Hoofdzetel NMBS interbellum

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Nu is dit misschien niet materieel maar eerder patrimonium, maar weet ook iemand waar precies the NMBS zijn hoofdzetel had tussen de oprichting van de maatschappij en WO2?

Hartelijk dank,

Walter
spoorfreak

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door spoorfreak »

Ik herinner mij dat in de jaren '60 de hoofdzetel gevestigd was op de Leuvenseweg 86, waar nu het Vlaams Parlement gevestigd is, en vermoed dat dit gebouw in gebruik was sinds de oprichting van de NMBS in 1926.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door Patrick »

spoorfreak schreef:Ik herinner mij dat in de jaren '60 de hoofdzetel gevestigd was op de Leuvenseweg 86, waar nu het Vlaams Parlement gevestigd is, en vermoed dat dit gebouw in gebruik was sinds de oprichting van de NMBS in 1926.
Klopt waarschijnlijk niet?
Uittreksel website Vlaams Parlement:
Het Vlaams Parlementsgebouw heeft een lange geschiedenis achter de rug, die teruggaat tot het einde van de achttiende eeuw. Op de plaats waar nu het parlementsgebouw staat, verrees toen een prestigieuze concert- en balzaal. In 1905 werd onder leiding van architect Joseph Benoit op de plaats van de voormalige concertzaal het statige 'Hôtel des Postes et de la Marine', het hoofdgebouw van de Post en het bestuur van het Zeewezen gebouwd. Het 'Postgebouw' behield zijn functie tot het Vlaams Parlement, toen nog Vlaamse Raad geheten, het in 1987 aankocht en het liet ombouwen tot een modern en functioneel parlementsgebouw.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door FLV-FGSP »

Als je een bezoekje brengt aan het federaal parlement, dan zie je daar aan de ingang een herdenkingsplaat, waarop staat dat het gebouw rond 1890 de zetel van de spoorwegdirectie was.
spoorfreak

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door spoorfreak »

Uit bijgevoegd aandeel staat vermeld dat de zetel gevestigd was op de Leuvensche Weg 21 Brussel
Bijlagen
NMBS AANDEEL Het Spoor 20140201-2.jpg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door Steve »

spoorfreak schreef:Uit bijgevoegd aandeel staat vermeld dat de zetel gevestigd was op de Leuvensche Weg 21 Brussel
... en dat is dus inderdaad het gebouw waarin tegenwoordig de diensten van de Kamer gevestigd zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door Steven »

Tenzij ze in de loop der jaren de huisnummers hebben veranderd. Want dat valt soms wel is voor.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door Steve »

Steven schreef:Tenzij ze in de loop der jaren de huisnummers hebben veranderd. Want dat valt soms wel is voor.
Dat valt inderdaad wel eens voor - al zijn er in de meeste gevallen veeleer letters toegevoegd aan de bestaande nummers bij de komst van extra bebouwing - maar de bovengenoemde herdenkingsplaat in het parlement bevestigt dat het wel degelijk over dit gebouw gaat. :wink:
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door eaw458 »

Dank u zeer voor alle antwoorden

Walter
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door groentje »

Er staat ook een gebouw met een opdruk voor de Chemin de fer de l'Etat belge in de omgeving van St-Goriks, maar ik ben de naam van de straat kwijt. Als ik er nog eens passeer, wil ik er wel een fotootje van maken. Geen idee van de rol van het gebouw, echter.
Ook in de oude stations van Brussel-Noord en -Zuid zullen er wel wat belangrijke diensten gezeten hebben, en veel kans dat er zelfs nog wat diensten zaten aan de Groendreef.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door kika »

Bedoel je in de Kartuizerstraat (Rue des Chartreux)? Daar was het goederenstation Gare de Marchandises Bruxelles-Chartreux: een station zonder sporen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door groentje »

Zou heel goed kunnen. Ik ben er geheel toevallig opgebotst tijdens een wandeling, zag dat het opschrift het had over de spoorwegen, en dat is me bijgebleven. Een vrij mooi gebouw, bovendien...
dgrr57
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 18:10
Locatie: FVR
Contacteer:

Re: Hoofdzetel NMBS interbellum

Bericht door dgrr57 »

Een beetje geschiedenis HIER (sorry, maar alleen in het Frans gevonden).
Plaats reactie