Project AM 62 '204'

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

"de grote massa' die naar die evenementen komt kent amper iets van treinen hoor. Er zijn er zelfs bij die denken dat bij een trekduw trein de machinist achteraan in de loc zit om u maar een voorbeeld te geven.
Zelfs onder de treinliefhebbers hoor je soms nog hele "rare" vragen langskomen waarvan je zou denken dat een treinliefhebber er wel het antwoord op weet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:"de grote massa' die naar die evenementen komt kent amper iets van treinen hoor. Er zijn er zelfs bij die denken dat bij een trekduw trein de machinist achteraan in de loc zit om u maar een voorbeeld te geven.
'k Moet eerlijk zijn: voordat ik het Wikipedia-artikel "trek-duwtrein" las, al een heel aantal jaren gelden, dacht ik dat ook. :lol: Dat zou nogal wat probleempjes opleveren. :)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door gysev »

Dieselfreak schreef:
gysev schreef:En dan nog een niet onbelangrijk detail: volgens de huidige reglementering mag je niet eens met elektrisch historisch materieel op het Infrabel-net rijden.
Maar wel met stoom- en dieselmaterieel?
Ja, aan maximaal 80 km/h.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

gysev schreef:Ja, aan maximaal 80 km/h.
Kunnen ze de 204 dan niet laten trekken door een dieselloc als ze er museumritten mee zouden doen? Trouwens, PFT-TSP heeft toch al elektrisch materieel, wat doen ze daar dan mee?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Rétro

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Rétro »

Voorlopig nog altijd als statisch museum materieel gebruiken :wink: .
Laten trekken door een diesel kan natuurlijk , maar dan moet er een tussen koppeling gebruikt worden (schroefkoppeling=>henricot). En of dat mag met passagiers op het gesleepte stel, geen i.d?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steve »

Waarom mag er nu plots geen materieel met elektrische tractie meer rijden? En wat zijn de vooruitzichten?

Als het nu nog ging om de installatie van een of meerdere veiligheidssystèmen à la TBL1+ of ETCS, oké, maar op dat gebied verschilt het elektrisch materieel niet van de diesels die blijkbaar wel nog probleemloos mogen rondrijden (of bijvoorbeeld alle goederentreinen waar er op dat gebied nog steeds niets gedaan is).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Er zijn meer technische beperkingen aan als je dat doet = een nog lagere snelheid die men oplegt bij gebruik van de noodkoppeling. Daar zit geen kat op te wachten dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Steve schreef:Waarom mag er nu plots geen materieel met elektrische tractie meer rijden? En wat zijn de vooruitzichten?

Als het nu nog ging om de installatie van een of meerdere veiligheidssystèmen à la TBL1+ of ETCS, oké, maar op dat gebied verschilt het elektrisch materieel niet van de diesels die blijkbaar wel nog probleemloos mogen rondrijden (of bijvoorbeeld alle goederentreinen waar er op dat gebied nog steeds niets gedaan is).
Ik dacht dat het kwam omdat er nog steeds niets is uitgewerkt ivm de energiekost. Bij stoom en diesel kan je haast vrij kiezen waar je uw kolen/diesel gaat halen maar bij elektrische krachtvoertuigen ben je verplicht gekoppeld aan infrabel.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Joris »

De inzet van elektrisch museummaterieel is al zeer lang verboden. Hoofdreden is dacht ik dat Infrabel bang is dat een slecht onderhouden museumloc schade aan de infrastructuur zou kunnen toebrengen.
7 diesels zijn wel leuk, maar zonder rijtuigen kan je niemand vervoeren... en ben je met je loc dus ook weer niet zo veel...
Daarenboven, eens je in de trein zit, merk je toch niet meer wat er voor hangt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Daarenboven, eens je in de trein zit, merk je toch niet meer wat er voor hangt.
Oh jawel hoor, de zachte pasjes van een stoomloc zijn een groot verschil met het continue van een diesel.
En met de klassiekjes is het verschil zelfs schokkend groot (pun intended :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

Joris schreef:De inzet van elektrisch museummaterieel is al zeer lang verboden. Hoofdreden is dacht ik dat Infrabel bang is dat een slecht onderhouden museumloc schade aan de infrastructuur zou kunnen toebrengen.
& Slecht onderhouden stoom- en dieselmaterieel kan géén schade aan de infrastructuur toebrengen? Of is het vooral schade aan de bovenleiding die zou kunnen optreden?

Ook al mag er niet mee gereden worden, men zou op zijn minst een of meer AM62 kunnen bewaren als statisch museumstuk, men zou het bijvoorbeeld als bar kunnen gebruiken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Joris »

Ik dacht dat het vooral de potentiële schade aan de onderstations was... stel dat er door een kortsluiting ofzo een onderstation uitvalt in een druk gebied, heb je veel meer problemen dan wanneer je daar enkel met een stomer/diesel gebroken staat. Ik dacht dat dat de reden was.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

Joris schreef:Ik dacht dat het vooral de potentiële schade aan de onderstations was... stel dat er door een kortsluiting ofzo een onderstation uitvalt in een druk gebied, heb je veel meer problemen dan wanneer je daar enkel met een stomer/diesel gebroken staat.
Maar als je met een stomer of diesel in panne valt tussen het gewone treinverkeer, dan krijg je toch ook een hoop vertragingen en afschaffingen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Rétro

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Rétro »

Joris schreef: 7 diesels zijn wel leuk, maar zonder rijtuigen kan je niemand vervoeren... en ben je met je loc dus ook weer niet zo veel...
Daarenboven, eens je in de trein zit, merk je toch niet meer wat er voor hangt.
Inderdaad, maar laat ons eerlijk zijn. De meeste mensen die een loc of wat dan ook privé kopen kunnen die loc ook maar weinig laten rijden om echt treinen te gaan trekken. Met wat geluk komt deze enkele malen per jaar buiten om ééns op de museum lijn te rijden of laat men deze dan draaien op een opendeurdag en rangeert men dan wat op en af om hem daarna terug binnen te zetten. Meestal zijn het toch dezelfde 'vaste' locs die de grote ritten doen. Ik denk dus als je al in staat bent om iets te kunnen kopen van materieel , het ook wel leuk is dat het dan ook op zo'n opendeurdag of dergelijke tot leven kan komen door de motor wat te laten draaien en de mensen daar mee te vermaken. Met een elektrische loc zit men toch altijd meer met wat 'dode' techniek hé. Leuk voor de foto en om ééns terug te zien in het echt maar dat is het dan ook (tenzij ze terug zouden kunnen rijden natuurlijk).

Maar zoals reeds gezegd, moesten er enkele klassiekjes bewaard kunnen blijven, dan zou dit natuurlijk zeer mooi zijn. Sowieso een belangrijk stukje spoorweg geschiedenis die velen zal kunnen bekoren. Beter iets redden dan niets redden.

& inderdaad ééns je in de trein zit merk je daar niet zoveel meer van (tenzij zoals gezegd er een stomer voor hangt). Hoewel een diesel die even volle bak optrekt door de noord-zuid verbinding... :wink:
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door ryckaert »

Als ik mee zou willen met een organisatie die een treinrit met oud materiaal organiseert en ik zou moeten kiezen tussen een diesel, stoom of elektrische trein zou ik voor de eerste twee kiezen. Elektrische treinstellen en locomotieven rijden er genoeg rond op het Belgische net, dus dan heb je niet echt het gevoel dat je meegaat met een nostalgische trein. Tenzij er binnenkort magnetische treinen of iets dergelijks gaan rijden, maar dat zie ik ook niet gebeuren :)

Als er een diesel of een stoomloc voor de trein zit voel, zie en hoor je dat.. Als zo'n rit pakweg twee uur duurt met een elektrisch stel ben je volgens mij het interieur ook al ''beu'' gezien en krijg je het gevoel dat je in bijvoorbeeld een am96 zit.

Uiteraard wil ik wel dat zo'n type treinstel bewaard blijft, maar ik heb m'n twijfels over rondritten.. Mensen/reizigers/treinliefhebbers hebben volgens mij meer genot bij het geluid van een dieselmotor of een stoomloc dan bij het ''gezoem" van elektriciteit.
Plaats reactie