Je kan de nieuwe dienstregeling reeds raadplegen via de website van NMBS of andere reisplanners (zoals ÖBB Scotty, ...)
Dienstregeling 2024 (geldig vanaf december 2023)
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Re: Dienstregeling december 2023
Op de reeks 24xx komen een aantal treinen met M7 te rijden. Het is te zeggen een stuurrijtuig em Bmx stuurrijtuig met daartussen M4 rijtuigen. Dit tussen Brussel/Namur/Liege). Deze info heb ik via een collega vernomen.
Re: Dienstregeling december 2023
Gaan de MSCR (klassiek motorstellen reeks 900) nog blijven op de verbinding Essen - Charleroi-Centraal (ritten E2010 & E2036)?
Ciao Ciao
- trainfan03
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling december 2023
En mij hebben ze daar nog bij gezegd dat de Breaks op Antwerpen - De Panne door varkentjes gereden zouden worden; ben wel niet te spreken over de Breaks op Antwerpen - Oostende
Met hun verminderd acceleratievermogen, gaat het moeilijk worden om die korte keertijden in Oostende en Antwerpen te halen. Daarbovenop nog eens verminderde capaciteit ten opzichte van de Desiro's; die nu tijdens de spits al stampvol zitten
Re: Dienstregeling december 2023
MS75 in De Panne, is dat serieus? Zou los van een zeer klein aantal toeristentreinen destijds een absolute première zijn op lijn 73, en niet bepaald een gunstige evolutie als je je bedenkt dat ze er al teruggevallen waren van MS96 naar MS80.
Louter qua acceleratievermogen maak ik me dan weer minder zorgen met de MS80 op Antwerpen-Oostende - uiteraard trager dan de MS08 maar zeker niet noemenswaardig anders dan de lange M6-stammen die op de andere helft van de treinen rijdt.
Louter qua acceleratievermogen maak ik me dan weer minder zorgen met de MS80 op Antwerpen-Oostende - uiteraard trager dan de MS08 maar zeker niet noemenswaardig anders dan de lange M6-stammen die op de andere helft van de treinen rijdt.
Re: Dienstregeling december 2023
De rijtijden zijn en paar jaar geleden nog aangepast aan M6 met 1 loc dus het lijkt me sterk als dat met Breaks niet haalbaar zou zijn.trainfan03 schreef: ↑10 nov 2023, 21:52 ben wel niet te spreken over de Breaks op Antwerpen - Oostende
Met hun verminderd acceleratievermogen, gaat het moeilijk worden om die korte keertijden in Oostende en Antwerpen te halen.
- trainfan03
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling december 2023
Het loopt momenteel al redelijk fout met die M6 met 1 loc, zeker met die extra halte in Beervelde nu door het ontbreken van de S53, hier hebben ze de vertrektijden ook lichtjes voor aangepast. Vanaf mei tot eind juni reed de S53 terug, vanaf juli heeft de IC overgenomen.rvdborgt schreef: ↑10 nov 2023, 23:47De rijtijden zijn en paar jaar geleden nog aangepast aan M6 met 1 loc dus het lijkt me sterk als dat met Breaks niet haalbaar zou zijn.trainfan03 schreef: ↑10 nov 2023, 21:52 ben wel niet te spreken over de Breaks op Antwerpen - Oostende
Met hun verminderd acceleratievermogen, gaat het moeilijk worden om die korte keertijden in Oostende en Antwerpen te halen.
- trainfan03
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling december 2023
Ze waren daar nog niet zeker van; maar die treinbegeleider van depot Sint-Niklaas (en nog een tweede; geen flauw idee van welke depot die was; had het ook gehoord) zei dat dat gecommuniceerd was geweest naar hen toe.Steve schreef: ↑10 nov 2023, 22:32 MS75 in De Panne, is dat serieus? Zou los van een zeer klein aantal toeristentreinen destijds een absolute première zijn op lijn 73, en niet bepaald een gunstige evolutie als je je bedenkt dat ze er al teruggevallen waren van MS96 naar MS80.
Louter qua acceleratievermogen maak ik me dan weer minder zorgen met de MS80 op Antwerpen-Oostende - uiteraard trager dan de MS08 maar zeker niet noemenswaardig anders dan de lange M6-stammen die op de andere helft van de treinen rijdt.
Re: Dienstregeling december 2023
Heb geen zicht op alle treinen naar De Panne maar ik zie toch enkel breaks met wat ik zie, al is de materieelgrafiek wel veranderd naar "MC" en werd dat paar jaar terug toen de bordeaux gevallen nog reden gebruikt voor MR75m/vernieuwde 800, maar nu wordt die grafiek gebruikt voor breaks, dus misschien dat er daar verwarring rond was. Ik zie de treinbestuurders van De Panne nu ook echt geen 800 meer leren.trainfan03 schreef: ↑11 nov 2023, 01:36 Ze waren daar nog niet zeker van; maar die treinbegeleider van depot Sint-Niklaas (en nog een tweede; geen flauw idee van welke depot die was; had het ook gehoord) zei dat dat gecommuniceerd was geweest naar hen toe.
Re: Dienstregeling december 2023
Dit was ook wat eerst in mij opkwam, namelijk dat ik me niet kan voorstellen dat treinbestuurders van De Panne 800 kennen.
Tijd brengt raad, dus we zullen volgende maand zien wat er van aan is.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Nieuw treinaanbod vanaf 10 december
Op weekdagen
Tijdens de weekends
Verschillende P-treinen worden ook afgeschaft en van andere treinen wijzigt het traject en/of de vertrektijden.
Zo heb ik al opgemerkt dat er een "trage" IC tussen Antwerpen en Brussel langs L27B wordt gestuurd en niet stopt in Mechelen, en er een S1 is die gepland een kwartier stilstand heeft in Braine-l'Alleud.
Op weekdagen
- Trein iedere 30 minuten tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen door de nieuwe S35;
- S53 wordt verlengd tot Oudenaarde en hierdoor elke 30 minuten een trein tussen Gent-Sint-Pieters en Oudenaarde;
- Nieuwe IC-verbinding tussen Leuven en Charleroi-Centraal met halte's in Heverlee, Wavre, Ottignies, Court-Saint-Etienne en Fleurus;
- Wijziging traject van S41: Liège-Saint-Lambert naar Aachen Hbf, huidige L-trein naar Aachen rijdt enkel nog tussen Spa en Verviers;
- Wijziging traject van S42: Flémalle-Haute naar Liers;
- Wijziging traject van S43: Liège-Guillemins naar Maastricht, later verder naar Aachen Hbf als Drielandentrein met Arriva-materieel;
- Wijziging traject van S44: Waremme naar Visé;
- Opnieuw iedere 30 minuten een trein tussen Athus en Luxembourg.
Tijdens de weekends
- S3 en S8 worden gecombineerd tot één treinserie: S8 Zottegem - Ottignies;
- Nieuwe IC-verbinding tussen Leuven en Charleroi-Centraal met halte's in Heverlee, Wavre, Ottignies, Court-Saint-Etienne en Fleurus;
- S61 rijdt voortaan ieder uur, hierdoor stoppen de IC-treinen Moeskroen - Liers niet langer in Châtelet, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre;
- Wijziging traject van S41: Liège-Saint-Lambert naar Aachen Hbf, huidige L-trein naar Aachen rijdt enkel nog tussen Spa en Verviers;
- Wijziging traject van S42: Flémalle-Haute naar Liers;
- Wijziging traject van S43: Liège-Guillemins naar Maastricht, later verder naar Aachen Hbf als Drielandentrein met Arriva-materieel.
Verschillende P-treinen worden ook afgeschaft en van andere treinen wijzigt het traject en/of de vertrektijden.
Zo heb ik al opgemerkt dat er een "trage" IC tussen Antwerpen en Brussel langs L27B wordt gestuurd en niet stopt in Mechelen, en er een S1 is die gepland een kwartier stilstand heeft in Braine-l'Alleud.