Project AM 62 '204'

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door stefanic »

vanmiegroet schreef:Veel mensen zeggen: ga naar een vereniging.
Laat ik daar een simpel antwoord opgeven: als geen enkele vereniging het kan doen, wie moet het dan doen?
Wees gerust dat er veel mensen zijn die desnoods alles willen bewaren, maar als zelf de 'professionelen' (de verenigingen zoals TSP, BVS, SDP,...) het niet kunnen doen, zoals je zelf aangeeft, moet je je misschien afvragen WAAROM ze dat niet kunnen? Ongetwijfeld zitten die verenigingen vol met liefhebbers die dat materieel ook willen bewaren, maar ze beseffen ook dat er helaas heel wat voor nodig is (en vooral veel geld). En dat geld komt van de liefhebbers in die verenigingen die lidgeld betalen of acties ondernemen (treinritten, beurzen, opendeurdagen,...) om geld in te zamelen. Je zou dus genoeg 'maagdelijke' liefhebbers moeten vinden (die dus nog geen lid zijn van een van de bestaande verenigingen) en die lid willen worden van een nieuwe vereniging die groot genoeg wordt om genoeg geld bijeen te brengen om iets te redden van de sloop, te kunnen stockeren, en eventueel te restaureren, exploiteren,...
Ik denk dus echt wel dat iedereen hier dezelfde wensen heeft als jij, maar dat velen hier ook realistisch genoeg zijn (door ervaring in de verenigingen waar zij lid zijn) om je te trachten te laten inzien dat er wel HEEL WAT bij komt kijken. Geen stenengesmijt dus maar voeten-op-de-grond-brengen...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Joris »

Ojee, gaan we weer die toer op...
Het grote probleem dat hier gewoon opdook was vooral dat niemand het ziet zitten om zomaar een berg geld (voor zover er hier mensen zijn die dat hebben) aan een onbekende persoon wensen te geven.
Keer het even om als ik nu zeg, ik ga de 204 bewaren, geef mij maar geld, wie zegt dan dat ik dat geld weldegelijk ga gebruiken om de 204 te kopen, en niet om op een zonnig strand te gaan liggen? Heb jij dit idee al gesponsord vanmiegroet?
Het probleem is dat dit een elektrisch stel is, en kleinere verenigingen zoals SDB, SCM dan afvallen. Zonder een discussie over het tsp te willen voeren, zal het in dit geval wel moeten komen van een nieuw initiatief, zoals bvb in Nederland. Daar zijn er toch ook stichtingen voor bepaalde stellen? Zou alleen het tsp hiervoor niet kunnen tussenkomen, zodat er een betrouwbare factor in het spel is, als tussenpersoon, en er toch één klassiek aan de sloop ontsnapt? Als er nu maar ééntje zo snel mogelijk in een loods geraakt, dan kan er daarna een oplossing op lange termijn gezocht worden...
Afbeelding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Eimai »

Dat was ongeveer wat ik hierboven probeerde te zeggen: neem contact op met verenigingen als TSP die een goed idee kunnen geven wat er nodig is om zo'n stel te bewaren. Ze zijn dan misschien zelf niet geïnteresseerd, maar informatie kunnen ze altijd wel geven, want de ervaring die zij hebben ga je echt wel nodig hebben omdat hier zoveel bij komt kijken. Dan heb je vervolgens ook een richtpunt voor wat betreft het financieel plaatje, en als het haalbaar lijkt, kan je kijken wie interesse heeft om daaraan bij te dragen, en als het dan nog steeds haalbaar is, vereniging opzetten, en het spel echt in gang trekken. Maar het begint dus bij dat informatie inwinnen. Zonder plan geen geld, bij een bank krijg je ook geen lening als je niet precies weet wat je gaat doen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Joris »

Ondertussen staat de 204 gelukkig toch apart....
http://www.flickr.com/photos/terrencela ... 939516@N23
Afbeelding
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Pim530 »

Er zijn inderdaad voorbeelden in Nederland die laten zien dat het mogelijk is, je moet alleen wel een hoop vrijwilligers en donateurs hebben. Voordeel is dat het treinstel nu nog rijvaardig is, er dus minder aan moet gebeuren dat wanneer het niet meer rijvaardig is en het eventueel geld kan opbrengen door er ritten voor geïnteresseerden mee te organiseren.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door tt44ta46 »

Iets wat nog ni aan bod is gekomen, maar toch het vermelden waard, is de exploitatiemogelijkheden van dit stel.

Kom er een bepaald jaar 3 maal mee buiten, en de liefhebbers hebben het wel gezien.

Maar een groot publiek vrees ik, ga je daarvoor amper warm krijgen :-( In 2010, in Trier bij '175 jaar Duitse spoorwegen', was er amper interesse voor een driedelig electrisch stel uit de jaren 30. De mensen trokken liever naar de stomers en zelfs diesels.

Tenzij je ook 'evenementenpendels' met het stel gaat doen, kwestie van de boel wat te laten renderen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Shrek »

Dat is zeker ook waar.
Bovendien wordt die hele "markt" van speciale treinen door de NMBS en het TSP al geduopoliseerd.
Zij willen immers hun stomers en oude diesels ook laten renderen. En door hun organisatie die reeds goed draait en alle investeringen die al gebeurd zijn zullen ze waarschijnlijk goedkoper kunnen rijden (met de diesels toch) dan je met een MS62 zal kunnen doen.
Ik denk dat je met de 204 niet verder moet denken dan een statisch object. Maar dat kan natuurlijk ook heel mooi zijn :wink:
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door gysev »

En dan nog een niet onbelangrijk detail: volgens de huidige reglementering mag je niet eens met elektrisch historisch materieel op het Infrabel-net rijden.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Joris »

tt44ta46 schreef:Maar een groot publiek vrees ik, ga je daarvoor amper warm krijgen :-( In 2010, in Trier bij '175 jaar Duitse spoorwegen', was er amper interesse voor een driedelig electrisch stel uit de jaren 30. De mensen trokken liever naar de stomers en zelfs diesels.
Vergeet niet dat het wel niet dat daar wel enorm veel stoomtreinen reden, en dat dan inderdaad net iets meer de aandacht trekt. Maar of een rit met zo een stel alleen, zonder dat er 10 stomers naast staan, niet succesvol kan zijn, dat betwijfel ik.
Veel mensen betalen in Zwitserland toch ook genoeg om eens met een oude elektrische trein een berg op te rijden?
Maar eerst en vooral is het belangrijk dat er ene bewaard blijft!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Het grote verschil is dat die oude elektrische Zwitserse treinen geen hedendaagse variant kennen. Van de klassiekjes kan je dat net iets minder snel zeggen, de gemoderniseerde rijden nog altijd rond. Pas als ook daar de laatste van zullen verdwenen zijn zal je de nostalgische waarde van zo'n klassiekje zien stijgen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

De witte klassiekjes zijn totaal niet te vergelijken met de oude roodjes. Van het oorspronkelijke interieur is zo goed als niets meer over. Het zijn in essentie nieuwe treinen gebouwd op het skelet van oude. Zo'n witje heeft geen enkele nostalgische waarde.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

je moet naar het standpunt van het groot publiek kijken en die zeggen gewoon => "dat is toch hetzelfde model".
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Joris »

Steven schreef:Pas als ook daar de laatste van zullen verdwenen zijn zal je de nostalgische waarde van zo'n klassiekje zien stijgen.
Maar zo lang gaat dat volgens mij nu ook weer niet duren... hoogstens 10 jaar, hoogstens!
En die witte bewaren, sjah, die hun interieur gaat te modern zijn, te weinig verschillen van de moderne treinen, enz enz enz, dus daar gaat er dan zeker geen ven bewaard blijven...
Dus gaan er aan het einde van de rit van elke diesel een heel aantal exemplaren bewaard zijn, maar van de klassieken... bitter weinig...
Ter vergelijk: hoeveel stellen zijn er nu bewaard? Bij de holding en het TSP samen? Dat zullen er geen 10 zijn, tov 7 bewaarde 51'ers...
Afbeelding
Rétro

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Rétro »

Een 51 heeft een groot aantal fanaten en kan wel rijden (in de meeste gevallen). Spektakel waarde = sowieso een heel stuk groter. Normaal denk ik? Groene jongens zullen het wss niet graag horen maar een beest van een dieselmotor die draait maakt nu éénmaal veel meer indruk dan een panto die tegen de draad staat. En een loc neemt veel minder plaats in (bij iedere vereniging een probleem) dan een motorstel.
Dat zullen zo ook wel een beetje de redenen zijn + de hierboven reeds genoemde.

Niet tegenstaande, zou het zeker en vast mooi zijn moesten er enkele kunnen bewaard blijven. Tenslotte zullen toch reeds enkele generaties ,van oud tot jong & wss meer dan van gelijk welk ander type materieel zich deze stellen herinneren. Qua techniek mss wel één van de meest betrouwbare & degelijke types van materieel.

Mvg,
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

gysev schreef:En dan nog een niet onbelangrijk detail: volgens de huidige reglementering mag je niet eens met elektrisch historisch materieel op het Infrabel-net rijden.
Maar wel met stoom- en dieselmaterieel?
Steven schreef:je moet naar het standpunt van het groot publiek kijken en die zeggen gewoon => "dat is toch hetzelfde model".
Degenen die zoiets zeggen, hebben volgens mij nog nooit die stellen vanbinnen gezien. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie