remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
metpetergaathetbeter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jan 2011, 22:50
Contacteer:

remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door metpetergaathetbeter »

Goede avond,

ik stel hier eens een vraag voor de kenners :?: : Wanneer werden bij de Belg. spoorwegen de remhuisjes verwijderd (en)of afgeschaft ? Ik denk niet dat dit al aan bod kwam mocht het zo zijn gelieve mij daarvoor te verontschuldigen !

Alvast dank ! Groeten Peter :wink:
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door e49memling »

Remhuisjes? Ik weet dat die bij in de US/Canada hebben bestaan, de laatste wagon van een goederentrein had een 'remmer', (ze noemden die wagon 'the caboose', verplicht tot de jaren 80 van vorige eeuw) maar bij ons? nooit van gehoord. De doorgaande pneumatische rem bestaat hier al behoorlijk lang.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Retard »

OK, het is niet de meest populaire bron, maar Jean Digneffe, de pa van Jos heeft dat nog gekend, een remmer. Dat moet al lang geleden zijn, want Jos Digneffe, geboren op 20 maart 1953, kon zich dat enkel inbeelden.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20121005_00324200
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Retard »

Volgens groentje zijn er in de jaren 20 en 30 een aantal remmers buitengevlogen:
groentje schreef:Zijn er in de jaren '20 of '30 geen massa remmers ontslagen bij de invoering van de automatische remleiding? Maar voor de rest is het aantal ontslagen inderdaad beperkt te noemen, ja.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door groentje »

Ik heb het ook maar ergens gelezen, hoor. En vraag me ajb niet waar, ik weet het niet meer.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door am62 »

Reeds in 1907 werden proefnemingen op een koopwarentrein uitgevoerd met de Westinghouse rem tussen Merelbeke en Kortrijk. Die proeven vielen goed mee... de trein kon met een grote last (800 ton) rijdende aan een snelheid van 60 km/u uiteindelijk na 320 meter tot stilstand komen.

In 1927 is er in Recht en Vrijheid te lezen dat er technische verbeteringen werden uitgevoerd aan de remming van de treinen (net als verhoging van de last van de treinen en van een betere indeling van de diensten van de machinisten).

Zie ook artikeltje hieronder.
Bijlagen
rechtenvrijheid_17jul1927_2.jpg
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Bibke »

Remmers hebben zich ooit bevonden in de treinen voor de automatische rem zijn intrede deed.
Dat was zo tot 1877 voor reizigerstreinen en tot 1933 voor goederentreinen.

De TB claxonneerde 1 maal lang en 1 maal kort om de remmen te laten aandraaien door de remmers.
Voor het lossen was dat 1 maal lang en 2 maal kort.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Paul »

^^^
Inderdaad, Bibke, ik dacht ook dat het zoiets was.
Alleen zal de treinbestuurder wel niet geclaxonneerd hebben in die tijd; ik denk eerder dat de machinist van de stoomloc fluitsignalen gaf :)
Die remmers zaten in een remmershuisje dat boven de wagon of het rijtuig uitstak, zodat zij een uitzicht hadden over de trein, de seinen enz. Zij hadden een grote verantwoordelijkheid.
De 'caboose', waarover e49memling in een eerder bericht sprak, is iets anders. Dat was een wagon voor de treinbegeleider. Ook bij de NMBS was er tot in de jaren 1950-60 een treinbegeleider bij elke goederentrein, daarom ging er altijd een soort kleine bagagewagen mee.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Bibke »

Paul schreef:^^^
Inderdaad, Bibke, ik dacht ook dat het zoiets was.
Alleen zal de treinbestuurder wel niet geclaxonneerd hebben in die tijd; ik denk eerder dat de machinist van de stoomloc fluitsignalen gaf :)
Inderdaad, dom van mij :oops:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Bordensteker »

Hehe, hier werd iemand even teruggefloten! :wink:

Ik kende in mijn werkomgeving vroeger iemand die Remmers heet. Dat doet vermoeden dat er in het verre verleden wellicht al eerder mensen waren die iets moesten afremmen. Overigens was hijzelf in mijn herinnering eerder een gangmaker, een initiatiefnemer, dan een remmer.

Omdat ik het remmen al een tijdje erg interessant vind (je moet tientallen mechanismen correct proberen te laten samenwerken, wat vaak een grotere opgaaf is dan ze met een of twee machines domweg voorttrekken), heb ik eens wat meer nagelezen, en ik kan enkele links aangeven:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Remmer_%28spoorwegen%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Brakeman%27s_cabin
http://en.wikipedia.org/wiki/Brakeman

En voor beelden van wagens met remmershuisjes kwam ik ook nog wat tegen:

http://www.modellbahnfrokler.de/temp/bi ... ddach.html
http://www.modellbahnfrokler.de/temp/bi ... omasl.html
http://www.modellbahnfrokler.de/temp/bi ... orton.html
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Bibke »

Bordensteker schreef:Hehe, hier werd iemand even teruggefloten! :wink:
Bordensteker, jij bent ook een stokerke. Zou je niet bij ons in dienst komen als stoker op de stoomloc's :D
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
metpetergaathetbeter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jan 2011, 22:50
Contacteer:

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door metpetergaathetbeter »

alvast dank voor de reacties en meer info is steeds welkom !

Groeten Peter :wink:
CAW

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door CAW »

Hopelijk fluiten jullie mij niet terug: ik kan wel vertellen hoe het remmen van goederentreinen door remmers er bij de NS ongeveer aan toe ging:
Tot 1934 reden de goederentreinen in Nederland zonder doorgaande rem. Goederentreinen werden geremd door de remkracht van de locomotief en door remmers die op de wagens meereden. Veel wagens hadden daartoe een schroefrem die met de hand kon worden aangedraaid en aanvankelijk slechts een plaatijzeren stoel met vrij hoge zijkanten zodat men enigszins uit de wind zat, voor de remmer. Vanaf ca 1880 werden deze hoogst oncomfortabele zitjes, die boven op de wagens waren aangebracht en waar de remmer in weer en wind op zat, vervangen en kregen de remmers beschikking over gesloten remkastjes. Tegen de eeuwwisseling mochten de remstoelen niet meer gebruikt worden door de Raad van Toezicht, mede door enkele ongevallen met onderkoeld geraakte remmers. De ‘remmershuisjes’ boden echter niet veel meer comfort, het waren planken hokjes die in elk geval winddicht waren.
Het remmen zelf was een nauwkeurig werkje en gebeurde aan de hand van fluitsignalen vanaf de locomotief. Als de rem te hard werd aangedraaid, konden de koppelingen breken, maar als er te langzaam werd geremd, bestond het gevaar dat de trein niet op tijd stopte. De remmers waren doorgaans losse arbeiders, die op oproepbasis dienst deden. Zij meldden zich ’s ochtends bij het station en, afhankelijk van het aantal goederentreinen dat die dag zou rijden, werd een aantal van hen aangewezen om die dag als remmer dienst te doen. Tevens was de remmer indien nodig behulpzaam bij het lossen en laden van stukgoed.
Vanaf 1934 werd geleidelijk aan de doorgaande Westinghouse-rem ingevoerd op goederentreinen. De remmen op de goederenwagens konden nu vanaf de locomotief door middel van luchtdruk worden bediend en de taak van de remmer kwam te vervallen.

Dit is een deel uit een artikel over goederenvervoer per trein dat ik twee jaar geleden heb geschreven voor het donateursblad van de Stoomtrein Goes-Borsele.
Bij de SGB is een wagen aanwezig met een remmershuisje: zie http://www.flickr.com/photos/14326542@N ... 6JM-dFnifw, met excuses voor de lange link!

Kees
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Patrick »

Remmershuisje lijkt meer op een... WC-huisje :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: remhuisjes wagon Belg spoorwegen

Bericht door Steve »

(kleine offtopic gedachte)
Bordensteker schreef: Ik kende in mijn werkomgeving vroeger iemand die Remmers heet. Dat doet vermoeden dat er in het verre verleden wellicht al eerder mensen waren die iets moesten afremmen. Overigens was hijzelf in mijn herinnering eerder een gangmaker, een initiatiefnemer, dan een remmer.
Dat zou me toch sterk lijken. Familienamen zijn meestal al eeuwen oud, en een naam met dezelfde oorsprong is vaak in een heel aantal varianten terug te vinden. Overeenkomsten met hedendaagse woorden zijn vaak louter toeval (zoals de "broek" in veel familienamen natuurlijk naar een moerassig landschap verwijst en niet naar het kledingstuk).

Een interessante site daarvoor is een site als familienaam.be. Je ziet dat Remmers een stuk of 14 keer voorkomt (of althans voorkwam in 1998), hoofdzakelijk in grensgemeenten rond Antwerpen-Limburg, en ook in één gemeente in West-Vlaanderen. Het zou dus best kunnen dat de naam afkomstig is uit een andere taal, of dat er een verband is met bijvoorbeeld "Roemers" (dat vooral in Limburg voorkomt, inclusief historisch Limburg dat nu in de provincie Luik ligt).
Plaats reactie