Joris schreef:helaas vrees ik dat dit het zoveelste plan is dat zal gedwarsboomd worden door de SNCF en de FS...
Het is te zeggen: zoals Tobias Köhler op wagonslits houdt de FS/Trenitalia er voor een groot deel mee op om eigen nachttreinen in te leggen, enkel de meest belangrijke blijven bestaan.Dus waarom zou de FS daar tegen moeten zijn dat iemand anders die (voor de FS) onrendabele nachttreinen overneemt !?
Denken ze bij Artesia (joint-venture van de SNCF en de FS voor int. verbindingen tussen Frankrijk en Italië, incl. TGV en nachttreinen Frankrijk-Italië) nu echt dat hun nachttrein dan zodanig beconcurreert wordt !?
Artesia rijdt immers de route Paris Bercy-Dijon Ville-Basel SBB-Domodossola-Milano Lambrate-Parma-Bologna-Firenze Campo di Marte-Roma Termini, of Paris Bercy-Dijon Ville-Basel SBB-Domodossola-Milano Centrale-Verona PN-Vicenza-Padova-Venezia St.Lucia.Verder ook nog Paris Bercy-Lyon PD-Chambery-St Jean de M.-Modane-Oulx-Torino PN-Milano C.
Dus Parijs-Rome, Parijs-Venetië en Parijs-Turijn-Milaan om het kort te stellen.
Als ik dan kijk naar TTC dan krijgen we (ongeveer) de volgende route:
Calais Ville-Hazebrouck-Lens-Arras-Creil (samenvoeging met rijtuigen van Denderleeuw)-Grande Ceinture rond Parijs-Dijon Ville-Lyon PD-Chambery-St Jean de M.-Modane-Oulx-Alessandria.
Natuurlijk kan men ook een variant hier op maken door Zwitserland om zo weinig mogelijk het (dure) SNCF-net te gebruiken, maar die is wel een stuk langer en ook feitelijk onintressant..
Buiten het stuk Dijon-Alessandria is er dus weinig concurrentie, of feitelijk geen, gezien Artesia vooral gericht is op de Parijzenaars en losse reizigers, terwijl TTC het totaalpakket wil aanbieden voor autotreinen..
Dus de reden die Artesia aanhaalt is wel héél erg flauw en een sterk staaltje van zwakheid..