De minister van transport, Clement Beaune, kondigde een 'Pass Rail' aan tegen de zomer van volgend jaar.
Die is geïnspireerd op het Deutschland-Ticket van 49 euro en zou ongeveer evenveel kosten.
Pass Rail (Frankrijk)
Re: Pass Rail (Frankrijk)
Ik heb de indruk dat dit soort passen vooral een nieuwe manier zijn om subsidiegeld bij de juiste ondernemingen te krijgen zonder bij Europa in de problemen te komen.
-
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Pass Rail (Frankrijk)
Nuance,het gaat enkel over de TER en intercitiés, en eerst voor de jongeren. Waarom? die jongeren staan al in hun bestanden/regio van de collegiens/lyceens met zeer gunstige tarieven om zich naar school te begeven....dus die inkomsten/regio zijn gemakkelijk te verdelen. Is dus niet het geval voor de gewone reizigers.
Waar gaat het mis? De TER's worden gefinancieerd door de regions. En die vinden geen akkoord over de verdeelsleutel betreffende de inkomsten. Zo zijn er 13,als dat geen ongeluk betekent?
Re: Pass Rail (Frankrijk)
Men mikt wel degelijk op alle reizigers, "quel que soit leur âge". Wel moet er nog een akkoord over de financiering worden gevonden en dat zal inderdaad niet makkelijk worden. Maar dat er in een land waar het woord "dagkaart" altijd vloeken in de kerk betekende überhaupt over iets dergelijks wordt gesproken is toch wel een grote stap voorwaarts.
Re: Pass Rail (Frankrijk)
Hetzelfde heb je toch ook in Duitsland? De regionalverbindungen worden in principe door de Länder gefinancierd (die daar dan wel geld van de Bund voor krijgen). Misschien dat het voordeel voor Duitsland is dat dit systeem al bestaat en dat die verdeelsleutel er zal zijn. Maar ook daar zal er regelmatig naar die verdeelsleutel gekeken moeten worden.nighttrain schreef: ↑07 sep 2023, 10:01
Waar gaat het mis? De TER's worden gefinancieerd door de regions. En die vinden geen akkoord over de verdeelsleutel betreffende de inkomsten. Zo zijn er 13,als dat geen ongeluk betekent?
Ach, was het maar zo simpel als in Nederland waar elke reis elektronisch geregistreerd wordt.
Re: Pass Rail (Frankrijk)
Het is zover: jongeren beneden 27 jaar kunnen deze zomer voor 49 euro/maand onbeperkt reizen met de TER en Intercités, behalve in Ile-de-France.
(https://www.ecologie.gouv.fr/gouverneme ... ail-jeunes)
De regio Grand-Est financiert zelfs een uitbreiding naar het aanpalende Duitsland (Saarland, Rheinland-Pfalz en Baden-Würtemberg: een voortzetting van de Pass jeunes frontaliers tijdens de zomer van 2023.
(https://www.ecologie.gouv.fr/gouverneme ... ail-jeunes)
De regio Grand-Est financiert zelfs een uitbreiding naar het aanpalende Duitsland (Saarland, Rheinland-Pfalz en Baden-Würtemberg: een voortzetting van de Pass jeunes frontaliers tijdens de zomer van 2023.
Re: Pass Rail (Frankrijk)
Interessant, maar fundamenteel verschillend van het D-Ticket, dat uiteraard ook z'n waarde heeft als 'vrijetijdsformule', maar toch ook en vooral een mobiliteitsoplossing voor de beroepsactieve bevolking wil bieden. Daaruit spreekt een totaal andere visie op het OV: in Frankrijk als een 'leuke bijkomstigheid', in Duitsland als een maatschappelijk fundament.
Desalniettemin: veel plezier gewenst aan de -27-jarigen! (Benieuwd trouwens of ook niet-inwoners aan zo'n ticket geraken.)
Desalniettemin: veel plezier gewenst aan de -27-jarigen! (Benieuwd trouwens of ook niet-inwoners aan zo'n ticket geraken.)