Bij een getrokken trein kun je inderdaad nog debatteren over de invloed van de locomotief die ervoor hangt, en bij normaal rijgedrag zal je inderdaad weinig verschil merken tussen pakweg een HLE 26 of HLE 13. Maar bij treinstellen heb je toch een heel sterke eigenheid die totaal niet vergelijkbaar is met ander materieel. Zeker de niet-gerenoveerde klassiekjes zijn zo kenmerkend vanwege hun rijgedrag, geluiden, interieur, geur, enzovoort.ryckaert schreef:Als ik mee zou willen met een organisatie die een treinrit met oud materiaal organiseert en ik zou moeten kiezen tussen een diesel, stoom of elektrische trein zou ik voor de eerste twee kiezen. Elektrische treinstellen en locomotieven rijden er genoeg rond op het Belgische net, dus dan heb je niet echt het gevoel dat je meegaat met een nostalgische trein. Tenzij er binnenkort magnetische treinen of iets dergelijks gaan rijden, maar dat zie ik ook niet gebeuren
Als er een diesel of een stoomloc voor de trein zit voel, zie en hoor je dat.. Als zo'n rit pakweg twee uur duurt met een elektrisch stel ben je volgens mij het interieur ook al ''beu'' gezien en krijg je het gevoel dat je in bijvoorbeeld een am96 zit.
Uiteraard wil ik wel dat zo'n type treinstel bewaard blijft, maar ik heb m'n twijfels over rondritten.. Mensen/reizigers/treinliefhebbers hebben volgens mij meer genot bij het geluid van een dieselmotor of een stoomloc dan bij het ''gezoem" van elektriciteit.
Project AM 62 '204'
Re: Project AM 62 '204'
Re: Project AM 62 '204'
Die kenmerken zijn er zeker en vast en vormen al een belevenis op zich.
Maar die liggen nu nog te vers in het geheugen om reeds een nostalgisch gevoel op te wekken bij het bredere publiek naar mijn i.d.
Laat binnen een jaar of 2 nog ééns ergens een klassiekje langs het perron binnen rijden net voor de normale trein & 9 van de 10 mensen staan reeds aan te schuiven om op te stappen ,
denkende dat het een normale trein is.
Maar die liggen nu nog te vers in het geheugen om reeds een nostalgisch gevoel op te wekken bij het bredere publiek naar mijn i.d.
Laat binnen een jaar of 2 nog ééns ergens een klassiekje langs het perron binnen rijden net voor de normale trein & 9 van de 10 mensen staan reeds aan te schuiven om op te stappen ,
denkende dat het een normale trein is.
Re: Project AM 62 '204'
Elke trein heeft zijn eigen kenmerken, maar er is bij mij wel een verschil tussen nostalgie en net buiten dienst. Als je nu met een klassiekje mee rijdt ligt het inderdaad nog vers in het geheugen en wordt je het tijdens de rit alweer snel gewoon. Doe je ditzelfde over pakweg 20 jaar, dan zijn de klassiekjes echt wel een klasse apart van het materiaal dat er dan zal rijden en dan heb je wel het nostalgische gevoel en zou ik al sneller de neiging hebben om er een foto van te maken dan nu.
Re: Project AM 62 '204'
Dieselfreak schreef:
Ook al mag er niet mee gereden worden, men zou op zijn minst een of meer AM62 kunnen bewaren als statisch museumstuk
wie is "men"?
de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest...
als je een AM62 bewaart, ga je hem dan opnieuw in het originele groen schilderen? (in 't groen oogt hij al veel klassieker...)
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Project AM 62 '204'
De mensen die zich over historisch materieel ontfermen natuurlijk.carlos schreef:wie is "men"?
Dat wil zeggen dat ze die niet goed onderhouden hebben hé. Regelmatig controleren of er geen roest optreedt, het niet binnenregent,... voorkomt dat zo'n stel vergaat.carlos schreef:de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest...
Dat zou inderdaad wel eens een goed idee kunnen zijn.carlos schreef:als je een AM62 bewaart, ga je hem dan opnieuw in het originele groen schilderen? (in 't groen oogt hij al veel klassieker...)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Project AM 62 '204'
Beetje off-topic:carlos schreef:Dieselfreak schreef:.........de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest........
Wat je bij de 220.902 ziet is juist "anti-roest". Een middel dat roesten voorkomt op plekken alwaar de plamuurlaag (met verf) heeft losgelaten.
Stel is qua casco nog in best prima staat !
Gr Peter
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 28 nov 2013, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Project AM 62 '204'
Die komt dit jaar niet meer naar Nederland, maar hij gaat volgend jaar naar Nederland, om gestald te worden in mogelijk Blerick. Meer info kan/mag ik nog niet geven.Dieselfreak schreef:Dat wil zeggen dat ze die niet goed onderhouden hebben hé. Regelmatig controleren of er geen roest optreedt, het niet binnenregent,... voorkomt dat zo'n stel vergaat.carlos schreef:de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest...
Re: Project AM 62 '204'
Het interieur van de oude klassiekjes zit nu nog vers in het geheugen.
Toch zal er een tijd komen (en wees gerust, mensen vergeten snel) dat de museumwaarde zal stijgen.
Met het verdwijnen van de rode klassiekjes is er immers een tijdperk van treinreizen definitief verdwenen. Nu is dit voor de massa nog niet duidelijk, maar over enkele jaren zullen ze opkijken naar zo'n oud klassiekje.
1 stelletje van de reeks AM 62-65 moet gewoon bewaard worden vooraleer ze allemaal verschroot zijn.
De 204 leent zich daarvoor het best. Persoonlijk zou ik het stel in de bordeauxkleur zetten gezien er al veel museummaterieel in het groen werd geschilderd.
Toch zal er een tijd komen (en wees gerust, mensen vergeten snel) dat de museumwaarde zal stijgen.
Met het verdwijnen van de rode klassiekjes is er immers een tijdperk van treinreizen definitief verdwenen. Nu is dit voor de massa nog niet duidelijk, maar over enkele jaren zullen ze opkijken naar zo'n oud klassiekje.
1 stelletje van de reeks AM 62-65 moet gewoon bewaard worden vooraleer ze allemaal verschroot zijn.
De 204 leent zich daarvoor het best. Persoonlijk zou ik het stel in de bordeauxkleur zetten gezien er al veel museummaterieel in het groen werd geschilderd.
Re: Project AM 62 '204'
De NMBS zal sowieso één houden. Maar één extra is natuurlijk nog altijd geen luxe.
& voor reserve onderdelen is het nu nog de moment, straks niet meer...
& voor reserve onderdelen is het nu nog de moment, straks niet meer...
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Project AM 62 '204'
Maar het is wel één met een interieur dat behoorlijk verschilt van de AM 62-63-65. Wat gebeurt er trouwens met stel 600? Waar komt het te staan?Rétro schreef:De NMBS zal sowieso één houden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Project AM 62 '204'
Wellicht kan het geen kwaad om zich te realiseren dat reeds de 027 en 082 bewaard zijn.AM'er schreef: Nu is dit voor de massa nog niet duidelijk, maar over enkele jaren zullen ze opkijken naar zo'n oud klassiekje.
Re: Project AM 62 '204'
idd, foto vind je op volgende link
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... semaine-48
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... semaine-48
Re: Project AM 62 '204'
Het bedrijfsplan voor dit project is afgewerkt.
Wenst iemand dit in te kijken, dan hoeft die enkel een bericht te sturen.
Wenst iemand dit in te kijken, dan hoeft die enkel een bericht te sturen.
Re: Project AM 62 '204'
Het bedrijfsplan hoef ik niet exact te kennen, maar hij wordt dus weldegelijk gered van de sloop?vanmiegroet schreef:Het bedrijfsplan voor dit project is afgewerkt.
Wenst iemand dit in te kijken, dan hoeft die enkel een bericht te sturen.
Dat is goed nieuws