Geschiedenis van dieseltreinen in België

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Geschiedenis van dieseltreinen in België

Bericht door Dieselfreak »

Over de geschiedenis van de dieseltreinen in België heb ik nog nooit iets gelezen, ik kan er niets over vinden op internet. Vandaar dat ik er hier een topic over open. Wanneer reed de eerste dieseltrein in België, op welke lijn, welke lijnen volgden, wanneer begon het aantal lijnen dat met diesel gereden werd minder, welk materieel reed er zoal de eerste decennia, foto's, enz.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: Geschiedenis van dieseltreinen in België

Bericht door Dietrich »

Zie http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... page=descr

Eerste reeksen = 52/53/54 en 59. Die eerste zijn van '55, de laatste van '54. Welke lijnen is mij niet bekend. Staat wellicht wel ergens vermeld.

edit: Wat betreft AR, In '42 reeks 49. In '50 zijn er blijkbaar ook de eerste Brossels besteld, en een hoop TT'kes (43, 44, enz) wat later.
Wover

Re: Geschiedenis van dieseltreinen in België

Bericht door Wover »

http://users.pandora.be/brail/

Hier kan je per lijn zien wanneer ze geëlektrificeerd is.

Maar over het algemeen kan je stellen dat de grote golf van elektrificaties zich heeft afgespeeld tussen 1965 en 1985.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Geschiedenis van dieseltreinen in België

Bericht door Joris »

Hallo,
De eerste dieseltjes reden hier rond in de jaren 30. Midden de jaren 30 kwamen dan de varianten van de Vliegende Hamburger (waarvan 1: De Slang: afgewerkt met Kongolees hout én met airco!). De eerste Brossels kwamen rond 1940 (die 2 assers zoals er in leuven eentje staat). Tijdens de oorlog kwam de reeks 49, en een andere afgeleide daarvan. Na de oorlog volgden de 46, later ook de 42-43-44-45, en al in de jaren 60 de 40.
Voor de oorlog reden hier diverse kleine series van soms maar 1 motorstel.
Een prachtig boek hierover is B Motorstellen van Max Delie.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Geschiedenis van dieseltreinen in België

Bericht door Joris »

Hallo,
Van het eerste Beglgische dieselstel, in een reeks van 3 als ik me niet vergis, gebouwd in Berlijn (de bouwer ontgaat me even... is dat niet EVA ofzo?), is er overigens een uitgebracht bij Märklin. Het stel staat vaak op E-Bay, maar helaas nu niet, zodat ik er geen foto van kan plaatsen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Geschiedenis van dieseltreinen in België

Bericht door Joris »

Hallo,
Joris schreef:Hallo,
Van het eerste Beglgische dieselstel, in een reeks van 3 als ik me niet vergis, gebouwd in Berlijn (de bouwer ontgaat me even... is dat niet EVA ofzo?), is er overigens een uitgebracht bij Märklin. Het stel staat vaak op E-Bay, maar helaas nu niet, zodat ik er geen foto van kan plaatsen...
Groeten,
Joris De Mol
Hier staat zo'n motorstel:
http://cgi.benl.ebay.be/MARKLIN-SNCB-NM ... dZViewItem
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie