Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

In een document aan de hand van Commandant Defawe, dispatcher spoorverkeer bij de Regelingscommissie Gent van de Militaire Dienst der Spoorwegen (http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... Spoorwegen) vond ik de onderstaande mooie beschrijving van de bunker die door deze eenheid bezet werd tijdens de Achttiendaagse Veldtocht:
Afbeelding De officieren verbleven in het Flandria Hotel:
Afbeelding Wie weet meer van deze installatie die vermoedelijk in of nabij het Sint-Pieterstation zelf gesitueerd was?

Wie kent nog voorbeelden van dergelijke schuilplaatsen elders te lande?

Van de diverse bunkerlinies als onderdeel van het nationale verdedigingsplan bestaat heel wat documentatie, maar ik vraag me af wat er nog gekend is van gebetonneerde schuilplaatsen in stations en andere installaties van het spoor.

Met dank,

Walter
freeaanzee
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2008, 00:07
Locatie: Oostende

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door freeaanzee »

Hallo,

In de bundel van Oostende-Zeehaven kun je ook nog drie bunkers aantreffen, maar de ware toedracht daarvan ken ik helaas niet. Eentje tegenover de oude Blok 60, twee in de buurt van Seinhuis IV. Men is twee weken geleden wel begonnen met het slopen van dat seinhuis en de oude dienstgebouwen, misschien volgen de bunkers ook nog. Op http://www.tassignon.be/trains/document ... ende-1.tif (opgepast: groot bestand!) vind je een oud sporenplan van de inrit van Oostende, de bunkers staan erop aangegeven als 'schuilplaats'.

Groeten,

Frederik
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door trainfreak »

L50a is ter hoogte van Melle gebouwd op 2 bunkers.
Als je te voet gaat kan je nog steeds de ramen en toegangsdeur nog zien.

In de stopplaats van Kwatrecht zit ook een bunkertje verwerkt.
Wanneer je te voet onder het viaduct loopt kan je dit ook zeer goed waarnemen.
Het viaduct is ook gebouwd zodat men het gemakkelijk kan barricaderen.

Even verderop op L50 (richting Melle) is er ook nog een bunker verwerkt in de spoorwegbedding.
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door eaw458 »

trainfreak schreef:L50a is ter hoogte van Melle gebouwd op 2 bunkers.
Als je te voet gaat kan je nog steeds de ramen en toegangsdeur nog zien.

In de stopplaats van Kwatrecht zit ook een bunkertje verwerkt.
Wanneer je te voet onder het viaduct loopt kan je dit ook zeer goed waarnemen.
Het viaduct is ook gebouwd zodat men het gemakkelijk kan barricaderen.

Even verderop op L50 (richting Melle) is er ook nog een bunker verwerkt in de spoorwegbedding.
Klopt - dat zijn allen bunkers van het zogenaamde Bruggenhoofd Gent - een door het leger gebouwde gordel ten zuidoosten van de stad met een 'echte' verdedigingstaak.

De bunker die ik terugvond in het hierboven vermelde document werd gebruikt door de militaire verkeersregeling van het spoornetwerk zelf. Ik vermoed dat nog andere grote stations zo'n installatie hadden. Te Gent lijkt het volgens de beschrijving een constructie op twee verdiepen te zijn, met een communicatiekamer met zes telefoonlijnen.

Talrijke stations hadden natuurlijk ook tijdens het Interbellum of WO2 aangelegde schuilplaatsen voor gebruik tijdens luchtbombardementen.

Het zijn die exploitatiebunkers waarvan ik me afvraag of ze nog elders bestaan. En waar precies die installatie te Gent lag.

Groetjes,

Walter
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door trainfreak »

Jep, weet ik.
Maar ik wist niet of jij dat reeds wist :wink:
Al eens contact genomen met de eigenaar van bunkergordel.be, misschien kan die ook wel iets meer vertellen?
miltrain

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door miltrain »

Als dit voor de militairen is gebouwd, moet je zeker info/plannen vinden over de verschillende lokaties (als er anderen zijn ?) op het dokumentie centrum op het KLM.
Alles wat voor 10mei40 is, is bij hen nu te vinden !

http://www.klm-mra.be/klm-new/nederland ... arieven-nl
Opmerking... niet meer gratis, nu moet men er (ook) betalen :(
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door Patrick »

Die bunker waarvan sprake lag/ligt in het Gentse Citadelpark. Vermoedelijk dus niet onder het Sint-Pietersstation :wink:
Meer info hier.
miltrain

Re: Kazetmat Sint-Pietersstation te Gent?

Bericht door miltrain »

Zo'n type bunker ligt over de "16, Wetstraat" (naast het Park theater !)

Er zijn er verschilende in België gebouwd in belangrijke steden...




De NMBS heeft een bunker gebouwd voor een sanitaire dienst... heb dit onlangs in een magazine gelezen maar waar nog ?
Plaats reactie