oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
kapitein

oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door kapitein »

hallo, iedereen die wat van geschiedenis houd , vooral van goed riekende documenten.

Ik heb enkele jaren geleden, tijdens de sloop van het goederen station in Antwerpen
dokken stapelplaatsen , nog enkele documenten kunnen redden, zoals , onderhoud van treinen, accidenten van transporten, en plannen , over wissels en treinsporen tussen, dit goederenstation , stuivenberg en centraal station. eveneens heb ik het station van onder tot boven gefotografeerd.
Wie zich interesseert tot deze documenten, kan eventueel, een kopie maken van deze. Ik zou het jammer vinden , dat het hier bij maar maar wat in de kast ligt. Ik vind het leuk deze gegeven met anderen te delen , zodat iedereen er iets aan heeft.

gegroet,

Frederik (monsinieur@hotmail.com)
ps. (ik kan ook foto's nemen en deze op de site zetten, vraag maar )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door Steven »

Het goederenstation dokken en stapelplaatsen is een verzamelnaam voor alles wat niet op grondgebied van Antwerpen Noord ligt, kortweg alle bundels in de dokken vallen daar onder. Welk station/gebouw bedoel je dan juist.
Ik heb het vermoeden dat je Antwerpen Dam bedoeld maar ben niet zeker en dat maakt dus geen deel uit van Antwerpen DS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door Shrek »

kapitein schreef: ps. (ik kan ook foto's nemen en deze op de site zetten, vraag maar )
Ik denk dat je het meeste respons en uitleg gaat krijgen als je ze inscant en hier plaatst :wink:
kapitein

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door kapitein »

om beeldmateriaal op te zetten lukt niet , ik krijg het bestand niet klein gezet,
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door trainfreak »

kapitein schreef:om beeldmateriaal op te zetten lukt niet , ik krijg het bestand niet klein gezet,
Ik zal mij er eens mee bezighouden :wink:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door trainfreak »

Zo, dit zijn enkele scans die ik van kapitein gekregen heb
Bijlagen
stad statio 107.jpg
sized_IMG_7115.JPG
Antwerpen Dam
Antwerpen Dam
Dietrich

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door Dietrich »

"LHOON" (zit ook hier) heeft eens een hele set met foto's van Antwerpen-DS op Flickr gezet: http://www.flickr.com/photos/lhoon/sets ... 492199190/

Ben ik eens tegen gekomen paar jaar terug.
kapitein

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door kapitein »

waar staat die zijn profiel ,
ik heb indertijd met hem foto's uitgewisseld, ik ken hem , goede gast, prachtig , heeft er veel werk vna gemaakt
jan_olieslagers
Berichten: 3549
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door jan_olieslagers »

Het gebouw op de foto's is het oude stapelhuis tussen Noorderlaan en Italiëlei en Ellermanstraat. Ik ben er in de jaren '80 nog wel pakjes gaan ophalen, en herinner me hoe stoffig de bedienden eruit zagen, en hoe knorrig ze hun werk deden. Het is nog niet al te lang geleden afgebroken. Ik dacht eerst te zeggen "in de volksmond DEN ENTREPOT" maar dat is niet waar, den entrepot dat was aan den overkant van de Italiëlei en is al veel langer vervangen door nieuwbouw.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dietrich

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door Dietrich »

kapitein schreef:waar staat die zijn profiel ,
ik heb indertijd met hem foto's uitgewisseld, ik ken hem , goede gast, prachtig , heeft er veel werk vna gemaakt
http://www.hgbtf.net/memberlist.php?mod ... ile&u=1941 :)
kapitein

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door kapitein »

:)
Laatst gewijzigd door kapitein op 20 jan 2010, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
kapitein

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door kapitein »

De eerste foto die je ziet , was het goederenstation zuid, (d' herbouville kaai)
Nu is het gebouw ingepalmd , door de bank van Breda , de grote inkomkoepel is toen gerestaureerd, en ziet er terug schitterend uit , er is trowuens een boek over geschreven.

De tweede foto is het D.S goederenstation , dat dankzij mijn school waar ik op zit, (artesishogeschool) gesloopt is. Met toen der tijd , een ludiek sloopfeestje werd , gehouden door de directeur van mijn school Jaques peeters.
Deze heeft met een kraan de eerste steen gesloopt van het station, (tegenovergestelde van de eerste steenlegging) .
toen heeft men nog van monumentenzorg, nog op aangedrongen om de gevel te laten staan.
Dat idee is van de kaart geveegd, omdat het niet zou passen met de nieuwbouw.
Men heeft zelfs de moeite niet gedaan, om toch maar enkele stenen te recupureren, om te verwerken in de nieuwbouw.
Ik zou als ik architect was , genoeg mogelijkheden gevonden om het oude gebouw met het nieuwe te vermengen. al was het dat de grote inkomboog , van het station te verwerken in de gevel, met de datum van dat station, dat dan nog een verwijzing zou geweest zijn , naar het vroeger stationbeeld. Maar ja wie ben ik he.
..
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door Joris »

Hallo,
Bijzonder jammer dat zo'n mooi gebouw verdwenen is...
Staat er nu al een nieuw gebouw? Het ligt daar toch hopelijk niet nog braak...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trammist

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door Trammist »

Paar fotootjes van de huidige situatie, ze komen van SkyscraperCity

Douane & Accijnzen
Afbeelding

Heel raar hier, er wordt totaal nog niet begonnen aan die plint... Je ziet trouwens ook totaal geen aanzet tot een mogelijk gebouw, die parkeergarage verdwijnt gewoon onder de grond...
Afbeelding Afbeelding Overal in het park worden de dode bomen vervangen door nieuwe exemplaren Afbeelding Nieuwe werf aan Viaduct Dam Afbeelding WDT-loods
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding "Den Berg" lijkt me een tijdelijke opslag van teelaarde. Bij de werf van de Noordster zelf ligt zand genoeg, dus dit komt mss van ergens anders? is mss nog voor het park?
Afbeelding Het park in een stralend winterzonnetje
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Trammist op 20 jan 2010, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
kapitein

Re: oude plannen spoorweg , tussen goederenstation antwerpen

Bericht door kapitein »

mooie foto's
Plaats reactie