Taurus schreef:Er wordt gewoon veel te weinig aan gedaan. Als er dan toch zo nodig overal hekken worden geplaatst, zorg dan dat de opstelterreinen zo moeilijk mogelijk te bereiken zijn voor mensen die er niks te zoeken hebben. Verder is een betere bewaking met camera's en eventueel een beveiligingsfirma blijkbaar hoognodig om dit soort vandalisme tegen te gaan. En de personen die gepakt worden met een spuitbus mogen mooi naar de treinenwerkplaats om bekladde treinen schoon te maken. Zou een mooi projectje van de reclassering kunnen worden. Graffitivandalen als werkstraf treinen laten schoonmaken in de werkplaats als ze daar toch staan voor onderhoud. Er is wel wat aan te doen maar daarvoor zijn de straffen in NL veel te mild.
Blijkbaar heb je geen idee, hoe het werkt.
In Hengelo staan de treinstellen onder bewaking van video's, maar denk je dat je elk hoekje van een trein op de film kan zetten.
Ze gaan natuurlijk nooit precies voor de lens staan, maar tussen de treinen in.
En ze zijn echt brutaal, soms worden de treinstellen s'nachts op het perron volgespoten, terwijl het verblijf van het nachtpersoneel, een tiental meter verderop is.
Je hoort die gasten niet, het is donker, hun hebben donkere kleding aan, je ziet ze dus ook niet, en ze zijn snel heel snel.
Laatst hebben ze in Enschede er nog een te pakken gekregen, had in totaal aan 50m2 aan graffiti gespoten.
Schoonmaken van een stel gebeurt vaak binnen 48 uur.
Voordat een treinstel wordt gereinigd, wordt er van elke afbeelding een foto gemaakt, inclusief de "handtekening"
Dit komt allemaal in een database terecht.
Als ze iemand op heterdaad betrappen, kunnen ze zo zien, wat hij/zij nog meer heeft gedaan, en kan dit worden meegenomen in een strafproces.
Schoonmaakkosten zijn 1000 euro per vierkante meter.