20 seconden voor vertrek de regel, met de komst van de moderne technologie (beter gekend onder de naam LINDA bij het treinpersoneel) heeft men er 30 van gemaakt en dat ook duidelijk gecommuniceerd via nieuws en andere media. Dus het principe is eigenlijk al decennia lang hetzelfde maar dan 10 seconden meer. Dat menig TBG wel eens wat langer wacht valt nog steeds voor. Maar het grote verschil met vroeger is dat ze nu een smartwatch dragen die aangeeft wanneer ze welke stap moeten doen.KB schreef: ↑19 mei 2023, 15:00Is het niet zo dat er "vroeger" wat soepeler met de procedures omgegaan werd? In de zin van: iets langer wachten met het vertrek geven dan strikt genomen toegelaten omdat er nog iemand aangespurt kwam of iets dergelijks. Als je door omstandigheden wat laat aankomt, kan een halve minuut soms wel het verschil maken, zeker bij treinen die maar een keer per uur rijden en al helemaal als het een keer per twee uur is. Wat mij betreft zou het dus ook moeten zijn: geafficheerde tijd = tijd waarop de deuren dicht gaan. (Al blijft de discussie dan uiteraard nog: als er 14u59 staat, is dat dan tot 14:59:00 of tot 14:58:59.)
Uurwerk geeft melding dat de vertrekprocedure mag gestart worden
1ste veeg = vertrek schermen veranderen naar “niet meer instappen”
Deuren Sluiten inclusief de laatste deur na controle van de andere deuren
2de veeg = melding VG (verrichtingen gedaan) doorsturen naar tablet van de treinbestuurder
Treinbestuurder ontvangt boodschap “verrichtingen gedaan” kijkt zijn vertreksein na en vertrekt met de trein.
Stiptheid
Re: Stiptheid
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Stiptheid
Dat kunnen jij en ik (en eigenlijk moet je 1 minuut aanhouden want 30 s is in de praktijk te weinig) maar de gewone reiziger weet dat niet. De NMBS communiceert daar helemaal niet over.JonasV91 schreef: ↑19 mei 2023, 17:23 Je wil in station Z de trein nemen naar bestemming x' met vertrekuur w.
Je kent het vertrekuur dus je kan hier eenvoudigweg 30 seconden van aftrekken om theoretisch gezien het laatste ogenblik te weten waarop je kan instappen in de trein die jouw aansluiting moet zijn.
Niet per se. Er is helemaal geen standaard, zelfs niet voor 1 land. Iedere vervoerder doet het op zijn eigen manier. Bij sommige mag er pas op de vertrektijd gefloten worden (bv. SBB, verschillende vervoerders in Nederland), bij andere vindt men dat de reiziger 2 minuten van tevoren aanwezig moet zijn (bv. SNCF, RENFE)
Re: Stiptheid
Eventjes wat anders: maanden na elkaar al ligt de stiptheid onder de 90%. Zelf ben ik op 02.07.1975 (!) begonnen met het noteren van gegevens van alle treinen die ik sindsdien genomen heb. Dat zijn er 20740, waarvan er 2286 met een vertraging van meer dan 5 minuten reden. Dat is... 11%. Zo nieuw zijn die vertragingscijfers dus niet, zeker niet als je beseft dat een aantal vertragingsoorzaken vroeger niet of nauwelijks voorkwamen: spoorlopers (onbestaande), zelfmoorden (zeldzaam), technische defecten (uitzonderlijk) en er zullen nog wel meer kwalijke evoluties zijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Stiptheid
En er dan nog eens rekening mee te houden dat de stiptheidscijfers vaak zéér kunstmatig opgesmukt worden.
Re: Stiptheid
In Nederland zijn er bij mijn weten al decennialang ca. 200 zelfmoorden per jaar op het spoor. Is/was dat in België dan Heel Erg Anders of vielen die vroeger om een of andere reden buiten de tellingen?
Groetjes,
Rian
Re: Stiptheid
Ja, maar de mijne niet.Klassiekje schreef: ↑12 jun 2023, 12:07 En er dan nog eens rekening mee te houden dat de stiptheidscijfers vaak zéér kunstmatig opgesmukt worden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Stiptheid
Tegen mij werd in 1999 al gezegd dat elke treinbestuurder - toen bij start van zijn loopbaan - kon rekenen op ongeveer 2 zelfmoorden per loopbaan, dat is een cijfer van 24 jaar geleden. Om u maar te zeggen dat toen ook al veel zelfmoorden te betreuren waren.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Stiptheid
Het kwam toen gwn minder in het nieuws denk ik, ten opzichte van het volk werd meer dat onder de mat geschoven (gelukkig niet ten opzichte van het parket) maar nu met bewustwordingscampagnes en de zelfmoordlijn lijkt men het nu belangrijker te vinden dit mee te delen en duidelijk te maken dat je hiervoor hulp kunt krijgen en dat je niet anders bekeken zult worden.
Re: Stiptheid
De lijn van Namen naar Brussel heeft deze zomer tijdens het weekend een bijzondere regeling: om het uur '17 een 'echte' IC, om '47 een IC die rijdt als stoptrein tussen Ottignies en Brussel (9 extra haltes). Deze extra haltes veroorzaken bijna altijd vertraging, van 3 tot 6''.
Niet veel, zal je denken, maar voldoende om de overstap te missen in Brussel-Noord naar Asse - waardoor ik een uur kon wachten.
Ik zag het aankomen op de heenreis en heb de haltetijd in die 9 tussenliggende stations genoteerd: van 50'' tot 100''
Tussen Brussel-Noord en Dendermonde is dit rond de 45 seconden.
Is daar een verklaring voor ? Het lag niet aan de drukte, er waren geen massa's reizigers die in-of uitstapten aan deze 9 haltes.
Ligt het aan de TBG en/of de treinbestuurder ? De trein die om 12.47 vertrok kon wèl op tijd aankomen.
Niet veel, zal je denken, maar voldoende om de overstap te missen in Brussel-Noord naar Asse - waardoor ik een uur kon wachten.
Ik zag het aankomen op de heenreis en heb de haltetijd in die 9 tussenliggende stations genoteerd: van 50'' tot 100''
Tussen Brussel-Noord en Dendermonde is dit rond de 45 seconden.
Is daar een verklaring voor ? Het lag niet aan de drukte, er waren geen massa's reizigers die in-of uitstapten aan deze 9 haltes.
Ligt het aan de TBG en/of de treinbestuurder ? De trein die om 12.47 vertrok kon wèl op tijd aankomen.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 27 aug 2023, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stiptheid
Dat kan gelegen zijn aan Linda (nieuwe vertrekprocedure) die op sommige dagen serieus kan tegenwerken. De TBG gaat via zijn telefoon of uurwerk het vertrek geven, maar dat komt niet altijd aan bij de TB op zijn tablet, dan moet deze via telefoon of intercom alsnog contact opnemen met de TB om een mondeling vertrek te geven.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Stiptheid
Gisteren nochtans op tijd aangekomen in Namen met de S8/IC Dinant.joverwimp schreef: ↑27 aug 2023, 09:23 De lijn van Namen naar Brussel heeft deze zomer tijdens het weekend een bijzondere regeling: om het uur '17 een 'echte' IC, om '47 een IC die rijdt als stoptrein tussen Ottignies en Brussel (9 extra haltes). Deze extra haltes veroorzaken bijna altijd vertraging, van 3 tot 6''.
Niet veel, zal je denken, maar voldoende om de overstap te missen in Brussel-Noord naar Asse - waardoor ik een uur kon wachten.
Ik zag het aankomen op de heenreis en heb de haltetijd in die 9 tussenliggende stations genoteerd: van 50'' tot 100''
Tussen Brussel-Noord en Dendermonde is dit rond de 45 seconden.
Is daar een verklaring voor ? Het lag niet aan de drukte, er waren geen massa's reizigers die in-of uitstapten aan deze 9 haltes.
Ligt het aan de TBG en/of de treinbestuurder ? De trein die om 12.47 vertrok kon wèl op tijd aankomen.
Reden van de vreemde dienstregeling is dienst op enkel spoor op de Vlaamse sectie van lijn 161.
Re: Stiptheid
Uw richting was omgekeerd. Tussen Ottignies en Namen kan de vertraging ingehaald worden. Was er geen vertraging tussen Brussel en Ottignies?trainlovertje schreef: ↑27 aug 2023, 15:06Gisteren nochtans op tijd aangekomen in Namen met de S8/IC Dinant.joverwimp schreef: ↑27 aug 2023, 09:23 De lijn van Namen naar Brussel heeft deze zomer tijdens het weekend een bijzondere regeling: om het uur '17 een 'echte' IC, om '47 een IC die rijdt als stoptrein tussen Ottignies en Brussel (9 extra haltes). Deze extra haltes veroorzaken bijna altijd vertraging, van 3 tot 6''.
Niet veel, zal je denken, maar voldoende om de overstap te missen in Brussel-Noord naar Asse - waardoor ik een uur kon wachten.
Ik zag het aankomen op de heenreis en heb de haltetijd in die 9 tussenliggende stations genoteerd: van 50'' tot 100''
Tussen Brussel-Noord en Dendermonde is dit rond de 45 seconden.
Is daar een verklaring voor ? Het lag niet aan de drukte, er waren geen massa's reizigers die in-of uitstapten aan deze 9 haltes.
Ligt het aan de TBG en/of de treinbestuurder ? De trein die om 12.47 vertrok kon wèl op tijd aankomen.
Reden van de vreemde dienstregeling is dienst op enkel spoor op de Vlaamse sectie van lijn 161.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Stiptheid
Neen, die was er niet. Op tijd aangekomen in Ottignies. Alle treinen hebben tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg 34 minuten de tijd, in beide richtingen, dus ook daar zit geen verschil op.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Stiptheid
Op de stiptheidsbarometer (https://punctuality.belgiantrain.be/nl/dashboard) lees ik dat in september vooral op de lijnen naar Doornik en Bergen de stiptheid laag was. Is daar een specifieke reden voor (zoals werken)?
-
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Stiptheid
De voorbije weekends was de sectie tussen Ath en Tournai in de weekends regelmatig afgesloten voor werken.