HLE type 120 - reeks 28

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

HLE type 120 - reeks 28

Bericht door nahoj »

Zou iemand me kunnen helpen volgende op het eerste gezicht tegenstrijdige of foute informatie te verklaren...

Inleidend: van type 120 werden 3 stuks gebouwd, die met de hernummeringen kortstondig reeks 20, en nadien reeks 28 werden. Ze eindigden hun loopbaan als rangeermachines in Brussel-Zuid.

Meer info staat bv. op http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... type=hle28 , o.a. wat betreft de verschroting van 2802 en 2803, en de bewaring van 2801.
Nu vind ik elders op internet foto's van een in goede staat (gelichte panto!) verkerende 120.002, in 1990, te Antwerpen. Bv. hier: http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaa ... 20120.html , waar meteen ook de eerder als bewaard vermelde 2801 als dusdanig afgebeeld staat.

Wat deed die 120.002 echter in 1990 in Antwerpen? Volgens andere bronnen was 2802 nog actief tot 1998, en werd ze verschroot in 2004.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: HLE type 120 - reeks 28

Bericht door overweg13 »

Het ging om een afscheidsrit van TSP. Zoals dat hun gewoonte was, herschilderden ze het materieel voor de gelegenheid. Ik heb zelf nog wel enkele foto's. Ze dateren van 31/03/1990.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE type 120 - reeks 28

Bericht door Retard »

Jazeker. Er moeten toen nog meer locs aanwezig zijn, aangezien de 2912 daar ook was. Ga eens naar Railpassie (http://www.railpassie.org/n.m.b.s.-patrimonium.html) en klik dan op de vierde foto in de derde rij. Dan zie je de 2912/101.012 een Goederentrein trekken in Mechelen op zaterdag 31 maart 1990.
De 2801 en 2802 deden nog dienst tot 1 oktober 1998. De 2803 werd al in oktober 1991 uit de geschriften geschrapt.
J_Vandereycken

Re: HLE type 120 - reeks 28

Bericht door J_Vandereycken »

De 28 in 'vermoed ik' actuele toestand: http://spoorblok.blogspot.be/2012/12/2801.html
Plaats reactie