Voor zo er Ik weet Is dit een spoorweg forum, dus als Ik iets uitleg Is het met de woordenschat die mij aangeleerd is of die Ik lees in de officiele UIC woordenboeken.jan_olieslagers schreef: ↑01 sep 2023, 21:47 Die "leegloopkleppen" vind ik een bijzonder verwarrende term, maar het zal wel uit een of ander spoorwegboek komen, zeker... Ik zou liever spreken van een overdrukventiel.
Want inderdaad, de compressor produceert perslucht zolang hij wordt aangedreven, althans als die aandrijving mechanisch is. Dat wil zeggen dat, zonder bijzondere maatregelen, de druk in de ketels alleen maar zou oplopen, en enkel terug verlagen als er al eens wat perslucht wordt afgenomen.
Ik heb meer zicht op touringcars dan op treinen (daarom vroeg ik ook hoe het in een trein gaat ) in mijn jonge dagen heb ik gebold met touringcars Setra S110 en S120. Die hadden vijf persluchtketels, die werden via een terugslagklep gevuld vanuit een "centrale" vulbuis, die kreeg dan weer perslucht uit de compressor; maar er zat ook een overdrukventiel op. Als men de wagen koud startte waren alle ketels leeg, en dus kon er niet gereden worden (beveiligingsmechanisme op de remmen). Men moest dus de motor starten en dan wachten tot men dat overdrukventiel hoorde "afblazen", dat gaf een duidelijk hoorbare "pshshsh" en als er die eenmaal was geweest dan kon er gereden worden. Op vrachtwagens is het grotendeels hetzelfde, alleen wat ingewikkelder doordat er geremde aanhangers kunnen zijn. Hoe het op treinen zit weet ik niet, nogmaals, en ik denk ook niet dat er een eenvormige formule bestaat zoals er wel is voor bussen en cars en vrachtwagens.
Een overdrukventiel Is een ventiel die het réservoir gaat beschermen tegen een te hoge druk.
Een leegloopklep Is een pneumatische « schakelaar » die of wel lucht van de compressor gaat sturen naar de reservoir of als hij de afgeregelde druk heeft bereikt ,zal die naar de atmosfeer gericht worden
De compressoren worden aangedreven met meerdere riemen.