Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Patrick »

TGV die niet aan maximale snelheid reed, ramde een vrachtwagen op een overweg.
Vanmorgen gebeurd rond 09.30 u. ongeveer 15 km ten zuidoosten van Bourg-en-Bresse.
Er is 1 dode (vrachtwagenchauffeur) en 34 lichtgewonden (eerder in shock?).
Ongeveer 200 reizigers zijn geëvacueerd en konden met bussen naar een verdergelegen station reizen om verder te sporen.
Trein is ontspoord maar kantelde niet.
Afbeelding (DS Online)
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door 2012 »

Trein reed niet op maximale snelheid ... Deze reed op een gewone lijn want op LGV zijn er geen overwegen :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Patrick »

2012 schreef:Trein reed niet op maximale snelheid ... Deze reed op een gewone lijn want op LGV zijn er geen overwegen :wink:
Zou natuurlijk ook kunnen betekenen dat de TGV minder dan de maximaal toegelaten snelheid op dit traject reed :wink:
nighttrain
Berichten: 2549
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door nighttrain »

TGV 6561 reed +/- 100km/h op een lijn van 160k/h.
hij had juist Bourg-en Bresse (bestemming Geneve) verlaten en 10km verder op het grondgebied Tossiat ,heeft hij op de spoorwegovergang met de D64 aan het station 'La Valvrette" het convoi exeptionelle geramd. het was een vervoer van een betonmolen en had waarschijnlijk niet de nodige toestemmingen om va die weg te rijden. De meeste slachtoffers hebben gebrokken neuzen.De vrachtwagen was om onbekende redenen stilgevallen. Jammerlijk genoeg de bestuurder daarvan is overleden.
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Arnenys »

Heb gezien op het nieuws dat het in verband met de hoogte van de vrachtwagen was.
Ze zeiden dat de trein nog hard heeft geremd maar dat hij nog 100 km/u reed.
Wrange beelden van een motorrijtuig met neus er helemaal af :o
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Shrek »

Arnenys schreef:Heb gezien op het nieuws dat het in verband met de hoogte van de vrachtwagen was.
Ze zeiden dat de trein nog hard heeft geremd maar dat hij nog 100 km/u reed.
Wrange beelden van een motorrijtuig met neus er helemaal af :o
die TB heeft mogen lopen :shock:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Arnenys schreef:Heb gezien op het nieuws dat het in verband met de hoogte van de vrachtwagen was.
Ze zeiden dat de trein nog hard heeft geremd maar dat hij nog 100 km/u reed.
Wrange beelden van een motorrijtuig met neus er helemaal af :o
die TB heeft mogen lopen :shock:
Ik vind dat je daar eigenlijk een goed punt aanhaalt: wat doe je in vredesnaam als TB in zo'n geval? Inderdaad zo snel mogelijk 'naar achteren' lopen als je merkt dat een crash onvermijdelijk is?

En dan nog: is het in een TGV voor de TB mogelijk om binnen een paar seconden in het reizigerscompartiment te staan (als dit überhaupt al mogelijk is)? Want het lijkt me nu ook niet de beste zaak om ergens halfweg in het motorcompartiment te blijven steken, je zit daar mooi in dat nauwe gangetje als de loc helemaal verwrongen is.
pietje

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door pietje »

ik denk dat ge u best zoveel mogelijk schrap zet, als de botsing gebeurt terwijl ge aan het weglopen zijt, is de kans op (zware) verwondingen volgens mij nog groter.

Dat weglopen is meer iets voor in een Hollywood film: eigenlijk dom/onmogelijk maar wel spectaculair :D

Ja, weglopen tijdens het botsen doe je best niet. :P Volgens de fysica is er nog zo'n regel dat zegt dat een lichaam dat in beweging is, in beweging blijft. :wink: Wanneer de trein dus aan 100 km/u botst, wordt je aan 100 km/u terug richting je stuurpost geslingerd.
Wover

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Wover »

In Izegem heeft weglopen toch aardig het leven van de TB gered denk ik.
Trainspotterke

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Trainspotterke »

Wover schreef:In Izegem heeft weglopen toch aardig het leven van de TB gered denk ik.
Kan zijn, maar dan moet die zich wel nog voor de botsing op één van de zetels gesmeten hebben. :wink:

Je moet er maar eens op letten als je de bus neemt en hij remt ineens hard, ga je ook je evenwicht verliezen als je rechtstaat! :wink:
nighttrain
Berichten: 2549
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door nighttrain »

pietje schreef:ik denk dat ge u best zoveel mogelijk schrap zet, als de botsing gebeurt terwijl ge aan het weglopen zijt, is de kans op (zware) verwondingen volgens mij nog groter.

Dat weglopen is meer iets voor in een Hollywood film: eigenlijk dom/onmogelijk maar wel spectaculair :D

Ja, weglopen tijdens het botsen doe je best niet. :P Volgens de fysica is er nog zo'n regel dat zegt dat een lichaam dat in beweging is, in beweging blijft. :wink: Wanneer de trein dus aan 100 km/u botst, wordt je aan 100 km/u terug richting je stuurpost geslingerd.
Ik heb nog de treinbestuurder gekend (Antwerpen Centraal)die in de jaren 80 een aanrijding heeft gehad met een kermisattraktie onderdeel op de lijn 12 in Kapellen.
Die man heeft hem 2 maal verplaatst in de machinekamer van een type 25 alvorens de loc is losgekomen van zijn Benelux stel en een draaing heeft gemaakt van 180° in de lucht. de chauffeur van de vrachtwagen is gedood daar hij zich op het midden van het spoor had gesteld om teken te doen om de trein te stoppen => redding van de bestuurder. Het stel zonder de loc(zie boven) is afgeremd geweest door de kermisattraktie op het perron van Kapellen..
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door Steve »

nighttrain schreef: Ik heb nog de treinbestuurder gekend (Antwerpen Centraal)die in de jaren 80 een aanrijding heeft gehad met een kermisattraktie onderdeel op de lijn 12 in Kapellen.
Die man heeft hem 2 maal verplaatst in de machinekamer van een type 25 alvorens de loc is losgekomen van zijn Benelux stel en een draaing heeft gemaakt van 180° in de lucht. de chauffeur van de vrachtwagen is gedood daar hij zich op het midden van het spoor had gesteld om teken te doen om de trein te stoppen => redding van de bestuurder. Het stel zonder de loc(zie boven) is afgeremd geweest door de kermisattraktie op het perron van Kapellen..
Kun je dat even anders formuleren? Ik heb de tekst nu al drie keer gelezen, maar snap nog altijd niet goed wat er precies gebeurd is... :?:
pietje

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door pietje »

pietje schreef:ik denk dat ge u best zoveel mogelijk schrap zet, als de botsing gebeurt terwijl ge aan het weglopen zijt, is de kans op (zware) verwondingen volgens mij nog groter.

Dat weglopen is meer iets voor in een Hollywood film: eigenlijk dom/onmogelijk maar wel spectaculair :D

Ja, weglopen tijdens het botsen doe je best niet. :P Volgens de fysica is er nog zo'n regel dat zegt dat een lichaam dat in beweging is, in beweging blijft. :wink: Wanneer de trein dus aan 100 km/u botst, wordt je aan 100 km/u terug richting je stuurpost geslingerd.
Het spookt hier op het forum, van het bovenstaand bericht heb ik enkel de eerste en de tweede zin geschreven, de laatste is er zomaar bijgekomen.
Weet iemand hoe dit kan?
nighttrain
Berichten: 2549
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Dodelijk ongeval met TGV Parijs-Genève

Bericht door nighttrain »

T is normaal,als je de beelden of de getuigenissn niet hebt gezien. De nodig immaginatie is vereist...
Maandag 26 Maart 1979 loc 2557
Een vrachtwagen met een buizenstelling van een groot rad ,dacht ik,is blijven haperen op de overweg in Kapellen(net voor het perron) op de L12.
Bij het dichtgaan van de slagbomen is de begeleider en de chauffeur van de vrachtwagen ieder een richting uitgelopen om de trein te stoppen of verwittigen.De treinbestuurder heeft dat gezien en op dit moment heeft hij zich verplaatst naar de machinekamer. Tussen dit moment en de aanrijding heeft hij 2 maal een andere plaats ingenomen,om zich uiteindelijk te schorren tussen de compressor en de electrische kast met de JH.
De loc heeft de buizenstelling geraakt en door de schok is hij ontkoppeld en opgelicht en heeft in de lucht een bocht gemaakt van 180° ,alvorens naast het spoor te belande. Dus zoals je op de foto kunt zien, kwam de trein uit de andere richting dan vanwaar de beschadigde neus wijst!De wagons,zonder loc hebben dan de buizenstelling geraakt en dit geheel (de buizen lateraal over de sporen is over de perrons gegleden en tot stilstand gekomen. 1 dode en 6 gewonden. ziehier en foto uit de GVA; http://www.gva.be/dossiers/-e/eeuw/1979/1979_10.html
thats it
Plaats reactie