Nieuwe motorstellen / M7
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dan is die EVC toch een soort van single point of failure? Regel 1 van hoge betrouwbaarheid is juist het vermijden van single points of failure oftewel SPOFs.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag is er al minstens één 32xx gestrand in eEndermonde, een andere in Ath. Die nieuwe M7 moeten dringend vervangen worden door ouder materieel, dan zal het aantal defecten en afschaffingen wel zakken...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
In het nieuwe land typovia.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Voilà, iets nieuws bij geleerd.
Laatst gewijzigd door 4017-4018 op 08 jan 2024, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ciao Ciao
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
[[ allemaal off-topic gezwets ]]
@BlackEagle: welnee, dat is (of was, toch minstens) basiskennis van op de lagere school.
@4017-4018: goed zo, nu nog de vanelkaarschrijfziekte aanpakken.
@dentheo: het is niet teveel woorden of mierenneukerij waard, maar eigenlijk heeft @4017-4018 wel een punt: eenieder kan al eens een tikfoutje begaan, maar evenzeer kan eenieder de eigen tikfouten rechzetten. Tenslotte zijn er hier ook buitenlandse deelnemers, voor hen is het allemaal een streepje minder vanzelfsprekend.
@BlackEagle: welnee, dat is (of was, toch minstens) basiskennis van op de lagere school.
@4017-4018: goed zo, nu nog de vanelkaarschrijfziekte aanpakken.
@dentheo: het is niet teveel woorden of mierenneukerij waard, maar eigenlijk heeft @4017-4018 wel een punt: eenieder kan al eens een tikfoutje begaan, maar evenzeer kan eenieder de eigen tikfouten rechzetten. Tenslotte zijn er hier ook buitenlandse deelnemers, voor hen is het allemaal een streepje minder vanzelfsprekend.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 jan 2024, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Nee je laat een trein niet zomaar rijden. Als bepaalde voorwaarden niet ok zijn dan moet die computer wel degelijk neen zeggen op welke manier hij dat doet maakt weinig uit. Zo’n system failure kan geregeld opgelost worden door eens te herstarten. Maar soms gaat het echt volledig fout en dan helpt dat niet …jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 11:41 Dan is die EVC toch een soort van single point of failure? Regel 1 van hoge betrouwbaarheid is juist het vermijden van single points of failure oftewel SPOFs.
Bij een trein is het veiligheid voor regelmaat.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?Steven schreef: ↑08 jan 2024, 14:07Nee je laat een trein niet zomaar rijden. Als bepaalde voorwaarden niet ok zijn dan moet die computer wel degelijk neen zeggen op welke manier hij dat doet maakt weinig uit. Zo’n system failure kan geregeld opgelost worden door eens te herstarten. Maar soms gaat het echt volledig fout en dan helpt dat niet …jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 11:41 Dan is die EVC toch een soort van single point of failure? Regel 1 van hoge betrouwbaarheid is juist het vermijden van single points of failure oftewel SPOFs.
Bij een trein is het veiligheid voor regelmaat.
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel exemplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 jan 2024, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Wie zegt trouwens dat het de EVC was dat een probleem was, er was misschien een fout in de radar van de snelheidsmeting, of met de antenne die de bakens in de sporen leest. Als daar iets mis mee is is er ook geen backup meer want daar heb je ook maar één van. Het was alleszins iets waar de EVC van zei van hier kan ik niks mee, dit klopt niet, en dan geeft die fouten al dan niet met noodremmingen of een complete system failure.jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 14:16
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Hoe ben je bij de eerste die andermans spelling op de vingers tikt maar je toch niet weet hoe je activeren schrijft? Om nog maar te zwijgen over tot nog toe, zeggu en exemplaar...jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 14:16 Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Pot verwijdt de ketel dat die zwart ziet
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik ging uit vanEimai schreef: ↑08 jan 2024, 14:59Wie zegt trouwens dat het de EVC was dat een probleem was, er was misschien een fout in de radar van de snelheidsmeting, of met de antenne die de bakens in de sporen leest. Als daar iets mis mee is is er ook geen backup meer want daar heb je ook maar één van. Het was alleszins iets waar de EVC van zei van hier kan ik niks mee, dit klopt niet, en dan geeft die fouten al dan niet met noodremmingen of een complete system failure.jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 14:16
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
dus echt wel de evc zelf die niet meer meespeelt, zonder dat er sprake is van fouten in zijn gegevensbronnen.Als de evc (European vital computer) het begeeft
Overigens vind ik het beangstigend dat er blijkbaar vele SPOFs aan boord zijn, niet moeilijk dat er dan aan de lopende band problemen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Volgens mij wel hoor. Hoeveel TBL inrichtingen heeft een trein? Twee, voor en achter? De vraag is meer: hoe ga je er mee om als het ding stuk is. En dan is de impact van een ETCS die stuk gaat als je geen baanseinen hebt natuurlijk een stuk groter als wanneer je wel baanseinen hebt.jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 14:16
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel exemplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
De EVC verwerkt alles, hij geeft dus alle info naar de treinbestuurder via het CCD (Central command display). “Iets met niet op de boodschapper schieten.” De EVC is maar zo sterk als alle deelnemers in zijn team. Zoals Eimai al aangeeft in zijn voorbeelden. Dus je moet weten waarom die EVC “foert” zegt. Niet alles is zichtbaar voor de treinbestuurder omdat het niet voorzien is dat deze alles oplost. Als het “game over is” geeft de treinbestuurder de nodige foutcodes door en dan is het aan de werkplaats om hier verder mee aan de slag te gaan.jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 15:20Ik ging uit vanEimai schreef: ↑08 jan 2024, 14:59Wie zegt trouwens dat het de EVC was dat een probleem was, er was misschien een fout in de radar van de snelheidsmeting, of met de antenne die de bakens in de sporen leest. Als daar iets mis mee is is er ook geen backup meer want daar heb je ook maar één van. Het was alleszins iets waar de EVC van zei van hier kan ik niks mee, dit klopt niet, en dan geeft die fouten al dan niet met noodremmingen of een complete system failure.jan_olieslagers schreef: ↑08 jan 2024, 14:16
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.dus echt wel de evc zelf die niet meer meespeelt, zonder dat er sprake is van fouten in zijn gegevensbronnen.Als de evc (European vital computer) het begeeft
Overigens vind ik het beangstigend dat er blijkbaar vele SPOFs aan boord zijn, niet moeilijk dat er dan aan de lopende band problemen zijn.