Stoomlok HLV 29013 is terug !

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 17 mei 2023, 19:01 Het zicht is het minste van de problemen. Een stabiele elektrische voeding, plaatsing van een antenne op de goede plaats (en die niet te warm mag worden), ruimte voor een computerrack, koppeling met tractieonderbreking,...
Mij verbaast het niet dat zoiets heel complex is en in het beste geval heel veel tijd en geld kost en in andere gevallen gewoon niet lukt.
Stabiele elektrische voeding: dat is op te lossen, weliswaar kan de zeer variabele temperatuur het leven moeilijk maken, maar niet onmogelijk; [edit] en in Engeland laten ze de hele boel draaien op twee batterijen van elke 12V/100Ah, ongeveer wat er in iet of wat vrachtwagen steekt.

Computerrack: Ook ik wil wel eens weten waarom er zoveel elektronica zou nodig zijn. Misschien wat meer dan een Raspberry, maar toch geen compleet 19"-rek? Ik herinner me foto's van dat project in Engeland, daar was de hardware behoorlijk bescheiden van omvang. [edit] Blijkbaar gaat er wel flink wat ruimte in de diverse koppelingen, bv. antenne, GSMR, GNSS, ...

Koppeling met tractieonderbreking: een electrisch bediende klep die de stoomtoevoer onderbreekt? En een tweede die de remmen activeert?

Het basisprincipe aan de praat krijgen kan nmbm niet zo moeilijk zijn. De boel onder alle omstandigheden betrouwbaar en correct doen werken, dat is al een uitdaging. Maar ik blijf het grootste probleem zien in de goedkeuring door de bevoegde dienst - in BE zal dat DVIS zijn, zeker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 17 mei 2023, 20:49
pietje schreef: 17 mei 2023, 20:41 Ik vraag mij oprecht af welke CPU power er verwacht wordt als je spreekt over een computerrack.
Om de data afkomstig van de balises, de GSM-R verbinding, de snelheidsmeter en dergelijke te verwerken, zou het mij ten zeerste verbazen dat je meer nodig hebt dan een soort "ruggedized" versie van een Raspberry Pi, aangevuld met wat I/O modules die de nodige dat ontvangen en/of versturen.

Het probleem lijkt mij vooral dat er niemand ernstig genoeg mee bezig is, en dat er weinig tools "open source" beschikbaar zijn om iets op te bouwen, want de dingen die opgenoemd worden, zijn zeker oplosbaar.
Maar aangezien hier voor de industrie niet veel aan te verdienen is, zullen het vrijwilligers moeten zijn die het ontwikkelen en dan zijn de mogelijkheden nogal beperkt.
Op https://de.wikipedia.org/wiki/European_Vital_Computer zie je enkele voorbeelden van de racks.
De constante berekening van remcurves op basis van afstanden, snelheden en gradiënten vraagt zeker wat rekenkracht, dat in combinatie met alle I/O gaat het petje van een raspberry wel te boven en dan moet alles nog eens redundant en SIL4 uitgevoerd worden.
Maar het belangrijkste is dat je een gehomologeerde EVC moet inbouwen. De reeds gehomologeerde EVC's zijn allemaal van de grootte van de voorbeelden in dit wikipedia-artikel, dus daar hang je sowieso aan vast.
Zelf een EVC bouwen en laten homologeren kan jaren duren, vraag maar aan Lineas, dat is dus onhaalbaar voor vrijwilligers.
Hier bevestig je vooral wat ik al stel: het probleem is vooral dat de industrie er geen verdienmodel in ziet.
Dat de EVC nogal uit de kluiten gewassen is, heeft niet noodzakelijk met rekenkracht te maken, ik ben zelf afkomstig uit de telecom en zie soms CPU units van die afmetingen die qua rekenkracht nog niet in de buurt komen van een RPI.
De afmetingen hebben daar eerder te maken met de MTBF van 30 jaar en het enkel gebruiken van "bewezen componenten" die dus dikwijls een decennium achterlopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 mei 2023, 23:04 Hier bevestig je vooral wat ik al stel: het probleem is vooral dat de industrie er geen verdienmodel in ziet.
Dat de EVC nogal uit de kluiten gewassen is, heeft niet noodzakelijk met rekenkracht te maken, ik ben zelf afkomstig uit de telecom en zie soms CPU units van die afmetingen die qua rekenkracht nog niet in de buurt komen van een RPI.
De afmetingen hebben daar eerder te maken met de MTBF van 30 jaar en het enkel gebruiken van "bewezen componenten" die dus dikwijls een decennium achterlopen.
Ja uiteraard is rekenkracht maar een kleine factor, maar dat is bij bijna alle veiligheidssystemen zo. Als je de "SIL4" norm moet halen zit je vanzelf met veel redundantie en bewezen componenten.
Maar ik ben vooral blij te zien dat de Engelsen er toch in lijken te slagen. Het feit dat ze met Thales werken maakt natuurlijk wel dat er een professionele poot aan de inbouw zit, maar wel met bijhorend prijskaartje. Hier gaan ze minstens 500.000€ aan kwijt zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 17 mei 2023, 23:16 Ja uiteraard is rekenkracht maar een kleine factor, maar dat is bij bijna alle veiligheidssystemen zo. Als je de "SIL4" norm moet halen zit je vanzelf met veel redundantie en bewezen componenten.
Voor wie benieuwd is naar die "SIL4": https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_integrity_level Ik maak er uit op dat die SIL4 een redelijk vaag begrip is, maar wellicht is er specifiek voor het spoorbedrijf wel een duidelijker omschrijving/normering. Overigens zijn er bij het wikipedia-artikel zelf ook wel reserves...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 17 mei 2023, 23:16 Maar ik ben vooral blij te zien dat de Engelsen er toch in lijken te slagen. Het feit dat ze met Thales werken maakt natuurlijk wel dat er een professionele poot aan de inbouw zit, maar wel met bijhorend prijskaartje. Hier gaan ze minstens 500.000€ aan kwijt zijn.
Dat ze het weten waar te maken zal ons allemaal wel verblijden, denk ik. Dat ze zoveel budget weten vrij te maken zal hier en daar misschien wel wat afgunst opwekken. Op een manier is het spijtig dat ze met een professionele partij samenwerken: het contract zal bijna zeker verbieden om technische informatie openbaar te maken; zodat de opgedane kennis niet publiekelijk kan worden gedeeld, ten bate van gelijkaardige projecten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door HLE18 »

pietje schreef: 17 mei 2023, 23:04 Dat de EVC nogal uit de kluiten gewassen is, heeft niet noodzakelijk met rekenkracht te maken, ik ben zelf afkomstig uit de telecom en zie soms CPU units van die afmetingen die qua rekenkracht nog niet in de buurt komen van een RPI.
Ik zou de RPI niet onderschatten, ik draai een volledig virtueel GSM-R netwerk met software defined radio op een Raspberry 3 en daar heb ik maar ~20% CPU voor nodig.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stoomlok HLV 29013 is terug !

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 23 mei 2023, 18:57ik draai een volledig virtueel GSM-R netwerk met software defined radio op een Raspberry 3 en daar heb ik maar ~20% CPU voor nodig.
Wow, indrukwekkend!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie