Lijn 63 (Torhout-Ieper)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Zoolevation

Bericht door Zoolevation »

Trainspotterke schreef:L63 moet toch perfect te heropenen zijn! :wink:

De lijn moet daarvoor zelfs niet eens van bovenleiding voorzien worden. Er kan dan met 41's een IR-relatie Brugge - Ieper onderhouden worden, met stops te Brugge, Torhout, Kortemark, Staden en Ieper.

In Ieper kunnen er goede aansluitingen gegeven worden naar Poperinge en misschien ook naar Komen, Wervik, Menen, ...
In Kortemark kunnen reizigers komende van De Panne meer tijd winnen door in daar over te stappen en de hoek met Lichtervelde af te snijden.

Het stuk Torhout - Kortemark zou wel kunnen geëlektrificeerd worden, zodat het gemakkelijker wordt om van Brugge naar De Panne te rijden zonder frontwissel te Lichtervelde.
Had je dat nu eens 40 jaar eerder gezegd ;)

Nee, serieus nu, ik denk dat dit geen enkele kans maakt. Er is nog maar pas een fietspad aangelegd, bovendien heeft de NMBS m.i. zo goed als alle gronden van de rest van het tracé verkocht en is er in Ieper een wijk gebouwd op de plaats waar de sporen van lijn 63 liepen.

Ik denk dat het enige enigszins realistische heropeningsproject in West-Vlaanderen de aanleg van een tramlijn tussen Diksmuide en Nieuwpoort is (naast het fietspad op de vroegere lijn Nieuwpoort-Kaaskerke), tenzij je ook het verlengde van lijn 73 van Adinkerke naar Frankrijk meetelt...

Mij natuurlijk niet gelaten om er meer terug aan te leggen ;)

btw, onlangs zag ik dat men in Tielt de laatste stukken van het tracé Tielt-Ingelmunster heeft opgebroken. Er was nog een heel klein stukje overgebleven (zo'n 20m), maar ook dat kwam de sloophamer tegen.
Daan

Bericht door Daan »

Zoolevation schreef:
Trainspotterke schreef:L63 moet toch perfect te heropenen zijn! :wink:

De lijn moet daarvoor zelfs niet eens van bovenleiding voorzien worden. Er kan dan met 41's een IR-relatie Brugge - Ieper onderhouden worden, met stops te Brugge, Torhout, Kortemark, Staden en Ieper.

In Ieper kunnen er goede aansluitingen gegeven worden naar Poperinge en misschien ook naar Komen, Wervik, Menen, ...
In Kortemark kunnen reizigers komende van De Panne meer tijd winnen door in daar over te stappen en de hoek met Lichtervelde af te snijden.

Het stuk Torhout - Kortemark zou wel kunnen geëlektrificeerd worden, zodat het gemakkelijker wordt om van Brugge naar De Panne te rijden zonder frontwissel te Lichtervelde.
Had je dat nu eens 40 jaar eerder gezegd ;)

Nee, serieus nu, ik denk dat dit geen enkele kans maakt. Er is nog maar pas een fietspad aangelegd, bovendien heeft de NMBS m.i. zo goed als alle gronden van de rest van het tracé verkocht en is er in Ieper een wijk gebouwd op de plaats waar de sporen van lijn 63 liepen.

Ik denk dat het enige enigszins realistische heropeningsproject in West-Vlaanderen de aanleg van een tramlijn tussen Diksmuide en Nieuwpoort is (naast het fietspad op de vroegere lijn Nieuwpoort-Kaaskerke), tenzij je ook het verlengde van lijn 73 van Adinkerke naar Frankrijk meetelt...
.
Hallo

Als ik hier even mag op antwoorden: in Ieper is er weldegelijk geen wijk op het tracé gebouwd, enkel ernaast.

Bij het verlaten van het station van Ieper is L63 eerst het Scholierenpad, de fietsverbinding tussen het station en het VTI. Daarna verdwijnt het pad in privégronden tot de Veurnseweg (ongeveer vierhonderd meter). Vanaf de Veurnseweg tot in Boezinge is het eerst tweehonderd meter privéweg naast die wijk, en dan aardeweg.

Tussen Boezinge station en de randweg is het opnieuw privéterrein. Daarna de brug over het Ieperleekanaal, en dan kronkelt het fietspad langs een bouwbedrijf (ligt pal op het trace). Zo'n vierhonderd meter verder moet het fietspad opnieuw wijken via wat kronkels, ditmaal voor een boerderij.

Volgens mij valt het te heropenen, maar zal dat nooit gebeuren (en moest men dat doen, dan moet men toch ook een stop voorzien in Langemark :D , niet enkel in Staden )

Wat je zegt over die tramverbinding Nieuwpoort-Diksmuide: dat heeft geen potentieel, denk ik. De vroeger relatief drukke buslijn 74a, die in zomer ieder half uur reed, is nu zo goed als uitgestorven.

Groetjes
Daan
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Op L58 Brugge - Maldegem zijn ze toch nog een beetje slim geweest! :) In Steenbrugge hebben ze een AD Delhaize pal op het tracé gebouwd, maar het gedeelte dat op de vroegere spoorwegbedding staat, is wel bewust beperkt gebleven tot een gelijksvloers met een niet te hoog dak, zodat het mogelijk is om bij een eventuele heropening van L58 een spoorwegbrug te kunnen bouwen over de supermarkt! :P
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Zoolevation schreef:Op 13 december 1996 stelde senator Jan Loones (VU) een schriftelijke vraag aan de minister van vervoer i.v.m. de slechte treinverbindingen in West-Vlaanderen. Hij had het onder andere over de verbinding Ieper-Brugge:

" ... "
We doen nog een beetje verder met de parlementaire vragen, maar dan nu een recentere uit 2005 :wink: :

http://www.senate.be/www/?MIval=/Regist ... =1&LANG=nl
Vraag nr. 3-2172 van de heer Steverlynck d.d. 4 februari 2005 (N.) :
NMBS. — Rit Ieper-Brugge. — Lange wachttijden in het station Kortrijk.
Wanneer een treinreiziger vanuit het station in Ieper richting Brugge-Oostende wil, dan wordt hij bij het overstappen geconfronteerd met zeer lange wachttijden in het station van Kortrijk. Ook in omgekeerde richting doet dit probleem zich voor. De ganse rit vanuit Ieper naar Brugge duurt doorgaans 1 uur en 48 minuten, waarbij de wachttijd in Kortrijk oploopt tot 39 minuten.

Ook de rechtstreekse verbindingen van treinhaltes uit de Westhoek met Brussel zijn voor verbetering vatbaar.

Mag ik daarom aan de geachte minister de volgende vragen richten :

— Is hij vertrouwd met deze problematiek ?

— Welke stappen zal hij ondernemen om tot een oplossing te komen ?

— Op welke termijn ziet hij de eventuele maatregelen verwezenlijkt ? Zullen de eventuele wijzigingen opgenomen worden in de nieuwe uurregeling voor 2006 ?

Antwoord : In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

1. De dienstregeling op de lijn 69 Poperinge-Kortrijk werd vooreerst ontwikkeld in functie van de grote reizigersstromen. Zo werd in 1998 geopteerd voor een directe verbinding via Oudenaarde en Zottegem naar Brussel met de IC L Poperinge — Ieper — Kortrijk — Brussel — Sint-Niklaas en enkele rechtstreekse P-treinen via Gent naar Brussel.

Uit de verkoopcijfers van de treinkaarten in 2003 blijkt dat dé bestemming van de stations op de lijn 69 Kortrijk zelf is met 879 pendelaars per dag, op de tweede plaats volgt zone Brussel (319 pendelaars per dag) en op de derde plaats Ieper (309 pendelaars per dag). Andere grote stations scoren veel lager, zoals zone Gent (186 pendelaars per dag), zone Brugge (37), zone Antwerpen (6), Oostende (3).

Naar treinen op de lijn 66 Kortrijk — Brugge is er inderdaad geen goede aansluiting. Deze treinen staan immers reeds in aansluiting met heel wat andere relaties.

Zo staat de IC C Oostende — Brugge — Kortrijk — (Rijsel) in Brugge in aansluiting met IC E Knokke/Blankenberge — Brussel — Tongeren en in Kortrijk met de IC L naar Brussel en de IR f naar Gent — Mechelen.

De L-trein Brugge — Kortrijk staat in aansluiting :

— in Brugge met de IC A naar Brussel en met de IC G naar Oostende;

— in Lichtervelde met de IR i De Panne — Gent — Brussel — Luchthaven;

en rijdt verder als stoptrein naar Zottegem.

Bij het bepalen van de diesntregelingen op de lijn 69 diende immers rekening gehouden te worden met :

— de beperkte exploitatiemogelijkheden en kruisingen op het enkelsporig baanvak Poperinge — Ieper — Komen;

— het gemeenschappelijk baanvak met lijn 66 namelijk de vertakking Kortrijk West — Kortrijk.

Hierdoor was het niet mogelijk om te Kortrijk een optimale aansluiting richting Poperinge te verzekeren vanuit de lijn 66, een verbinding veeleer te situeren in de tegenpiekrichting, zeker niet prioritair op gebied van reizigerspotentieel en met andere aansluitingsproblemen tot gevolg.

2. In het nieuwe vervoerplan dat momenteel ter studie is binnen de NMBS, zullen Poperinge en De Panne rechtstreeks verbonden blijven met Brussel. De relatie vanuit De Panne zal tussen Gent en Brussel rechtstreeks rijden en de relatie vanuit Poperinge zal via Kortrijk — Gent rijden en vanaf daar rechtstreeks naar Brussel.

In de verdere opmaak van dit nieuwe plan zal de NMBS de aansluiting in Kortrijk (van Ieper richting Brugge) trachten te verbeteren maar er zal steeds rekening moeten gehouden met bovenstaande beperkingen (enkelsporig baanvak L69, spreiding treinen op de L75 Gent — Kortrijk, ...)

3. Bovenstaande wijzigingen zullen pas van toepassing zijn in 2007 of 2008.
:arrow: Tja, als de verbinding met Brugge/Oostende slecht is, dan verwondert het toch niet dat de kaartjesverkoop tegenvalt? En 'het gemeenschappelijk baanvak met lijn 66' als argument gebruiken... :roll:
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dus de ICL zal op de lange termijn beperkt worden tot Kortrijk in de plaats van tot Poperinge.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Wie spreekt er nog van de IC L? Voor hetzelfde geld gaat het hele lijnenplan op de schop over een paar jaar.
Vennbahnerke

Bericht door Vennbahnerke »

Knappe reportage! We want more!
Plaats reactie