Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek » 05 nov 2018, 20:51

etoile du nord schreef:
05 nov 2018, 14:05
Shrek schreef: Ik snap wel niet goed wat dino's hiermee te maken hebben?
Tja dino's waren groot ,zwaar ,log, traag en met velen
En ze hadden miljoenen jaren de tijd voor zich
Maar vooruitziend dynamisch breeddenkend ..... kortweg slim ??
Vergelijk met de mensen die het beleid maken zowel bij NMBS Infrabel Ministeries enz .....
En geld is er genoeg hoor in België alleen wordt het niet oordeelkundig gebruikt en op de verkeerde plaatsen
Bij dino's denk ik dan toch vooral aan oude vastgeroeste denkbeelden, weigeren om er grondig over na te denken en maar te doen zoals men altijd deed.

De beslissing om in België te eisen dat alle treinen een modern beveiligingssysteem aan boord hebben is net het tegenovergestelde, daar is bewust over nagedacht en afgewogen wat het beste is voor het algemeen belang.
Het kan zijn dat er veel geld is in België, maar de overheid wil het alvast niet aan de spoorwegen geven.


Gebruikersavatar
etoile du nord
Berichten: 530
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Ronse (Renaix) FRN
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord » 05 nov 2018, 21:15

Shrek schreef:
etoile du nord schreef:
05 nov 2018, 14:05
Shrek schreef: Ik snap wel niet goed wat dino's hiermee te maken hebben?
Tja dino's waren groot ,zwaar ,log, traag en met velen
En ze hadden miljoenen jaren de tijd voor zich
Maar vooruitziend dynamisch breeddenkend ..... kortweg slim ??
Vergelijk met de mensen die het beleid maken zowel bij NMBS Infrabel Ministeries enz .....
En geld is er genoeg hoor in België alleen wordt het niet oordeelkundig gebruikt en op de verkeerde plaatsen
Bij dino's denk ik dan toch vooral aan oude vastgeroeste denkbeelden, weigeren om er grondig over na te denken en maar te doen zoals men altijd deed.

De beslissing om in België te eisen dat alle treinen een modern beveiligingssysteem aan boord hebben is net het tegenovergestelde, daar is bewust over nagedacht en afgewogen wat het beste is voor het algemeen belang.
Het kan zijn dat er veel geld is in België, maar de overheid wil het alvast niet aan de spoorwegen geven.
Wel een beetje laat voor die beveiliging hé
Hoeveel doden staan er op dat lijstje ?
Enkele megalomane zakkenvullers-realisaties kregen toch altijd voorrang ?
Erg erg erg !!!


60 jaar T.E.E.

Afbeelding

Gebruikersavatar
etoile du nord
Berichten: 530
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Ronse (Renaix) FRN
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord » 05 nov 2018, 21:16

Die laatste beschrijving van de dino s is ook wel juist hoor ...

60 jaar T.E.E.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20351
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Steven » 05 nov 2018, 23:04

Nog steeds minder doden dan in het wegverkeer. Dat laatste heeft jaarlijks meer doden dan de laatste 10 jaar spoorverkeer. Het is nooit te laat om het spoor extra te beveiligen.

kika
Berichten: 2586
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door kika » 06 nov 2018, 17:44

Werfmaterieel dat op het spoor kan (bvb. graafmachine) heeft geen beveiligingssysteem, en het lijkt me ook veel te duur om dat alsnog te doen. Onder wat voor paragraaf vallen die? Wordt de spoorlijn buiten dienst gesteld en is men dan vrij om te doen en te laten? Mogen die maximaal X snel rijden? Zou, puur theoretisch, zo'n uitzondering niet mogelijk zijn? Dan rijdt dat historische materieel misschien wat langzamer, of niet op de hoofdlijnen om 17u 's middags, maar het zou een werkbaar compromis kunnen zijn. Compromissen, zijn de Belgen daar niet groot in?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek » 06 nov 2018, 18:17

kika schreef:Werfmaterieel dat op het spoor kan (bvb. graafmachine) heeft geen beveiligingssysteem, en het lijkt me ook veel te duur om dat alsnog te doen. Onder wat voor paragraaf vallen die? Wordt de spoorlijn buiten dienst gesteld en is men dan vrij om te doen en te laten? Mogen die maximaal X snel rijden? Zou, puur theoretisch, zo'n uitzondering niet mogelijk zijn? Dan rijdt dat historische materieel misschien wat langzamer, of niet op de hoofdlijnen om 17u 's middags, maar het zou een werkbaar compromis kunnen zijn. Compromissen, zijn de Belgen daar niet groot in?
Voor zulke werktuigen wordt een bepaalde zone buiten dienst gesteld en op meerdere manieren beveiligd zodat je niet in of uit de zone kan. Zoiets kan je enkel snachts organiseren of bij een volledige lijnonderbreking. Dat is dus geen optie voor een rit uit te voeren. Maar een compromis is hier ook helemaal niet nodig lijkt mij. Degenen die graag willen rondrijden moeten gewoon hun treinen correct uitrusten en dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4010
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Steve » 06 nov 2018, 18:26

Shrek schreef:
06 nov 2018, 18:17
Maar een compromis is hier ook helemaal niet nodig lijkt mij. Degenen die graag willen rondrijden moeten gewoon hun treinen correct uitrusten en dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Met als klein detail dat dat "gewoon" vele €€€€€ kost voor verenigingen die het sowieso al niet breed hebben...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek » 06 nov 2018, 18:33

Steve schreef:
06 nov 2018, 18:26
Met als klein detail dat dat "gewoon" vele €€€€€ kost voor verenigingen die het sowieso al niet breed hebben...
Dan moet de overheid maar een subsidie voorzien voor erfgoed zoals ze dat ook voor andere historische objecten doen.

Gebruikersavatar
etoile du nord
Berichten: 530
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Ronse (Renaix) FRN
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord » 06 nov 2018, 20:25

Of een goedkope lening met uitstel van betaling ...
Of een crowdfunding zoals ze in Zwitserland ooit deden voor een ex-TEE lok met sponsoring van de SBB....
Allé toch nog zicht op compromissen ?...

60 jaar T.E.E.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek » 06 nov 2018, 20:32

etoile du nord schreef:
06 nov 2018, 20:25
Of een goedkope lening met uitstel van betaling ...
Of een crowdfunding zoals ze in Zwitserland ooit deden voor een ex-TEE lok met sponsoring van de SBB....
Allé toch nog zicht op compromissen ?...
Niets houdt TSP, SCM of anderen toch tegen om vandaag een crowdfunding op te starten om ETCS op hun materiaal te krijgen?

Gebruikersavatar
etoile du nord
Berichten: 530
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Ronse (Renaix) FRN
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord » 06 nov 2018, 20:55

Mmm...eerst misschien toch een compromisje met Infrabel ...voor het zekere in de toekomst ? Liefst een papierke dat iets waard is voor de verenigingen

60 jaar T.E.E.

Afbeelding

Gebruikersavatar
etoile du nord
Berichten: 530
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Ronse (Renaix) FRN
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord » 06 nov 2018, 21:05

En dan zouden "degenen die willen rondrijden " met meer vertrouwen kunnen investeren of samenwerken
Het gaat hier verdorie toch om eigen erfgoed van ons allen

60 jaar T.E.E.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door sammarco1 » 16 nov 2018, 16:53

Ik ga zondag in Italie een beetje lekker stomen.

Er is een stoomtrein voorzien van Siena naar San Giovanni d'Asso, de truffel trein. In dat mideleeuwse dorp is vannalles ivm truffels
en één vanuit Bologna naar Brisighella, waarschijnlijk voor dorpsbraderij ivm de castagnes.
(maar dat hebben wij niet in Belgie castagne braderij :evil: )

Zondag rijd er een V250 op Milaan (ex-Fyra)

Speciale treinen "Fondazione FS"

Dus, ze kloten maar aan bij de NMBS (tot 2025)
Afbeelding
**********************************************************************************************************

DR-fan
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door DR-fan » 20 nov 2018, 08:27

Veel meningen, maar weinig kennis ter zake blijkbaar. Er zijn twee belangrijke redenen waarom er momenteel geen historisch materieel kan en mag rijden:

- Alle spoorvoertuigen op het openbare spoorwegnet moeten ingeschreven staan in een nationaal register dat wordt beheerd door DVIS. Nu is het probleem dat bij de oprichting van DVIS het historisch materieel per ongeluk uit dit register geschrapt werd door iemand die dacht dat het om overbodig materieel ging :roll: Dat is bv ook de reden dat zelfs de NMBS geen historisch materieel kan inzetten. Volgens wat ik me heb laten vertellen, erkent DVIS de fout maar zij mogen deze voertuigen niet zomaar terug opnemen - daarvoor is een Koninklijk Besluit nodig. Blijkbaar wordt er overlegd met minister Bellot maar ik vrees dat er voor de volgende verkiezingen niets meer van komt.

- Wat TSP en SCM aangaat is er nog een bijkomend probleem: het zijn geen erkende spoorwegondernemingen (SO) en ze worden door Infrabel dus niet aanvaard. En nee, zomaar "even" een SO oprichten gaat niet, dat duurt jaren en kost miljoenen - om nog maar te zwijgen van de risico's voor de collectie bij een eventueel mislukken. Er moet dus een bestaande SO gevonden worden die de ritten onder haar eigen licentie wil laten rijden en dat is niet eenvoudig: de NMBS wil het niet en de meeste andere SO's hebben enkel een licentie voor goederenverkeer.

Dus: wie euromillions wint mag altijd eens naar TSP of SCM bellen...

Gebruikersavatar
etoile du nord
Berichten: 530
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Ronse (Renaix) FRN
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord » 20 nov 2018, 12:57

Allez dus helemaal dwarsliggen mág en kán dus wel in België ...
Wie beslist eigenlijk wàt Infrabel en de NMBS zomaar mogen uitvaardigen ? ...
Juist .... zij alleen ! En onze politiekers die voor ONS erfgoed ( waarvoor we al decennia belastingen hebben betaald ) geen geld meer over hebben !!
Eigenlijk gaat het hier om een beetje flauwekul als je ziet door wie en waar er overal geld verspild en verprutst wordt !
Pauvre Belgique ....
Wie gaat nu een beheerder en bewaarder van eigen historisch materiaal catalogeren bij een gewone SO ? En wie WIL geen geld en /of middelen vrijmaken om ze onder licentie te laten rijden ? En welke politieker zit te wachten op een KB om de kemel uit het verleden recht te zetten ??
Dit zijn èchte bureaucratische gedrochten uit het dinotijdperk ! Ik zou zelfs zeggen : aristocratische praktijken !



60 jaar T.E.E.

Afbeelding

Plaats reactie