Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Eelco

Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Bericht door Eelco »

Ik ben hier terecht gekomen in verband met onderstaande foto:
Afbeelding Als Nederlander ben ik maar weinig thuis in de Belgische stoom, hoewel Belgie enige fraaie en bijzondere machines op het spoor heeft gehad. Deze locomotief deed mij erg Belgisch aan, maar ik kan nergens bevestiging vinden dat het inderdaad om een Belgische loc gaat. Ik vermoed dat het er eentje is van de Etat Belge, maar het nummer 2548 kan ik dan weer niet plaatsen.

Zijn er hier kenners die mij uitlsuitsel kunnen geven?

Eelco

PS: mochten er mensen zijn die mijn collectie Nederlandse foto's zouden willen zien: http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/sets/
40.005

Re: Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Bericht door 40.005 »

beste Eelco,

Dit is inderdaad een fraaie foto van een Belgische Atlantic loc in de periode van de Etat-Belge.
Later werden deze machines omgenummerd naar het type 15 en 16 .
De laatste type 16 hebben dienst gedaan tot september 1964 !
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Bericht door etoile du nord »

Bedankt voor de mooie foto en de nodige uitleg ! Dit is dus één van de weinige "Atlantic" loks in België , de andere die ik me herinner is de gestroomlijnde type 12 uit 1939
Maar deze hier is wel wat ouder , iemand jaartallen ? Of inzet ? Wie is de constructeur ?
Afbeelding
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Bericht door Paul »

Dit type tenderlocomotieven voor stoptreinen werd door de Belgische Staatsspoorwegen besteld en ontworpen vanaf 1899. In 1900 werden twee prototypes gebouwd: een met diepe vuurhaard door La Meuse, een met halfdiepe vuurhaard door Franco-Belge te La Croyère. Van 1900 tot 1901 werden 49 locomotieven gebouwd met diepe vuurhaard, en van 1900 tot 1908, 73 locomotieven met halfdiepe vuurhaard. Onder de benaming type 15, bewezen ze over heel het net uitstekende diensten.
In 1905 liet de Staat een oververhitter aanbrengen op een locomotief met halfdiepe vuurhaard en van de aldus uitgeruste machines werden er in 1907 en van 1909 tot 1913, 78 geleverd. Die mooie locomotieven van 980 pk trokken de reizigerstreinen op de vlakke lijnen met een snelheid van 100 km/h.
In 1926 werd het type 15 met diepe vuurhaard het type 14, het type 15 met halfdiepe vuurhaard behield zijn oorspronkelijke aanduiding en het type 15 met oververhitter werd het type 16.
Het type 14 woog rijvaardig 62 t, het type 15, 64 t en het type 16, 69,40 t. Die 4-4-2 “Atlantic” hadden drijfwielen van 1,80 m.

Bron: Phil Dambly, Onze onvergetelijke stomers, in Het Spoor nr. 128, april 1967.

Die artikelenreeks, later ook gebundeld in boekvorm verschenen, staat online op de onvolprezen archief-website van R. Tassignon, zie http://rixke.tassignon.be/spip.php?article948&lang=nl
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Eelco

Re: Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Bericht door Eelco »

Ontzettend bedankt voor alle informatie. Elders las ik dat deze specifieke locomotief in 1921 niet meer voorkwam en vermoedelijk als gevolg van WO I is afgevoerd.

Ik ga mij wat meer verdiepen in Belgische stoom!

Eelco
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Mij onbekende Belgische(?) stoomloc

Bericht door Paul »

Intussen heb ik nog meer info gevonden over dit type stoomlocs, in nummers van het L.S.V.-tijdschrift uit het jaar 2000. In elk nummer van dat tijdschrift besprak Julien Casier uitgebreid één type locomotief, geïllustreerd met tabellen en lijsten. Specifiek over loc nr. 2548, die op de foto van Eelco staat afgebeeld, lees ik dat het een loc van de eerste reeks betreft (met diepe vuurhaard). Deze loc werd gebouwd door La Meuse, kwam in dienst op 11 juni 1901 en ging inderdaad verloren tijdens WO I.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie