Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door etoile du nord »

Het lijkt pas (eer)gisteren , en toch ...
Eind 1962 werd de EERSTE BELGISCHE MEERSPANNINGSLOK geleverd door "La Brugeoise et Nivelles" te Nivelles ( nu : Bombardier) .
Afbeelding Afbeelding Aanleiding tot het ontwerpen van dergelijke machine was de elektrificatie ( eindelijk) van het traject Brussel-Parijs . Tot dan werden de internationale diensten gereden met stoom- of dieselloks , vanaf 1957 eveneens met T.E.E. dieselstellen
Hierin kwam een heuse ommekeer door de elektrificatie en de Franse 2-spanningsloks BB30000 ( 25 kV AC - 3 kV DC), die tot Brussel reden
.Wie naar Amsterdam wilde moest toen overstappen op een 2-spannings Beneluxtreinstel ( 1,5 kV - 3 kV DC )
Afbeelding Heel vlug werden de nieuwe Belgische DRIESPANNINGSLOKS type 150 ingezet ( 1,5 kV - 3 kV DC - 25 kV AC ) , speciaal gebouwd voor het slepen van lichte express- reizigerstreinen en T.E.E. rijtuigen van Parijs tot Amsterdam zonder overstap of lokwissel aan de grens

Speciale kenmerken waren o.m. :

- voor het eerst gebruik van siliciumgelijkrichters in Graetzschakeling (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter) : dubbelzijdige bruggelijkrichter voor het afvlakken van de Franse wisselstroom tot pulserende gelijkstroom voor de motoren
- eerste belgische lok met Faiveley-pantografen Afbeelding 1 voor de Franse bovenleiding , 1 voor de Belgisch-Nederlandse bovenleiding

- eerste belgische lok met elektronische controle-apparatuur op bv. de gelijkrichters , de tractiemotoren

- een nieuwe tractiemotor en draaistel zorgden voor een groter vermogen Afbeelding (Het Spoor, november 1962 ,van http://rixke.tassignon.be)

De HLE 1503 werd bewaard door NMBS Patrimonium en de HLE 1504 door het TSP
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 26 nov 2012, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
pirre
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 feb 2006, 20:23

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door pirre »

kleine correctie, 1503 wordt bewaard door de NMBS. 1502 is spijtig genoeg gesloopt.

Gr,
Peter
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door jotie »

Mooie machines! Vooral in de kleurstelling zoals de 1505 op de eerste foto; dat werkt heel mooi met die aluminium (?) plaat op het front.
De 1503 en 1504 zijn dus bewaard: in rijvaardige toestand of als statisch object?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door Bibke »

De 1504 rijvaardig alleszins. De elektriciteitskast werd industrieel gereinigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door Steve »

Bibke schreef:De 1504 rijvaardig alleszins. De elektriciteitskast werd industrieel gereinigd.
En kan er eigenlijk zonder al te veel poespas een ritje mee gedaan worden? Hetzelfde voor de 1608 en 1805 (die op de TSP-site als "rijvaardig" gemarkeerd staat)?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door Bibke »

Inderdaad met eerst de nodige keuringen en testen. Voor de 1805 weet ik het zo niet.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door etoile du nord »

Souvenirs , souvenirs .....

http://www.youtube.com/watch?v=MoG7tESnnK0
Afbeelding
Timtrein

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Bericht door Timtrein »

jotie schreef:dat werkt heel mooi met die aluminium (?) plaat op het front.
RVS, zo te zien. Inderdaad fraai.
Plaats reactie