Lijn 63 (Torhout-Ieper)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Zoolevation

Lijn 63 (Torhout-Ieper)

Bericht door Zoolevation »

Hallo,

Onlangs werd het laatste spoorgedeelte van lijn 63 (Torhout-Ieper) uitgebroken, met name het traject Kortemark-Westrozebeke. Sindsdien is de voormalige spoorweg een wandel- en fietspad geworden. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in oude spoorwegen en fietste de route af van Kortemark (L73) tot in Boezinge. U kunt hier een fotoreportage vinden: http://www.peteraspeslagh.be/kortemarkieper/

groeten,

Peter Aspeslagh
http://www.peteraspeslagh.be
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

zeeer mooie reportage :wink:

meer van dat ...
Bert

Bericht door Bert »

Heel mooie reportage!
Het treinverkeer in Torhout zou er toch wel heel anders hebben uitgezien als lijn 62 (Torhout-Oostende) en lijn 63 (Torhout-Ieper) nog zouden bestaan. 8)
Zoolevation

Bericht door Zoolevation »

Ik heb lijn 62 ook al enkele keren afgefietst, maar nog geen foto's gemaakt. Die komen er nog aan ;)

Voor zover ik me herinner staat er nog op 1 plaats een kilometerpaal, terwijl er soms nog enkele (betonnen) verkeerstekens die een overweg aanduiden staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

interessante reportage :P
ik hoop maar dat ze die bedding daar niet volbouwen maar laten liggen om er later eventueel een nieuwe spoorweg op te kunnen bouwen :roll:
Zoolevation

Bericht door Zoolevation »

Ik vrees dat dat ijdele hoop is... :(
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

toffe reportage, doet me denken aan mijn fietstochtje kover L69B 8)
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

"ik hoop maar dat ze die bedding daar niet volbouwen maar laten liggen om er later eventueel een nieuwe spoorweg op te kunnen bouwen "

ik ook, alhoewel ik evenzeer vrees dat het ijdele hoop is, er is geen enkele NoordZuid-as in West-Vlaanderen, ga maar eens van Poperinge of Ieper (toch 2 degelijke centra) naar Brugge bv...

de 63 is nu verdwenen
de 64 is dat al langer, en recent werd in Zonnebeke een stuk lijn verkocht voor verkaveling (wat met de beheerscontracten???)
de 65 idem, behalve dan het stukje tussen Menen en de Franse grens (naar Galloo)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Hèhè, heb ik gisteren nog een heel klein stukje afgefietst.

Bij die laatste foto van jouw reportage heb ik wel een bedenking: "Links van de wei reden de treinen verder naar de stations en haltes van Boezinge, Brielen en Ieper." Ik denk dat Brielen nooit een station/halte heeft gehad, komt alleszins niet voor in de stationscodes http://users.pandora.be/pk/stations.htm.

Trouwens, een stukje tussen 'Brielen' en 'Boezinge' kun je ook nog bewandelen maar dan tussen het onkruid :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

patrick kijk hier eens

http://users.pandora.be/brail/lijn/lijn63.htm

Brielen was een halte en kan dus geen code hebben aangezien je al een telegraaf nodig had om iets te ontvangen, maar als het een halte is was die er bijgevolg niet he :-) dus ook geen code te vinden bijgevolg :-)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Vond ik nog terug uit 2004:
Spoorlijn 63 wordt fietspad

De Provincie sloot een overeenkomst met de NMBS om een deel van de vroegere lijn 63 gedurende 27 jaar te huren. Dit deel van deze bedding is ongeveer 10,4 km lang en ligt tussen Kortemark-station en de Kattestraat in Langemark-Poelkapelle. De Provincie was al huurder van het andere deel van deze bedding tussen Langemark-Poelkapelle en de Ieperlee in Boezinge. Op dit gedeelte werd er vroeger al een fietspad aangelegd. Dit pad zal in 2005 verder worden aangelegd tot in Kortemark, waarna het fietspad bijna 20 km lang zal zijn.

De aanleg van dit pad past ook in het provinciaal functioneel fietsroutenetwerk. In de toekomst zal een verbinding (van 7 km lang) over bestaande verkeersluwe landelijke wegen gerealiseerd worden met het fietspad ‘Groene 62’ in Torhout. Door de fietspaden op deze twee verlaten beddingen met elkaar te verbinden kan er een kwaliteitsvolle fietsroute gerealiseerd worden over ongeveer 47 km tussen Oostende en Ieper. Ongeveer 40 km van deze fietsroute is volledig vrijliggend in een landelijke omgeving zonder hinder van autoverkeer.

De bedding heeft een breedte van gemiddeld 15m. Het aan te leggen fietspad heeft een breedte van 2,5m. Er blijven dus nog ruime bermen over waarop een bermbeheer zal worden toegepast met het oog op het bereiken van een soortenrijke en kleurrijke vegetatie. Voorafgaand aan de aanleg van het fietspad zal de natuurpotentie worden ingeschat met het oog op het latere beheer. Op bepaalde plaatsen zullen struiken en bomen worden ingeplant, voornamelijk met de bedoeling storende gebouwen in het landschap te integreren.

http://www.west-vlaanderen.be/nieuws/ez ... stinfo.htm
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Steven schreef:patrick kijk hier eens

http://users.pandora.be/brail/lijn/lijn63.htm

Brielen was een halte en kan dus geen code hebben aangezien je al een telegraaf nodig had om iets te ontvangen, maar als het een halte is was die er bijgevolg niet he :-) dus ook geen code te vinden bijgevolg :-)
Merci, maar...
63 *Sint-Jozef LSJ
was ook een 'H' en had dus wél een code :roll: Misschien waren ze daar wél met hun tijd mee :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die zie ik ni staan op de url die ik u geef? of miszie ik me?
Zoolevation

Bericht door Zoolevation »

Inderdaad, ik was vergeten te melden dat Sint-Jozef en Brielen slechts haltes waren (althans volgens SIB).

Voor de rest kan ik zeggen dat er ook een traject tussen Kortemark en Torhout was. Volgens SIB is dit al in 1955 opgebroken, terwijl Paul Kevers het over 1968 heeft. Veel blijft er niet meer van over. Ik vond één steen met het B-logo op, voor de rest nog een heel kleine restant van een overweg én een spoorbrug langs de ring rond Torhout. Die brug staat er nog steeds, hoewel de lijn dus al minstens een kleine veertig jaar werd opgebroken. Men heeft er geen fietspad van gemaakt.

Op de luchtfoto's op GEO-Vlaanderen kan je, aan de hand van de perceelgrenzen, duidelijk zien dat er ooit een spoorweg tussen liep. Ook een topografische kaart van het NIS (Kortemark-Torhout) uit 1983 laat nog een lijn zien op de plaats van het tracé, terwijl dit in een nieuwere versie (1999) al veel minder het geval is. De Topografische Atlas van België bevestigt dit, hoewel dit een minder gedetailleerde kaart is. Ik ga mijn bevindingen eens allemaal moeten noteren en nog wat meer research moeten doen ;)

Het archief van de NMBS bevestigde mij dat ze een aantal documenten over lijn 63 hebben, maar toen ik meer info vroeg kreeg ik geen reactie terug, voor zover ik me herinner. Ik ga in de toekomst nog eens een poging moeten wagen.

Zelf ben ik niet meteen geïnteresseerd in het rollend materieel of treinen op zich, maar wel in oude lijnen en stations. Het station is een plaats waar veel sociale contacten plaatsvonden, waar aan een stationsplein café's en dergelijke meer waren, maar in heel wat gevallen is dat plots weggevallen. Ik vind dat moeilijk om te vatten...
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Nice!
Jammer dat deze lijn opgebroken is... Zou perfecte aanvulling geweest zijn om vanuit Ieper/Poperinge naar Brugge en de Kust te sporen. Nu kan je beter uit de andere kan van België naar daar gaan, dan uit eigen provincie!
Plaats reactie