Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door Treinenman »

Wat is verschil tussen HLD 55 en 62 (vooral dan geluid)?
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door Steven »

Aantal assen 6/4, het vermogen is echter het belangrijkste verschil.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door Bordensteker »

De HLD 55 heeft een 16-cylinder General Motors (GM) 567C tweetakt dieselmotor in V-vorm, aanduiding is 16-567C, van volgens Wikipedia 1435 kW.
De motor in een HLD 62 is de 12-cylindervariant daarvan: 12-567C, volgens Wikipedia 1030 kW.
Elke cylinder heeft een inhoud van 567 kubieke inch, vandaar komt de naam. Het is daarmee niet verbazend dat de kracht van een 12-567 motor ook ongeveer 12/16 van de grotere versie is.

Qua geluid denk ik dat je ze nauwelijks of niet van elkaar kunt onderscheiden.
Ze klinken allebei geweldig. Die in de 55 zal uiteraard iets krachtiger klinken doordat er meer cylinders zijn.

De "Bolle Neuzen" HLD 52/53/54 hebben trouwens óók een versie van de 16-567C motor, maar het is niet ondenkbaar dat hij daar iets anders klinkt door verschillen in inbouw, uitlaat, en er op aangebouwde hulpapparatuur.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door Dieselfreak »

Deze twee types diesellocomotieven klinken toch duidelijk verschillend hoor. Luister maar eens naar een HLD 55 versus een HLD 62

Het geluid van een 55 is rijker, het klinkt alsof er meerdere locs tegelijk draaien.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door Bordensteker »

Zosla ik al schreef klinken 16 cylinders uiteraard duidelijk krachtiger dan 12 cylinders. Maar verder is het hetzelfde motortype.

Ik ben echter niet erg verbaasd dat een mooie stereo opname vlakbij de HLD 55 en in het begin zonder achtergrondgeluid (en nadien met geluiden die geheel bij de scene passen) het af moet leggen tegen opnames van HLD 62 locs die alleen via het rechter kanaal afgespeeld worden (dus een soort verminkte mono weergave), niet dichtbij de loc opgenomen, en mét vrij veel storend geluid dat de beoogde geluidsbron soms flink wegdrukt (dan is het dus zelfs voorgrondgeluid).

Dit is zo toch totaal geen basis voor vergelijking? :roll:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door stefanic »

Hier kan je vergelijken:
http://www.esu.eu/download/geraeuschdat ... 35/diesel/
Nrs 53409 en 53410
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Verschillen HLD 55 en 62 (geluid)

Bericht door Bibke »

Het zijn toch twee verschillende geluiden. Dat ze van dezelfde familie zijn is inderdaad ook te horen.
Maar ook als de loc's op volle kracht draaien hoor je een groot verschil dat voornamelijk door de ventilatoren komt en niet door de motor.
Zo heb je het typische gehuil van een 62 maar dat komt niet door de motor maar door de ventilatoren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie