Project AM 62 '204'

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steve »

ryckaert schreef:Als ik mee zou willen met een organisatie die een treinrit met oud materiaal organiseert en ik zou moeten kiezen tussen een diesel, stoom of elektrische trein zou ik voor de eerste twee kiezen. Elektrische treinstellen en locomotieven rijden er genoeg rond op het Belgische net, dus dan heb je niet echt het gevoel dat je meegaat met een nostalgische trein. Tenzij er binnenkort magnetische treinen of iets dergelijks gaan rijden, maar dat zie ik ook niet gebeuren :)

Als er een diesel of een stoomloc voor de trein zit voel, zie en hoor je dat.. Als zo'n rit pakweg twee uur duurt met een elektrisch stel ben je volgens mij het interieur ook al ''beu'' gezien en krijg je het gevoel dat je in bijvoorbeeld een am96 zit.

Uiteraard wil ik wel dat zo'n type treinstel bewaard blijft, maar ik heb m'n twijfels over rondritten.. Mensen/reizigers/treinliefhebbers hebben volgens mij meer genot bij het geluid van een dieselmotor of een stoomloc dan bij het ''gezoem" van elektriciteit.
Bij een getrokken trein kun je inderdaad nog debatteren over de invloed van de locomotief die ervoor hangt, en bij normaal rijgedrag zal je inderdaad weinig verschil merken tussen pakweg een HLE 26 of HLE 13. Maar bij treinstellen heb je toch een heel sterke eigenheid die totaal niet vergelijkbaar is met ander materieel. Zeker de niet-gerenoveerde klassiekjes zijn zo kenmerkend vanwege hun rijgedrag, geluiden, interieur, geur, enzovoort.
Rétro

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Rétro »

Die kenmerken zijn er zeker en vast en vormen al een belevenis op zich.
Maar die liggen nu nog te vers in het geheugen om reeds een nostalgisch gevoel op te wekken bij het bredere publiek naar mijn i.d.
Laat binnen een jaar of 2 nog ééns ergens een klassiekje langs het perron binnen rijden net voor de normale trein & 9 van de 10 mensen staan reeds aan te schuiven om op te stappen ,
denkende dat het een normale trein is.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door ryckaert »

Elke trein heeft zijn eigen kenmerken, maar er is bij mij wel een verschil tussen nostalgie en net buiten dienst. Als je nu met een klassiekje mee rijdt ligt het inderdaad nog vers in het geheugen en wordt je het tijdens de rit alweer snel gewoon. Doe je ditzelfde over pakweg 20 jaar, dan zijn de klassiekjes echt wel een klasse apart van het materiaal dat er dan zal rijden en dan heb je wel het nostalgische gevoel en zou ik al sneller de neiging hebben om er een foto van te maken dan nu.
carlos

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door carlos »

Dieselfreak schreef:
Ook al mag er niet mee gereden worden, men zou op zijn minst een of meer AM62 kunnen bewaren als statisch museumstuk

wie is "men"?

de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest...


als je een AM62 bewaart, ga je hem dan opnieuw in het originele groen schilderen? (in 't groen oogt hij al veel klassieker...)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

carlos schreef:wie is "men"?
De mensen die zich over historisch materieel ontfermen natuurlijk.
carlos schreef:de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest...
Dat wil zeggen dat ze die niet goed onderhouden hebben hé. Regelmatig controleren of er geen roest optreedt, het niet binnenregent,... voorkomt dat zo'n stel vergaat.
carlos schreef:als je een AM62 bewaart, ga je hem dan opnieuw in het originele groen schilderen? (in 't groen oogt hij al veel klassieker...)
Dat zou inderdaad wel eens een goed idee kunnen zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Meesterpeter »

carlos schreef:
Dieselfreak schreef:.........de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest........
Beetje off-topic:

Wat je bij de 220.902 ziet is juist "anti-roest". Een middel dat roesten voorkomt op plekken alwaar de plamuurlaag (met verf) heeft losgelaten.
Stel is qua casco nog in best prima staat !

Gr Peter
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 28 nov 2013, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door The_Knitter »

Dieselfreak schreef:
carlos schreef:de NMBS heeft destijds in Leuven een Benelux Hondekop (220.902) bewaard. uiteindelijk is hij vervallen tot een hoop roest...
Dat wil zeggen dat ze die niet goed onderhouden hebben hé. Regelmatig controleren of er geen roest optreedt, het niet binnenregent,... voorkomt dat zo'n stel vergaat.
Die komt dit jaar niet meer naar Nederland, maar hij gaat volgend jaar naar Nederland, om gestald te worden in mogelijk Blerick. Meer info kan/mag ik nog niet geven.
AM'er

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door AM'er »

Het interieur van de oude klassiekjes zit nu nog vers in het geheugen.
Toch zal er een tijd komen (en wees gerust, mensen vergeten snel) dat de museumwaarde zal stijgen.
Met het verdwijnen van de rode klassiekjes is er immers een tijdperk van treinreizen definitief verdwenen. Nu is dit voor de massa nog niet duidelijk, maar over enkele jaren zullen ze opkijken naar zo'n oud klassiekje.

1 stelletje van de reeks AM 62-65 moet gewoon bewaard worden vooraleer ze allemaal verschroot zijn.
De 204 leent zich daarvoor het best. Persoonlijk zou ik het stel in de bordeauxkleur zetten gezien er al veel museummaterieel in het groen werd geschilderd.
Rétro

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Rétro »

De NMBS zal sowieso één houden. Maar één extra is natuurlijk nog altijd geen luxe.
& voor reserve onderdelen is het nu nog de moment, straks niet meer...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

Rétro schreef:De NMBS zal sowieso één houden.
Maar het is wel één met een interieur dat behoorlijk verschilt van de AM 62-63-65. Wat gebeurt er trouwens met stel 600? Waar komt het te staan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door wattman »

AM'er schreef: Nu is dit voor de massa nog niet duidelijk, maar over enkele jaren zullen ze opkijken naar zo'n oud klassiekje.
Wellicht kan het geen kwaad om zich te realiseren dat reeds de 027 en 082 bewaard zijn.
Azess

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Azess »

vanmiegroet

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door vanmiegroet »

Het bedrijfsplan voor dit project is afgewerkt.
Wenst iemand dit in te kijken, dan hoeft die enkel een bericht te sturen.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Trein30 »

Stockem, zaterdag 21 december 2013.
Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Shrek »

vanmiegroet schreef:Het bedrijfsplan voor dit project is afgewerkt.
Wenst iemand dit in te kijken, dan hoeft die enkel een bericht te sturen.
Het bedrijfsplan hoef ik niet exact te kennen, maar hij wordt dus weldegelijk gered van de sloop?
Dat is goed nieuws :)
Plaats reactie