In addition, the TGV Réseau dual-voltage sets will be fitted with ETCS.
Toch vreemd dat de tricourante Reseaus geen ETCS krijgen, als het voor de bicourante kennelijk toch de moeite is? Zou de SNCF dan toch de Thalys PBA naar zich terugtrekken zoals hier elders op het forum al werd gesuggereerd?
In addition, the TGV Réseau dual-voltage sets will be fitted with ETCS.
Toch vreemd dat de tricourante Reseaus geen ETCS krijgen, als het voor de bicourante kennelijk toch de moeite is? Zou de SNCF dan toch de Thalys PBA naar zich terugtrekken zoals hier elders op het forum al werd gesuggereerd?
Dit gaat over het botox-programma. De installatie van ETCS in de TGV-R tri zit in een ander programma.
Is er daar al nieuws over, alsook de desiro's met hun level 2, 2 jaar zal wel voldoende zijn voor 300+ treinen, maar ik zou het ook niet willen uitrekken
desirootje schreef: ↑04 okt 2023, 23:22
Is er daar al nieuws over, alsook de desiro's met hun level 2, 2 jaar zal wel voldoende zijn voor 300+ treinen, maar ik zou het ook niet willen uitrekken
Iedereen houdt vol dat alles in orde komt tegen eind 2025, zowel infra als treinen.
Ik schat persoonlijk in dat beide kanten een jaartje langer nodig gaan hebben, maar dat mag nog niet gezegd worden
desirootje schreef: ↑04 okt 2023, 23:22
Is er daar al nieuws over, alsook de desiro's met hun level 2, 2 jaar zal wel voldoende zijn voor 300+ treinen, maar ik zou het ook niet willen uitrekken
Installatie van de nieuwe ETCS-versie op o.a. MR08 zou maar starten vanaf eind 2024.
desirootje schreef: ↑04 okt 2023, 23:22
Is er daar al nieuws over, alsook de desiro's met hun level 2, 2 jaar zal wel voldoende zijn voor 300+ treinen, maar ik zou het ook niet willen uitrekken
Installatie van de nieuwe ETCS-versie op o.a. MR08 zou maar starten vanaf eind 2024.
Ik weet dat het minder werk is dan nieuw ETCS installeren, maar net iets minder dan 1 trein per dag lijkt me toch riskant...
De ombouw van desiro, HLE18 … staat op de agenda voor 2024, een recent intern bericht naar rijdend personeel toe maakt ons attent voor de aanpassingen die komen.
Wanneer is men eigenlijk van plan om op de overige grote stations ETCS te leggen? Aalst, Sint Niklaas, Denderleeuw, Zottegem, Brugge, Gent?, Hasselt en Mons?. Zal dat lukken op 1/meerdere nachten of zal men dan ook tijdens de ochtends treinen beperken rond deze knooppunten?
desirootje schreef: ↑11 okt 2023, 15:47
Wanneer is men eigenlijk van plan om op de overige grote stations ETCS te leggen? Aalst, Sint Niklaas, Denderleeuw, Zottegem, Brugge, Gent?, Hasselt en Mons?. Zal dat lukken op 1/meerdere nachten of zal men dan ook tijdens de ochtends treinen beperken rond deze knooppunten?
Tot nu toe heeft enkel de indienstname van ETCS in Brussel voor hinder voor het reizigersverkeer gezorgd. Normaal gezien zal het daar ook bij blijven en zal al de rest geruisloos tijdens de nacht in dienst komen.
desirootje schreef: ↑11 okt 2023, 15:47
Wanneer is men eigenlijk van plan om op de overige grote stations ETCS te leggen? Aalst, Sint Niklaas, Denderleeuw, Zottegem, Brugge, Gent?, Hasselt en Mons?. Zal dat lukken op 1/meerdere nachten of zal men dan ook tijdens de ochtends treinen beperken rond deze knooppunten?
Tot nu toe heeft enkel de indienstname van ETCS in Brussel voor hinder voor het reizigersverkeer gezorgd. Normaal gezien zal het daar ook bij blijven en zal al de rest geruisloos tijdens de nacht in dienst komen.
In Brugge zijn ze alleszins druk bezig met testen ten velde... Je ziet je quasi elke nacht bezig aan de bakens
Tiens, een idee waarom L89 "maar" ETCS 1 LS heeft? Bij de andere betrokken lijnen lijkt me dat gerechtvaardigd (al zou ik de beide stukken L73 wel omgewisseld hebben maar wellicht het gevolg van de testopstelling?), maar L89 is toch een behoorlijk drukke hoofdlijn met talloze kruisingen.
Steve schreef: ↑27 okt 2023, 10:21
Tiens, een idee waarom L89 "maar" ETCS 1 LS heeft? Bij de andere betrokkenen lijnen lijkt me dat gerechtvaardigd (al zou ik de beide stukken L73 wel omgewisseld hebben maar wellicht het gevolg van de testopstelling?), maar L89 is toch een behoorlijk drukke hoofdlijn met talloze kruisingen.
Vermoedelijk te maken met de leeftijd van de installaties daar. Als ik het goed begrepen heb zou het dan een van de eerste lijnen worden met ETCS2 waar de seinen verdwijnen en stopmerkborden in de plaats komen. Dus een beetje zot om nu met de bestaande seinen etcs2 te installeren en dan nadien alsnog alles om te bouwen.
Steve schreef: ↑27 okt 2023, 10:21
Tiens, een idee waarom L89 "maar" ETCS 1 LS heeft? Bij de andere betrokkenen lijnen lijkt me dat gerechtvaardigd (al zou ik de beide stukken L73 wel omgewisseld hebben maar wellicht het gevolg van de testopstelling?), maar L89 is toch een behoorlijk drukke hoofdlijn met talloze kruisingen.
Dat is door de verouderde seininrichting op L89, die is niet compatibel met ETCS2. Daar moet dus eerst nog een grote modernisering plaatsvinden, zoals recent op L35 en L59 gebeurd is, vooraleer er ETCS2 kan komen. Omdat dat op L89 niet voor 2025 gaat lukken komt er nu tijdelijk ETCS LS.
Steve schreef: ↑27 okt 2023, 10:21
Tiens, een idee waarom L89 "maar" ETCS 1 LS heeft? Bij de andere betrokkenen lijnen lijkt me dat gerechtvaardigd (al zou ik de beide stukken L73 wel omgewisseld hebben maar wellicht het gevolg van de testopstelling?), maar L89 is toch een behoorlijk drukke hoofdlijn met talloze kruisingen.
Vermoedelijk te maken met de leeftijd van de installaties daar. Als ik het goed begrepen heb zou het dan een van de eerste lijnen worden met ETCS2 waar de seinen verdwijnen en stopmerkborden in de plaats komen. Dus een beetje zot om nu met de bestaande seinen etcs2 te installeren en dan nadien alsnog alles om te bouwen.
L69 en L89 worden inderdaad genoemd om tussen 2025 en 2030 hun seinen te verliezen. Maar de plannen na 2026 zijn nog niet helemaal vastgelegd, dus het valt nog te bezien wanneer dat gaat lukken.