Belgische ouderwetse stationswandlampen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gerolf

Belgische ouderwetse stationswandlampen

Bericht door Gerolf »

Ik ben niet zeker dat ik deze vraag in de juiste categorie plaats (modelbouw had ook gekund), maar toch:
Ik zoek al een tijdje naar foto's van wandlampen, dus geen verlichtingsmasten, anno 1955 à 1960, zoals ze gebruikt werden in Belgische stations en onderdoorgangen. Ongetwijfeld bestonden er verschillende modellen.
Het is de bedoeling ze in model (HO) na te maken, liefst vertrekkend van 3mm witte LED's.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Heb je al eens gekeken in het 2-delig boek 'Stationsarchitectuur in België'.
Weet niet of het er in staat, maar daar staan alleszins gevels in. Ik denk wel dat de meeste stations langs de straatzijde getrokken zijn, dus zal je er waarschijnlijk niet veel mee zijn.

(Je bedoelt toch lampen voor buiten he?)
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Ik heb intussen al heel wat foto's van stationgevels gekregen. Dit is een bijzonder aangenaam bijverschijnsel van de gestelde vraag 8) , waarvoor dank.
Het is natuurlijk begrijpelijk dat de fotografen anno 1955 geen close-up van een lamp zagen zitten ... :(
Mijn zelfbouw-projectje zal dus eerder free-lance dan realiteitsgetrouw worden ... dan heb ik in mijn ontwerpke enkel een hoge 'waarschijnlijkheidsfactor' nodig, niet al te lastig dus :wink:
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Een poging ...
Afbeelding Voor de geïnteresseerden: Die LED is een drie millimeter type [;)]
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Geplaatst op een stukske baan ...
Afbeelding
Bert

Bericht door Bert »

Hehe, leuk :P
Gerolf

Bericht door Gerolf »

De bouwbeschrijving komt in de volgende Modelspoormagazine :wink:
Bert

Bericht door Bert »

Gerolf schreef:De bouwbeschrijving komt in de volgende Modelspoormagazine :wink:
Dat is dan een exemplaar dat ik zal kopen. Het lijkt me niet zo moeilijk om dit zelf ook eens te proberen. :P
Plaats reactie