Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreinen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreinen

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Op 10 mei 1940 was de Geneeskundige Evacuatiedienst van onze leger gestationeerd in gebouwen langsheen de Leuvensesteenweg te Muizen. De Geneeskundige Evacuatiedienst was een onderdeel van de Directie der Transporten en Evacuaties van het Leger. De precieze samenstelling kan je terugvinden op mijn website over ons leger tijdens de achttienddaagse veldtocht op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... organismen

Aan de hand van het dagboek van geneesheer kapitein Bech ben ik zonet gestart met een overzicht van de veldtocht van deze formatie. Ik had daarbij enkele vragen ivm het gebruikte materieel.

Om die vragen in te leiden, vertel ik er best bij dat de eenheid op 10 mei een hoeveelheid rollend materieel ter beschikking had om maximaal 23 treinstellen te vormen, van 3 verschillende types:
  • T.E.A. = Train d'Evacuation Assis (~300 zittende gewonden)
    T.E.M. = Train d'Evacuation Mixte (~240 zittende en ~120 liggende gewonden)
    T.E.C. = Train d'Evacuations Couchés (~200 liggende gewonden)
In het dagboek vind ik referenties naar twee soorten materieel:
  • Rijtuigen 3de Klasse (Voitures 3ème Classe) voor het vervoer van zittende gewonden
    Rijtuigen S.S.A. (Service de Santé A?????) voor het vervoer van liggende gewonden
Mijn twee vragen zijn de volgende:

1. Wat moet ik verstaan onder Rijtuigen 3de Klasse in 1939/40? Hoe zagen die rijtuigen er uit? Ging het om een of meerdere types? Heeft hier iemand foto's van?
2. Wie weet meer over de S.S.A. rijtuigen? Het lijkt me hier in alle geval te gaan om aan het leger voorbehouden rijtuigen met vaste inrichting voor het vervoer van draagberries. Maar verder weer ik er niets van...

Alvast hartelijk dank,

Walter
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreine

Bericht door Steven »

Rijtuigen 3de klasse zijn gewoon rijtuigen met houten zitbanken, ter info even meegeven dat men nadien eerste klasse heeft afgeschaft, de toenmalige tweede klasse werd eerste klasse en de derde klasse werd tweede klasse.
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreine

Bericht door eaw458 »

Heb intussen zelf nog wat gevonden...

Vanaf 1905 werden door het arsenaal van Antwerpen 300 SSA oftewel Service de Santé de l'Armée rijtuigen gebouwd. Het betreft hier passagiersrijtuigen met een speciaal frame aan de binnenkant die na uitbouw van de banken de snelle ophanging van twintig draagberries per rijtuig volgens het systeem van Kolonel Simonis moeten toelaten.

Het leger laat de rijtuigen door de Staatsspoorwegen gebruiken, maar eist dat deze in vredestijd niet buiten de vierhoek Antwerpen-Gent-Brussel-Leuven ingezet worden.

(Referentie: Geschiedenis Medische Dienst tijdens WO1)

Waar kan ik een foto van dergelijke rijtuigen vinden?

Met dank,

Walter
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreine

Bericht door Jérôme »

Hoi,

Er werden toen ook M1-Rijtuigen gebruikt om slachtoffers te evacueren.
De banken werden, als het dringend nodig was, eruit gehaald en vervangen door "bedden".
Een rijtuig bestaat nog: dat is het rijtuig van het belgisch rode kruis die bewaard wordt in de bewaarplaats van Leuven.

Groeten
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreine

Bericht door eaw458 »

Jérôme schreef:Hoi,

Er werden toen ook M1-Rijtuigen gebruikt om slachtoffers te evacueren.
De banken werden, als het dringend nodig was, eruit gehaald en vervangen door "bedden".
Een rijtuig bestaat nog: dat is het rijtuig van het belgisch rode kruis die bewaard wordt in de bewaarplaats van Leuven.

Groeten
Wanneer precies werde de M1 rijtuigen in dienst gebracht?

Dr Bech spreekt in zijn notities op 12 mei naast de oude SSA rijtuigen over gloednieuwe, pas aan de NMBS geleverde rijtuigen met metalen kast, waarvan eveneens een deel werd omgebouwd tot rijtuigen voor draagberries. Hij vermeldt specifiek dat de rijtuigen nog niet van een typenummer werden voorzien. Zou het hier om M1's kunnen gaan?

Het Rode Kruis rijtuig te Leuven ken ik. Ik meen wel dat die livrei van na de oorlog dateert. Tijdens de 18daagse veldtocht was het zo dat alle evacuatietreinen door het leger uigebaat werden.

Waar zou ik een foto van een SSA rijtuig kunnen vinden? In passagiersdienst mag ook :-)

Walter
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Wagons en Rijtuigen gebruikt in Medische Evacuatietreine

Bericht door Jérôme »

eaw458 schreef:Wanneer precies werde de M1 rijtuigen in dienst gebracht?
De rijtuigen werden tussen 1934 en 1937 gebouwd.
eaw458 schreef:Dr Bech spreekt in zijn notities op 12 mei naast de oude SSA rijtuigen over gloednieuwe, pas aan de NMBS geleverde rijtuigen met metalen kast, waarvan eveneens een deel werd omgebouwd tot rijtuigen voor draagberries. Hij vermeldt specifiek dat de rijtuigen nog niet van een typenummer werden voorzien. Zou het hier om M1's kunnen gaan?
Dat zou goed kunnen: de M1's werden pas geleverd en waren de eerste rijtuigen (met de L's en de K1 die in dezelfde periode werden gebouwd) met metalen kast. Alleen denk ik dat de M1's voor WOII al een typenummer hadden.
eaw458 schreef:Het Rode Kruis rijtuig te Leuven ken ik. Ik meen wel dat die livrei van na de oorlog dateert.
Inderdaad. Het rijtuig werd tot zijn buitendienststelling (voor enkele jaren geleden) nog gebruikt in bedevaartstreinen.
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Plaats reactie