Project AM 62 '204'

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

Je slaat wel de spijker op de kop. De gewone treingebruiker is quasi blind als het om treinen en alles daar rond gaat. Zoals de passagiers van die gestrande MW41 vorig jaar die niet eens wisten dat die treinen op diesel rijden - toch straf dat kennelijk niemand ooit had gezien dat er geen bovenleidingen hangen in Lommel! :shock: :lol: En dat een MW41 geen pantograaf maar wel een ronkende dieselmotor heeft, had blijkbaar ook nog geen enkele reiziger gemerkt. Maar het is dan ook niet de bedoeling dat de 204 bewaard wordt voor de gewone pendelaar. Dergelijke conservaties zijn er voor de treingeïnteresséérden, dat is iets heel anders. Zij zien wél zulke verschillen. Als er geen treinliefhebbers waren, waren die andere stellen ook niet bewaard gebleven, was er in het geheel geen museummaterieel.

Even een vraagje: stel dat het ooit toegestaan wordt met elektrisch museummaterieel op het reguliere net te rijden, kan men met die bewaarde tweetjes dan nog ritten doen? Of zijn die technisch niet meer in staat te rijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Je zou er van verschieten hoeveel gewone pendelaars eens een bezoekje brengen aan een trein museum. Het aantal bezoekers dat bij het stoomfestival van SCM een zuivere treinliefhebber is zou eens kunnen tegenvallen. Je ziet daar enorm veel gezinnen met kinderen. Allemaal mensen die veel minder van treinen kennen dan dat wij er van weten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: Als er geen treinliefhebbers waren, waren die andere stellen ook niet bewaard gebleven, was er in het geheel geen museummaterieel.
Dat is niet waar, het materieel dat de NMBS bewaard is bedoelt voor het grote publiek. Ook zonder TSP en anderen zouden de 29.013, 5404 en anderen rijvaardig zijn. Gewoon omdat veel mensen graag eens een stoomtrein zien rijden.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Bordensteker »

Dieselfreak schreef:Je slaat wel de spijker op de kop. De gewone treingebruiker is quasi blind als het om treinen en alles daar rond gaat. Zoals de passagiers van die gestrande MW41 vorig jaar die niet eens wisten dat die treinen op diesel rijden - toch straf dat kennelijk niemand ooit had gezien dat er geen bovenleidingen hangen in Lommel! :shock: :lol: En dat een MW41 geen pantograaf maar wel een ronkende dieselmotor heeft, had blijkbaar ook nog geen enkele reiziger gemerkt.
Voorheen reden er op veel lijnen trek-duwformaties. Dus een trein van een aantal rijtuigen die zelfstandig rijdt zonder bovenleiding kan gewoon bestaan, zou een leek soms kunnen denken. Kijk, dan is er nog lawaai of geen lawaai dat verschil zou moeten maken, maar een stilstaande 20 lijkt wel op een straalvliegtuig, dus lawaai is niet altijd van een eigen krachtbron, en dat geronk zal wel van de airco wezen?
Of denk eens aan de (voor sommigen) vanzelfsprekendheid dat echte treinen net als modeltreinen gewoon kunnen rijden op sporen, hoe dan ook, even aannnemende dat lang niet iedereen ziet dat een metro ook een spanningsrail gebruikt ...
Zou een leuke vraag kunnen zijn voor een quiz misschien.

Je ziet op ander terrein nu toch ook dat het gros van de mensen het allemaal doodnormaal lijkt te vinden dat je je muziek niet meer op een walkman hoeft mee te sjouwen: overal te allen tijde muziek streamen getuigt m.i. ook van gebrek aan besef van wat daar allemaal voor nodig is.
Niet iedereen heeft technische aanleg zoals wij.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:
Dieselfreak schreef: Als er geen treinliefhebbers waren, waren die andere stellen ook niet bewaard gebleven, was er in het geheel geen museummaterieel.
Dat is niet waar, het materieel dat de NMBS bewaard is bedoelt voor het grote publiek. Ook zonder TSP en anderen zouden de 29.013, 5404 en anderen rijvaardig zijn. Gewoon omdat veel mensen graag eens een stoomtrein zien rijden.
Je zegt het eigenlijk zelf al: mensen die graag eens een stoomtrein zien rijden. Er is nogal een verschil tussen iemand die graag eens een stoomtrein wil zien - dat zie je tegenwoordig immers niet elke dag - en iemand die écht in treinen geïnteresseerd is, dus niet enkel aandacht heeft voor stoom- en roetbrakers. Waarom zou men voor die eerste categorie elektrisch materieel bewaren?

Wat ik gewoon wou zeggen, is: het is niet omdat er een AM 54 bewaard is, dat het compleet nutteloos is een AM 62 te bewaren. Want dat zijn toch twee verschillende reeksen, iemand die ook maar een béétje aandacht heeft voor treinen, ziet toch meteen het verschil?
Al is het de vraag wat voor zin het heeft een stel te bewaren als er niets mee gedaan wordt, het daar enkel maar staat. De 027 staat in het museum te Saint-Ghislain, maar je kon er tijdens de laatste opendeurdag niet eens in. Wat heb je aan bewaard materieel als je het één keer per jaar kunt bekijken, en dan nog alleen maar langs de buitenkant?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Je kan onmogelijk elk type bewaren. Daar is geen plaats en geld voor. Men moet keuzes maken.
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Jérôme »

Ja, men kan idd onmogelijk elk type bewaren maar de klassiekjes waren meer dan 40 jaar beeldbepalend bij de NMBS.
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Er zijn zoveel types die er tot op heden 40 jaar in beeld waren. Kijk na van al wat er al is en hoeveel dienstjaren ze hebben. Je kan onmogelijk van elk type motorstel eentje bewaren. Van de klassiekjes zijn er dan nog meerdere generaties geweest. Als we echt elke versie er van moeten bewaren mag iedereen hier nu meteen een bom geld op tafel gooien als donatie. Al diegene die hier pleiten voor het bewaren van dit motorstel zijn vrij om zelf een paar duizend euro aan te bieden. Er werd al eerder een oproep gedaan hiervoor dus de kans was er.
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Desirotje »

Als men later een gemoderniseerd klassiekje in het rood schildert, ziet niemand het verschil met 204.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door overweg13 »

Desirotje schreef:Als men later een gemoderniseerd klassiekje in het rood schildert, ziet niemand het verschil met 204.
Behalve het interieur!
Met vriendelijke groet

overweg13
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Desirotje »

Dat is waar, maar er zal dan toch nog iets van de klassiekjes over zijn.

204 staat al in de rij richting Aubange :cry:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Tim »

In Ruisbroek staan er ook nog 2 rode, wel serieus gevandaliseerd. Iemand een idee wat die er staan te doen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Hebben of doen nog steeds dienst voor de hulpdiensten als ik mij niet vergis.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Beesty »

Tim schreef:In Ruisbroek staan er ook nog 2 rode, wel serieus gevandaliseerd. Iemand een idee wat die er staan te doen?
Steven schreef:Hebben of doen nog steeds dienst voor de hulpdiensten als ik mij niet vergis.
Geloof dat deze inmiddels ook weggehaald zijn ..
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Desirotje »

Werd stel 600 (ex-sabena,airport city express) niet bewaard?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie