Pagina 2 van 2

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 12 nov 2013, 20:40
door Joris
Steve schreef: Dat wil dus zeggen 3 locs, met een vrij mooie toekomst dan nog, op een totaal van 55 machines die ooit rondgereden hebben, oftewel meer dan 5% van het hele bestand. Dat lijkt me toch al een zeer mooi resultaat en een pak beter dan wat voor andere reeksen behaald is.
De AM62-63-65 bvb... waar er dan nog dubbel zo veel van waren...
(Ps: er de 5917 er niet ook nog?)

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 12 nov 2013, 20:57
door Bibke
Deze foto heb ik vandaag geplaatst op de website van het TSP: http://www.pfttsp.be/images/stories/fot ... haegen.jpg

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 12 nov 2013, 21:03
door Bibke
Joris schreef:(Ps: er de 5917 er niet ook nog?)
Die wordt door het Historisch Patrimonium bewaard: http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=76

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 12 nov 2013, 21:10
door Steve
Bibke schreef:Deze foto heb ik vandaag geplaatst op de website van het TSP: http://www.pfttsp.be/images/stories/fot ... haegen.jpg
Maar die foto dateert volgens de TSP-site (en ook volgens de bestandsnaam) uit 1996?

En ik wist trouwens niet eens dat de 5917 ook bewaard werd door Historisch Patrimoniuim. Dat brengt het aantal bewaarde exemplaren (buiten de twee ex-Vennbahn-stuks) dus al op 4...

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 12 nov 2013, 22:36
door Bibke
Steve schreef:Maar die foto dateert volgens de TSP-site (en ook volgens de bestandsnaam) uit 1996?
Ik wou jullie op een dwaalspoor brengen, ik had trouwens niet op de datum gelet en dacht dat de foto jonger was.
Maar inderdaad men is aan de 5927 bezig maar die heeft een lagere prioriteit dan de rest van het materieel dat momenteel gerestaureerd wordt.

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 13 nov 2013, 09:32
door J_Vandereycken
Een dergelijke keuze is uiteraard persoonlijk. Maar het is mijns inziens een van de markantste dieselreeksen op het Belgische net. Trouwens van andere reeksen zoals 51, 60 zijn ook meerdere exemplaren bewaard. Ik vind het een goed initiatief.

Wat onderhoud betreft, denk ik dat er best wordt samengewerkt met een bestaande vereniging. Ik weet niet of bijvoorbeeld de CFV3V bereid is om een lok in het museum te stallen. Een 59 biedt toch een mooie aanvulling op de collectie - ook statisch. Maar de lok staat alleszins droog. Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel voor Augsburg. Maar misschien kan men ook daar een lok stallen.

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 13 nov 2013, 09:42
door stefanic
Steven schreef:Mooi verwoord steve. We hebben van zoveel andere reeksen bijna niets, wat maakt de 59 zo speciaal dat je er 5 locs zou van bewaren en van andere niets. De logica ontgaat me dus ook hier een beetje. Lovenswaardig dat mensen er tijd en geld willen in steken maar ik vind het logischer om dan voor iets te kiezen dat nog niet is bewaard.
Ik kan die redenering zeker volgen. Maar dan is mijn volgende vaststelling dat er nergens gesuggereerd wordt om 'iets anders' te bewaren. Er wordt gewag gemaakt van tweeledige motorstellen, maar nergens heb ik iets zien opduiken van 'we moeten toch een laatste bordeaux bewaren'. Die Vennbahnlocs staan er nu. Da's concreet. Overtuig de initiatiefnemers dan om hun geld aan iets anders CONCREET! te besteden, ipv te jammeren van 'weeral een 59'.

Ik heb hier misschien één suggestie: het bar-disco-rijtuig SR2 (61 88 89 70002-6). Dat staat in Schaarbeek, zal weldra van asbest ontdaan worden (om verkoop mogelijk te maken), en dan komt het ook te koop.

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 13 nov 2013, 09:51
door Steve
stefanic schreef:
Steven schreef:Mooi verwoord steve. We hebben van zoveel andere reeksen bijna niets, wat maakt de 59 zo speciaal dat je er 5 locs zou van bewaren en van andere niets. De logica ontgaat me dus ook hier een beetje. Lovenswaardig dat mensen er tijd en geld willen in steken maar ik vind het logischer om dan voor iets te kiezen dat nog niet is bewaard.
Ik kan die redenering zeker volgen. Maar dan is mijn volgende vaststelling dat er nergens gesuggereerd wordt om 'iets anders' te bewaren. Er wordt gewag gemaakt van tweeledige motorstellen, maar nergens heb ik iets zien opduiken van 'we moeten toch een laatste bordeaux bewaren'. Die Vennbahnlocs staan er nu. Da's concreet. Overtuig de initiatiefnemers dan om hun geld aan iets anders CONCREET! te besteden, ipv te jammeren van 'weeral een 59'.
Nergens iets zien opduiken? Het topic over de laatste rode klassiekjes staat er vol van. De ene oproep al meer ingegeven door emotie dan de andere, maar toch. :)

Enne, die Vennbahn-locs staan er, maar dat geldt momenteel nog meer voor de rode klassiekjes: je hebt ze maar uit te kiezen in Stockem...

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 13 nov 2013, 13:58
door Trein30
Steve schreef:
stefanic schreef:
Steven schreef:Mooi verwoord steve. We hebben van zoveel andere reeksen bijna niets, wat maakt de 59 zo speciaal dat je er 5 locs zou van bewaren en van andere niets. De logica ontgaat me dus ook hier een beetje. Lovenswaardig dat mensen er tijd en geld willen in steken maar ik vind het logischer om dan voor iets te kiezen dat nog niet is bewaard.
Ik kan die redenering zeker volgen. Maar dan is mijn volgende vaststelling dat er nergens gesuggereerd wordt om 'iets anders' te bewaren. Er wordt gewag gemaakt van tweeledige motorstellen, maar nergens heb ik iets zien opduiken van 'we moeten toch een laatste bordeaux bewaren'. Die Vennbahnlocs staan er nu. Da's concreet. Overtuig de initiatiefnemers dan om hun geld aan iets anders CONCREET! te besteden, ipv te jammeren van 'weeral een 59'.
Nergens iets zien opduiken? Het topic over de laatste rode klassiekjes staat er vol van. De ene oproep al meer ingegeven door emotie dan de andere, maar toch. :)

Enne, die Vennbahn-locs staan er, maar dat geldt momenteel nog meer voor de rode klassiekjes: je hebt ze maar uit te kiezen in Stockem...
Natuurlijk, voor rode klassiekjes geldt het probleem: die hebben stroom nodig om te rijden. En de meeste museumbanen zijn nu eenmaal niet geelectrificeerd...

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 13 nov 2013, 16:28
door Steven
Niet alle museumtreinen moeten rijvaardig zijn. Iets statische bewaren kan ook.

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 13 nov 2013, 22:07
door Joris
stefanic schreef: Ik heb hier misschien één suggestie: het bar-disco-rijtuig SR2 (61 88 89 70002-6). Dat staat in Schaarbeek, zal weldra van asbest ontdaan worden (om verkoop mogelijk te maken), en dan komt het ook te koop.
Met andere woorden, het interieur wordt eruit gesloopt, om dan de lege asbestvrije kast te laten verschroten?
De SR2 is inderdaad wel een leuke special, maar die heeft misschien/hopelijk nog toekomst voor gezelschapstreinen in het buitenland? Genre Euro Express enzo?

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 15 nov 2013, 15:00
door nahoj
Steve schreef:Enne, die Vennbahn-locs staan er, maar dat geldt momenteel nog meer voor de rode klassiekjes: je hebt ze maar uit te kiezen in Stockem...
Stockem is al bijna leeg. Einde deze maand kunnen mogelijk alle klassiekjes reeds verknipt zijn.

Zoals gemeld in het betreffende onderwerp: enkel 204 wordt hier voorlopig van gespaard.

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 23 nov 2013, 15:47
door oebr
tja, waarom tijd en geld steken in deze 59ers en niet in iets anders:

Enerzijds uit een vorm van betrokkenheid bij die desbetreffende machines, een persoonlijke betrokkenheid die er niet is bij ander meer anoniem materieel. Anderzijds omdat ze inderdaad ook zonder herstelling nog nuttig kunnen zijn om op diverse plaatsen tentoongesteld te worden. Mijn persoonlijke bedoeling is in elk geval dat de machines door diverse verenigingen tentoongesteld zouden kunnen worden in ruil voor goede verzorging, maar zover zijn we nog niet - eerst wat meer centen ophalen want we zitten nog niet eens aan 10%. Op dit moment is er nog niet veel reactie, er is dan ook nog lang niet voldoende reclame voor gemaakt.

En het gaat om dure engagementen natuurlijk. Niet evident in deze tijden...

Voor de prijs is er alleszins de discussie of de schrootprijs of de immateriële waarde moet gerekend worden. Om daar uit te graken moet de actie eerst wat meer body krijgen denk ik. Zodra het duidelijk wordt dat er effectief kan gekocht worden zal een en ander ook bespreekbaar worden.

het webadres is trouwens vereenvoudigd: http://belgie-belgique-belgien.be/sos59/

Daar kan je mee volgen in welke mate de actie effectief van de grond geraakt, of niet.

Wie interesse heeft om deel te nemen in de crowdfunding of om te sponsoren kan terecht op het mailadres sos59@europe.com

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Geplaatst: 08 dec 2013, 14:53
door msts.be
Joris schreef:
stefanic schreef: Ik heb hier misschien één suggestie: het bar-disco-rijtuig SR2 (61 88 89 70002-6). Dat staat in Schaarbeek, zal weldra van asbest ontdaan worden (om verkoop mogelijk te maken), en dan komt het ook te koop.
Met andere woorden, het interieur wordt eruit gesloopt, om dan de lege asbestvrije kast te laten verschroten?
De SR2 is inderdaad wel een leuke special, maar die heeft misschien/hopelijk nog toekomst voor gezelschapstreinen in het buitenland? Genre Euro Express enzo?
Raar, want dat rijtuig heeft toch al eens in die verkooplijst van NMBS-Technics gestaan en toen vroeg men er EUR 40000 voor ? En nu komt men er ineens achter dat er nog asbest uit moet ? :roll:

Anyway, naast Euro-Express hebben misschien andere charterbedrijven (Herik Rail, Wagon Service Slovakia, ..) misschien nog intresse ?