![Afbeelding](http://www.photorail.fr/sites/default/files/imagecache/node_product/sites/default/files/VDR20101221_4702_0.jpg)
Ze werden ook voor het eerst gesleept door een CC40100 , de eerste Franse vierspanningslok speciaal gebouwd voor het verkeer Paris-Brussel-Amsterdam
Tot dan bestonden de T.E.E.'s sinds 1957 uit diesel-motorwagens , in een luxueuze uitvoering ( enkel 1ste Kl.) met airco en grote comfortabele zetels , restaurant en bar ; maar ook speciale draaistellen en aandrijving voor meer comfort en demping
Ze werden door Nederland+Zwitserland , Frankrijk en Duitsland geleverd , en kregen de namen van de vroegere luxe-expresstreinen of Pulmanntreinen : " Oiseau Bleu" - "Etoile du Nord" - " Ile de France" - " Parsifal" - " Edelweiss " - " Iris " enz .
In 1962 reed het eerste vierspannige treinstel " Rae TEE II " van Zwitserland , door Frankrijk en België , naar Nederland ; zonder trein- en/of lokwissel
Ook in 1962 werd de lijn Parijs-Brussel geëlectrificeerd , en reed de eerste elektrische express , getrokken door een lichte Franse tweespanningslok BB30000 ( bleef een prototype) tot Brussel Zuid . In 1963 waren onze eigen driespanningsloks type 150 ( HLE15) klaar , en kon de eerste getrokken trein elektrisch van Parijs tot Amsterdam rijden , zonder lokwissel