Hallo,
Twee jaar geleden heb ik een verkenning gedaan van het grootste stuk van lijn 163A Bertrix-Muno.
Hierbij een kort fotoverslag.
Voor wie zich aangesproken voelt en deze oude spoorlijn ook eens wil exploreren heb ik een paar schermafdrukken van google maps toegevoegd, met de precieze coordinaten.
Daarnaast is er een uitstekende beschrijving te vinden op deze site : http://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm
In mijn spoorboekje van 1935 zag de bediening op deze lijn er uit als volgt :
Doch dat is lang geleden. Vele decennia geleden reed hier de laatste trein en ondertussen werden alle sporen uitgebroken.
Mijn vertrekpunt is ongeveer halverwege tussen Bertrix en Herbeumont, dichtbij de plaats waar de halte Orgeo-Ardoiseries lag.
Hier loopt de lijn met een viaduct over de vallei gevormd door het beekje de Aise.
Ik parkeer aan het leisteenmuseum (http://fr.wikipedia.org/wiki/Au_c%C5%93 ... %27Ardoise) en kan hier (http://www.capnature.me/) een mountainbike huren (aangeduid door de groene pijl). De blauwe pijlen duiden aan hoe ik van daar de spoorlijn op kon.
Hier ben ik boven op dat viaduct
Vertrek richting Herbeumont
Overblijfselen van de ballast
Onbeduidende eerste hindernis
Tunnel de Linglé, niet overdreven lang, veilige ondergrond, hier raak je makkelijk door...
Hier even de zelfontspanner gebruikt om een beeld van de explorator (let ook op het hoofdlampje!) te maken.
Aan de tunnelingang overblijfselen van telefoon- en/of electriciteitskabelgeleiding (?)
Na de tunnel bereikt de lijn de vallei van de Semois, vlak voor Herbeumont. Onderstaande foto is genomen op de plaats waar de lijn over N884 Bertrix-Herbeumont loopt.
Infobordje
Van het centrum van Herbeumont krijg je vanop de spoorlijn zo goed als niets te zien, de lijn loopt hier in een diepe sleuf.
Situering van bovenstaande brug op Google-maps
Kort na Herbeumont komt dit enigszins bekende viaduct over de Semois en over camping "Champ le Monde" (http://www.arnocamps.com/page3.html)
Situering op Google-Maps
Zo ziet het viaduct er langs boven uit
Goed verstevigd, beveiligd, ingekooid, anti-suicide,... (?)
En bovenaanzicht van camping "Champ le Monde"
Twee kilometer verder kom ik aan de lange "tunnel de Sainte Cécile"... Helaas vallen hier al te dikwijls bakstenen naar beneden en heeft de gemeente deze tunnel definitief afgesloten.
Dan maar door het bos terug naar de weg (tevoet bij gebrek aan pad en wegens erg steil) en dan zoektocht naar de andere uitgang van de tunnel.
Gevonden !
Hier is de spoorlijn bijna helemaal dichtgegroeid.
Maar kort voor Sainte Cecile gaat het alweer beter.
In Sainte Cecile zelf word ik van de lijn geleid, hier is een brug onderbroken.
Op de achtergrond de nogal typische kerktoren van Sainte Cecile.
Korte omleidingsroute
Tussen Sainte Cecile en de grens met Frankrijk is de lijn als Ravel heraangelegd.
Het spannende gedeelte is dus wel voorbij.
Na een zestal kilometer lichtjes dalen over perfect asfalt bereik ik dan Muno.
Situering op Google Maps
En dezelfde plaats zoals gezien door mij
Het station van Muno lag een eindje hoger dan het dorp, er is een vrij mooi uitzicht.
En een enorme parking kwam op de plaats van het spoorwegemplacement
Dan is het niet ver meer tot de grens.
Hier het oude Franse douanekantoor gezien vanaf de hoger gelegen spoorwegbedding
Kort na de grens houdt de Ravel dan op en word ik op de D19 geleid.
Eerste aanwijsbordje voor wie de route in de andere richting fietst.
Situering op Google Maps
En dezelfde plaats zoals gezien door mij
Tot zover...
juli 2010 : Lijn 163A
Re: juli 2010 : Lijn 163A
Mooi verslag!
Een jaar of vijfentwintig geleden heb ik dezelfde tocht gemaakt, toen kon ik nog door alle tunnels, inclusief de lange tunnel onder Saint-Médard door... Heb je die niet geprobeerd?
mvg, Paul
Een jaar of vijfentwintig geleden heb ik dezelfde tocht gemaakt, toen kon ik nog door alle tunnels, inclusief de lange tunnel onder Saint-Médard door... Heb je die niet geprobeerd?
mvg, Paul
Re: juli 2010 : Lijn 163A
Dank je.Paul schreef:Mooi verslag!
Over de tunnel van St Médard had ik gelezen dat hij onder water stond aan de uitgang kant Herbeumont... Bovendien was de plaats waar ik een fiets kon huren (had pas de dag ervoor beslist) al voorbij die tunnel.Paul schreef:Een jaar of vijfentwintig geleden heb ik dezelfde tocht gemaakt, toen kon ik nog door alle tunnels, inclusief de lange tunnel onder Saint-Médard door... Heb je die niet geprobeerd?
Ik had wel het plan om op de terugweg nog "even" tot aan die tunnel door te rijden maar ik was naar het einde van de dag toe zodanig kapotgefietst dat ik dat niet meer zag zitten...
Re: juli 2010 : Lijn 163A
Dat klopt ja, al is dat nog het minste. Ik ben er vorige zomer heen geweest, en toen kozen we nogal fanatiek voor een verkenning vanaf Bertrix, en meteen voor het volgen van de bedding. Met een fiets is dat vandaag volstrekt onmogelijk omdat de bedding op de meeste plaatsen behoorlijk overwoekerd is. Maar ook te voet raad ik het eigenlijk niemand aan om heel orthodox de bedding te willen volgen, en zeker niet na alle regen die we de afgelopen maanden hebben gekend. De waterhuishouding is op z'n zachtst gezegd problematisch.Portbou schreef: Over de tunnel van St Médard had ik gelezen dat hij onder water stond aan de uitgang kant Herbeumont...
De aanloop naar het noordportaal van de tunnel bij St. Médard is quasi ondoenbaar: de bedding wordt links en rechts afgezoomd door zompige beekjes die ook al eens naar het midden van de bedding uitvloeien (begrijp: in die kwalijk ruikende modderbrij wil je echt niet terecht komen), en die bedding zelf is weinig anders dan een grote braamstruik, vergroeid met talloze omgevallen bomen en brandnetels. Leuk is anders.
Dus: wie naar die tunnel wil, kan er best even een topokaart bijnemen en uitvlooien hoe je zo kort mogelijk voor de tunnelmond kan afdalen. Dat spaart nogal wat frustraties. Sowieso ook nooit alleen op pad gaan, daarvoor is het net dat tikkeltje te gevaarlijk. Dat alles gezegd hebbende: het is en blijft meer dan de moeite waard om L.163A een bezoekje te brengen - doen!
Om een visueel idee te krijgen van St-Médard: een kijk op het zuidportaal (juli 2011):
En een blik in de andere richting, richting zuiden / Herbeumont (rara, waar loopt het wandelpad?):
Re: juli 2010 : Lijn 163A
Neen helaas: de in 2010 gesloten tunnel van Sainte-Cecile bruikbaar maken zou zowat 6 miljoen kosten.
Wel werd het Viaduct van Conques grondig en haast luxueus vernieuwd, in het kader van 'Ardenne Cyclo', dat onder meer de Véloroute Centre Ardenne, realiseerde, de verbinding tussen EuroVelo 5 in België met EuroVelo 19 in Frankrijk.
Pro memorie: de lijn Bertrix-Muno was de duurste en minst rendabele lijn per kilometer in de Belgische geschiedenis vanwege dure tunnels, viaducten en bruggen. Voor het Viaduct van Conques (40 meter hoog en 178 meter lang) alleen al waren 9 miljoen bakstenen nodig. Indrukwekkende beelden hiervan vind je op de website www.maljoyeuse.be/le-chemin-de-fer
Vernieuwde viaduc van Conques:
Re: juli 2010 : Lijn 163A
Lees ook hier wat geschiedenis van deze lijn: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... 1688162400. Ga naar 6 juni 2023.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13