Vraag over L-rijtuigen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Timtrein

Vraag over L-rijtuigen

Bericht door Timtrein »

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar infomatie over de Belgische L-rijtuigen uit de jaren '30, bijvoorbeeld een stukje geschiedenis (levensloop, gegevens over aantallen en fabrikanten enzo). Zijn hier ooit artikelen of boeken over verschenen in Belgische tijdschriften?
Ook ben ik geïnteresseerd in de actuele toestand (wat is er nog over en waar is het?). Voor dat laatste biedt de website http://www.bfoto.be al een hoop bruikbare informatie op deze pagina, maar dit is niet helemaal compleet. Zo heeft de BVS (hier genoemd SDP) volgens haar eigen website vijf rijtuigen, waarvan er inmiddels twee zijn gesloopt (de AB 33 .004 en BD 39.010). Blijven over twee "onbekende" rijtuigen. Iemand die daar iets over weet?
Wat is de toestand van de rijtuigen van de NMBS? (vijf staan tot 2010 buiten dienst, begreep ik, maar de andere drie dan?) Wie weet iets over de typen bij de CFV3V? Ook foto's van de diverse L-rijtuigen in België zijn welkom.

En waarom deze vraag? Wel, omdat ik zelf bij de STAR (Stadskanaal, NL) werk, waar we ook vier van deze rijtuigen hebben!

Ik hoop dat jullie me aan wat informatie kunnen helpen.

Groetjes, Tim
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Waw, L-rijtuigen in Holland! :D

We leren weer bij! :P
Timtrein

Bericht door Timtrein »

Voor wie al het museummaterieel in Nederland wil zien: http://www.museummaterieel.nl
Staan ook foto's van de L-rijtuigen bij! (helaas zijn de rijtuigen in vrij slechte staat...)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

De lijst van L-rijtuigen op de site van BVS klopt niet helemaal meer, er zijn de afgelopen jaren enkele rijtuigen vertrokken en andere bijgekomen.
Die op Bfoto daarentegen klopt wel, enkel dient 36.009 38.009 te zijn (typfoutje).
De rijtuigen van de NMBS die zich te Haine-Saint-Pierre bevinden zijn in redelijk goede staat maar niet rijvaardig. Die in Schaarbeek zijn rijvaardig maar behoeven een grote revisie en zijn dus voor onbepaalde tijd buiten dienst.
Ik vermoed dat die van CFV3V in goede staat zijn, verder heeft Kolenspoor ook enkele L-rijtuigen maar in wraktoestand. Deze staan nog niet in de lijst op Bfoto maar worden binnenkort aangevuld.
Timtrein

Bericht door Timtrein »

De L-rijtuigen van het Kolenspoor kunnen nauwelijks slechter zijn dan die vier van ons...

Maar ben wel benieuwd wat ze daar hebben!
Bert

Bericht door Bert »

Ik geloof dat ik gisteren er eentje zag staan in de bundel van Saint-Ghislain. Die verkeerde wel al in ontbindingsfase :?
guy

L rijtuigen

Bericht door guy »

Als verantwoordelijke voor het getrokken materieel van de CFV3V kan ik U melden dat de L-rijtuigen 3de classe 32024 en 32076 gerestaureerd zijn.
Het L-rijtuig 33006 1ste,2de classe ondergaat momenteel een grote revisie.Afbeelding van de 32024 kan je vinden op onze nieuwe site:
CFV3V.in-site-out.com
Groeten
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ha, onze goeie collega's van de CFV3V zijn hier ook al present! :wink: :D
Timtrein

Re: L rijtuigen

Bericht door Timtrein »

guy schreef:Als verantwoordelijke voor het getrokken materieel van de CFV3V kan ik U melden dat de L-rijtuigen 3de classe 32024 en 32076 gerestaureerd zijn.
Het L-rijtuig 33006 1ste,2de classe ondergaat momenteel een grote revisie.Afbeelding van de 32024 kan je vinden op onze nieuwe site:
CFV3V.in-site-out.com
Rijtuig ziet er fraai uit, de website ook trouwens!
Heb je toevallig ook foto's van die AB die in revisie is? Ik ben wel benieuwd wat voor bijzonderheden je daarbij zoal tegenkomt (vooral veel roest denk ik, bij die van ons wel in elk geval...)

Groetjes, Tim
guy

L-rijtuigen

Bericht door guy »

Hallo Tim,
Het probleem bij L-rijtuigen is de corrosie aan het plaatwerk onder de ramen en de deuren.Aan het 1ste classe rijtuig is nu ongeveer 6m2 nieuw plaatstaal verwerkt.Ook moeten een honderdtal klinknagels worden vervangen.Aan de binnenkant vraagt de lambrisering veel zorg en natuurlijk ook de zetels.
Ik hoop dat dit rijtuig met het stoomfestival september 2007 zal kunnen ingezet worden.Een foto van het rijtuig voor aanvang restauratie kun je vinden op ; users.skynet.be/cfv3v
U clickt op infos,verder onderaan op acces par train,en dan onderaan op
Treignes Atelier.
Groeten
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: L-rijtuigen

Bericht door poyaud »

guy schreef:Hallo Tim,
Het probleem bij L-rijtuigen is de corrosie aan het plaatwerk onder de ramen en de deuren.Aan het 1ste classe rijtuig is nu ongeveer 6m2 nieuw plaatstaal verwerkt.Ook moeten een honderdtal klinknagels worden vervangen.Aan de binnenkant vraagt de lambrisering veel zorg en natuurlijk ook de zetels.
Ik hoop dat dit rijtuig met het stoomfestival september 2007 zal kunnen ingezet worden.Een foto van het rijtuig voor aanvang restauratie kun je vinden op ; users.skynet.be/cfv3v
U clickt op infos,verder onderaan op acces par train,en dan onderaan op
Treignes Atelier.
Groeten
ziet er wel mooi uit , maar dit is tog niet het orgineel nmbs groen ?
Bert

Bericht door Bert »

Bert schreef:Ik geloof dat ik gisteren er eentje zag staan in de bundel van Saint-Ghislain. Die verkeerde wel al in ontbindingsfase :?
Gisteren ben ik daar nog eens geweest. Er stonden er twee. ééntje was er aan het wegroesten en een ander stond in de bundel tussen enkele goederewagens.
rutotrains

l rijtuigen

Bericht door rutotrains »

Weet iemand soms iets meer over de 4 L rijtuigen in Sivry? (nummers ?)
rutotrains

l rijtuigen

Bericht door rutotrains »

http://www.psthudinie.be/usc_sivry_pres.asp
Op deze site zie je de rijtuigen staan, ik heb al meermaals ge e mailt om de nummers door te mailen maar nooit geen antwoord.
Timtrein

Bericht door Timtrein »

Kleine update: de beide rijdende L-rijtuigen van de STAR hebben hun eerste rit weer achter de rug. We hebben zelfs even alle roestplekken bijgewerkt, al is het eigenlijk onbegonnen werk aangezien het plaatwerk op de nodige plekken kleine gaatjes heeft. Maar het oog wil ook wat.

Iemand nog nieuws over L-rijtuigen in het algemeen, of specifieke rijtuigen?
Plaats reactie