Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door steamdriven »

Toen ik als klein manneke in 1984 in het 5de studiejaar zat van het college in Lier, bestond de school 100 jaar. Om dat te vieren hadden ze een stoomtrein ingelegd die alle leerlingen van het lager onderwijs naar -ik denk Bokrijk- voerde. Van de uitstap herinner ik me nog weinig, behalve de enorm grote, zwarte stoomloc met daarachter wagonnetjes met houten banken die ons stond op te wachten in het Station van Lier. Dat was zo super, mijn hele leven heb ik daar regelmatig aan teruggedacht.
De voorbije weken heb ik al veel op treinfora gelezen, maar ik kan die zwarte loc precies niet terug vinden. Heeft er iemand een idee over welke locomotief het hier zou kunnen gaan en wat ervan geworden is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door Steven »

zoveel rijvaardige locs waren er in die tijd niet meer. Maar van wat ik weet waren de 29.013, 12.004 en nog een reeks 1.XXX of 10.XXX rijvaardig. Al ben ik niet zeker, de grootste kans bestaat dat het deze laatste was, de eerste twee bevatten namelijk vrij veel groen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door Shrek »

in die periode reed de reeks 1000 die nu in treignes staat veel rond
M1

Re: Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door M1 »

steamdriven schreef:Toen ik als klein manneke in 1984 in het 5de studiejaar zat van het college in Lier, bestond de school 100 jaar.
Dat zouden mijn woorden kunnen zijn... Als je in 5B in het klein college (Lisp)zat ben je een klasgenoot geweest :D

We zijn toen idd naar Bokrijk geweest, met 29.013 terug was met een E loc. Er waren teveel leerlingen voor 1 trein.
Wie heen reed met de stoomtrein kwam terug met de andere trein.

Groetjes.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door steamdriven »

Hahahaha M1, super!

Spijtig genoeg geen klasgenoten. Ik zal wel in 5B, maar in het groot college...

Was het toch de 29.013? In mijn herinnering was het een zwarte, maar zoals steeds weer bewezen wordt, herinneringen kleuren de werkelijkheid. Dank voor de update!
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door tt44ta46 »

In die tijd had de 29.013 nog de originele beplating, en die werd zo gro,dig niet gepoetst, waardoor heel donkergroen door een jonge snaak wel eens als zwart kon worden geïnterpreteerd :-)

Greetz

Sven
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Gezocht: zwarte grote stoomtrein - rijvaardig in 1984.

Bericht door Tim »

Zou het eventueel deze trein geweest zijn?

http://www.youtube.com/watch?v=GiEZ8WVVVq4
Plaats reactie