Belgische lichte pantsertrein

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Kris Van Dyck

Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Kris Van Dyck »

Gegroet iedereen,

Mijn naam ik Kris Van Dyck en ik heb een kleine firma in historische miniatuurfiguren link. Nu de eerste wereldoorlog volgend jaar 100 jaar geleden is gaan wij tegen volgend jaar rond dit onderwerp ook enkele figuren en voertuigen op de markt brengen.

In 1914 heeft het Belgische leger opdracht gegeven drie lichte en drie zware pantsertreinen te bouwen, twee van de lichte en twee van de zware treinen zijn met zekerheid ook effectief gebouwd en in gebruik geweest.

Alles wat ik tot nogtoe aan informatie heb kunnen vergaren over de lichte pantsertreinen is onderstaande foto( voorste wagon van de lichte pantsertrein) en een schetstekening uit "Les trains blindés légers" door kolonel Van Daele juli 1932.
Ik heb ook een klein artikel over de Belgische pantsertreinen in "Militaria Belgica 1998, het jaarboek over uniformologie en krijgsgeschiedenis.

Kan iemand mij zeggen of er van deze treinen eventueel bouwplannen bestaan, op welke onderstellen ze zijn gebouwd en of hiervan eventueel bouwplannen bestaan, welke locomotieven er werden gebruikt, kortom alle informatie omtrent dit onderwerp zou zeer welkom zijn?

Alles wat ik niet kan achterhalen moet ik bij het maken van een miniatuurmodel er op het einde van de rit zelf bij verzinnen, ik tracht dit voor zover mogelijk te vermijden, vandaar al deze vragen.

Vriendelijke groet en alvast bedankt!!!

Kristiaan Van Dyck

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Patrick »

Ik zou mijn licht opsteken bij het Koninklijk Legermuseum.

Of uw vraag posten in het forum Eerste Wereldoorlog.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Paul »

Misschien kunt u nog informatie vinden in het artikel van Paul Van Heesvelde, De vergeten spoorweg. Spoorwegexploitatie tijdens de Eerste Wereldoorlog, in Sporen in België. 175 jaar spoorwegen, 75 jaar NMBS, Universitaire Pers Leuven, 2001, pp. 134-149, of in de bij dat artikel horende voetnoten op p. 233 vermelde bibliografie.
Vooral het artikel van J. Gennesseaux, L'ALVF, artillerie lourde sur voie ferrée, in het Franse tijdschrift Chemins de fer nr 455 (1999) pp. 23-31 lijkt mij interessant.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Bibke »

Nog een forum waar je info kan op doen: http://www.ablhistoryforum.be/index.php
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Kris Van Dyck

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Kris Van Dyck »

Bedankt voor jullie waardevolle informatie,

Eerst dacht ik dat er meer informatie over deze treinen te vinden ging zijn maar blijkbaar zijn de gegevens hierover zeer schaars.

Op aanraden van Patrick heb ik het Koninklijk legermuseum aangeschreven en daar heb ik nu bericht van teruggekregen, daar raad men mij onderstaande werken aan:
1: 'Bulletin belge des Sciences militaires', juli 1932. Dit is een korte historiek van deze pantsertreinen met op het einde een bouwplan. Doch dit bouwplan is hetzelfde als mijn schets hierboven.
2: Verslag van luitenant Michel, geschreven in 1922. (Moskou Archief, doos 3040). In dit verslag vertelt hij zijn wedervaren in het begin van de oorlog. Tevens heeft hij een plan getekend van de pantsertreinen. Deze tekening lijkt echter sterk op deze die opgenomen is in de 'Bulletin belge des Sciences Militaires'

Ik mag deze werken raadplegen in het documentatiecentrum van het museum en dat ga ik dan ook binnenkort doen.

De artikels die Paul mij aangeraden heeft lijken mij ook zeer interessant maar zowel het boek "sporen in België" als het Franse tijdschrift chemins de fer nr 455 zijn niet in mijn bezit, dus ik laat dit nog even verder in beraad.

Vriendelijke Groet,

Kris
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door peterbot »

Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door kika »

Schrijf eens het Nederlandse spoorwegmuseum (http://www.spoorwegmuseum.nl/) aan, zij hadden vorig jaar een prachtige tentoonstelling over 'spoorwegen tijdens de oorlog.' Ook het spoorwegmuseum in Nürnberg heeft een hoek met dergelijk materieel: misschien dat 1 van beiden je verder op weg kan helpen, ook al is het ondertussen rijkelijk laat.
Kris Van Dyck

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Kris Van Dyck »

Bedankt voor de info, ik ben ondertussen aan de bouw van de eerste wagon begonnen, binnenkort zal ik daar wat foto's van posten. Als basis voor deze wagon werd een 18m lang 35 ton onderstel voor het vervoer van sporen gebruikt, ik heb ondertussen de bouwplannen van dit onderstel. Voor de bovenbouw heb ik mij volledig gebaseerd op de foto, omdat ik een "lichte pantsertrein aan 't bouwen ben is dit nog steeds de enige die ik hiervan gevonden heb.

Het volgende is de locomotief, hier is blijkbaar ook maar weinig informatie over te vinden, men gebruikte het type 15, later ook type 32. Ik weet ondertussen dat type 15 in 1926 een beetje specifieker werd onderverdeeld, met diepe vuurhaard werd type 14, met halfdiepe vuurhaard behield type 15 en met oververhitter werd type 16. Tijdens de eerste wereldoorlog werd dit dus allemaal type 15 genoemd. Moest er iemand over deze locomotieven meer informatie hebben, liefst een paar schaaltekeningen zou dit zeer welkom zijn!

Alvast bedankt!!!
dgrr57
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 18:10
Locatie: FVR
Contacteer:

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door dgrr57 »

Op de Spoorse Zolder, in Le Machiniste des Chemins de Fer Belges (E. Tordeur) (1909), delen 4, 5 en supplément zou je enkele plannen tegen komen :wink:
Kris Van Dyck

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Kris Van Dyck »

Hartelijk bedankt Patrick, dat ziet er prima uit, hier kan ik zeker mee verder!!!
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Jérôme »

Goede morgen,

misschien is hier iets te vinden:
TIJDELIJKE TENTOONSTELLING
In het kader van de herdenkingen van 14- 18
DE BELGISCHE MILITAIRE GENIE GEDURENDE DE GROTE OORLOG
In het museum van de Genie
In juli, augustus, september 2014

Sinds maanden bereidt het land de herdenking voor in 2014 van de honderdste verjaardag van het begin van de Grote Oorlog. De VZW Museum van de Genie neemt eveneens deel aan deze grootse manifestatie door het openstellen van een tijdelijke tentoonstelling gewijd aan de toestand van de Belgische militaire Genie op de vooravond van de oorlog en aan enkele bijdragen van dit wapen aan de verdediging van het Land.

De tentoonstelling wordt gehouden in de gebouwen van het museum op de hoogten van Jambes en zal de verschillende componenten van de Genie toelichten na de grote herstructureringen van het Belgisch Leger die in 1913 doorgevoerd werden. De bezoeker zal kennis maken met de sappeurs-mijners, de vliegers, zonder de telegrafisten en de andere torpedisten te vergeten.

Een tweede luik wordt gewijd aan de vernielingen die door de Genie van Visé in Hastière werden uitgevoerd in steun aan de verdediging van de versterkte vestingen van Luik en Namen. Het wordt verlucht door onuitgegeven foto’s van de vernielingen van de spoorwegtunnels en de bruggen over de Maas.

Een derde luik draagt de titel “Van Antwerpen tot de IJzer, de spoorwegcompagnie van de Genie en de gepantserde treinen”. De tewerkstelling van de licht en zwaar gepantserde treinen door deze compagnie in steun van de operaties van het Belgisch Leger in september 1914 wordt hierbij belicht. Deze bijdrage van de Genie tot de verdediging van Antwerpen is slechts weinig gekend door het grote publiek. Ze neemt een einde met de stabilisering van het Belgisch front op de IJzer.

In oktober 1914, na ongeveer twee maanden oorlog, bevindt het Belgisch leger zich achter de IJzer. De overstromingen die de Genie veroorzaakt vanaf de sluizen van Nieuwpoort komen onze dappere maar door de heldhaftige gevechten en afmattende marsen uitgeputte soldaten ter hulp. Het zijn deze reddende overstromingen die door de compagnie Sappeurspontonniers gedurende de rest van de oorlog worden gecontroleerd, die in een vierde en laatste luik van de tentoonstelling naar voren worden gebracht.

De tentoonstelling wordt vervolledigd door de publicatie van onuitgegeven werken over hetzelfde onderwerp en de ontdekking van een brugvak van de door de genieofficier uitgevonden Algrain-brug gedurende de oorlog.

Geniemuseum
Chemin du Masuage, 2
5100 JAMBES (Velaine)
081/32.39.73
info@geniemus.be

Van juli tot eind september 2014 van 13.00 tot 17.00 uur: op woensdag en vrijdag (behalve 15 augustus)
Zaterdagen 5 juli, 2 augustus en 6 september
Zondagen 20 juli, 17 augustus en 21 sepetember.

Groepsbezoeken mogelijk op afspraak (15 dagen op voorhand)

Gezamenlijke prijs voor inkom van museum en tentoonstelling : 4 € per volwassene; gratis voor jongeren onder 16 jaar, leden van de VZW Geniemuseum en leden van Defensie in actieve dienst.
Bron: http://www.geniemus.be/
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Kris Van Dyck

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door Kris Van Dyck »

Ik ben onlangs op het archief van het legermuseum in Brussel geweest in de hoop nog wat meer informatie en foto's tegen te komen van deze trein. Het blijft echter een onderwerp waar slechts weinig informatie van is overgebleven, men heeft mij echter wel op deze tentoonstelling in het museum van de genie gewezen. Daar zou men inderdaad ook een boekje hebben uitgebracht dat handelt over de constructie van de Belgische pantsertreinen. Staat zeker nog op mijn agenda.

Ik wil jullie graag al een paar foto's tonen van de reconstructie van de eerste wagon:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
miltrain

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door miltrain »

Het Genie Museum van Jambes heeft ook onlangs een boek uitgegeven over de pantsertreinen !
Ga er effe kijken daar ze ook een mooi archief ter beschikking stellen...
miltrain

Re: Belgische lichte pantsertrein

Bericht door miltrain »

Heb gisteren een bezoek gebracht aan het Genie Museum in Jambes.

De kans om hun kleine maar mooie tenstoonstelling te bezoeken alsook het boek over de gepantserder treinen van Antwerpen tot de Ijzer te kopen.
Dit boek zal onlangs vertaald worden in het Nederlands.
Het geeft een kompleet overzicht van alle gebruikte pantsertreined (BEL, FRA, GBR)
Buiten de bekende tekening (zie boven), hebben ze niets meer.
Plaats reactie