kolenspoor Beringen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
drielandentreinenfan

kolenspoor Beringen

Bericht door drielandentreinenfan »

hallo,

weet iemand hoe het nu is met het kolenspoor in Beringen?

alvast bedankt!

Pierre.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door Bibke »

Dag Pierre,


De kolensporen in Beringen zijn opgebroken.

Maar ik denk dat jij het hebt over het Kolenspoor in As.
Dat is op dit ogenblik koffiedik kijken. Zelfs de vrijwilligers daar weten het niet.

Ik denk dat als de gemeente zo blijft ploeteren zoals ze nu bezig is, dat Infrabel binnenkort gaat zeggen: "We breken daar alles op".
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
drielandentreinenfan

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door drielandentreinenfan »

hallo Bibke,

ja, in beringen zal wel alles opgebroken zijn zoals u zegt.

Kolenspoor As.
inderdaad een onzekere situatie daar. was zelf van plan om daar eens heen te gaan, maar toen was het al te laat. ik hoop echter dat deze mseumlijn toch nog toekomst krijgt en dat infrabel niet zomaar in een keer de sporen opbreekt en dan komt er een ravel-fietspad (wat uiteraard wel mooi fietsen is :) ).

maar ja het geld speelt ook een rol. en zoals je ziet is de Vennbahn ook failliet gegaan en nu, 13 jaar na de opheffing van toeristenverkeer ligt er een 125 km. lang fietspad.

leden en vrijwilligers kolenspoor As: veel sterkte en hopen op nieuwe toekomst! :D

groetjes,

Pierre
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door TB_worden »

Ik vind het toch jammer...

Het probleem is dat er buiten As met het Kolenspoor niet veel te bereiken valt. Behalve de vroegere tweewekelijkse supporterstrein naar het stadion van RC Genk stopt de trein daar eigenlijk in the middle of nowhere aan het oude station van Waterschei, een bouwval. Van daaruit kan je wel te voet naar het mijnmuseum in de oude mijngebouwen van Waterschei en ook KRC biedt met Goalmine een bezienswaardigheid maar na één keer heb je het allemaal wel gezien. En het mijnmuseum is toch een redelijk stuk wandelen. Bovendien komt er ooit een hoogwaardig bedrijventerrein wat een stuk van de charme wegneemt...

De andere kant op, richting Maasmechelen, is het zo mogelijk nog magerder, daar stopt de trein aan een café in het midden van het bos zonder ook maar iets noemenswaardigs in de buurt. Het dichtsbijzijnde is winkelcentrum M2, maar dan moet je te voet dwars door een woonwijk.
Het enige alternatief was het spoor naar waar nu Maasmechelen Village ligt, maar als ik me niet vergis liggen daar al zelfs geen sporen meer.

Dan kan je eigenlijk bijna enkel nog maar statisch doen in As zelf... Een treinmuseum bijvoorbeeld, maar ook dat kost geld en heeft niet zo enorm veel herhalingswaarde. De oude stoomtrein die op het traject reed bood nog wat aan authenticiteit en had nog wat aantrekkingskracht maar dat heb je al veel minder met de niet zo romantische dieseltreinen.

Tenzij paasmaandag straks op een dinsdag valt en men plots zou beslissen om de lijn terug te openen voor personenvervoer - wat ik dus écht niet zie gebeuren - lijkt het mij een kwestie van tijd eer het fietspad van Maaseik naar As doorgetrokken wordt naar Waterschei en misschien wel verder tot waar Winterslag waar het spoor nog in gebruik is voor het goederenemplacement.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door Terminus »

Kun je er nog railbiken?
drielandentreinenfan

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door drielandentreinenfan »

dat ligt eraan.
het spoor naar de kolenhaven evenals het spoor naar beverlo ligt er nog (ben er op 2 mei geweest).
alleen op de lijn naar de kolenhaven is na 300 meter vanaf beringen-mijn een afgesloten viaduct.
op de lijn naar beverlo maken boompjes het vrij lastig (tenzij je een zaag meeneemt) :D

maar de eerste 300 meter naar de kolenhaven (en daarna ook nog) zijn pas vrijgemaakt.

ik hoop dat u nu iets meer weet! :)

met vriendelijke groet,

Pierre.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door TB_worden »

Terminus schreef:Kun je er nog railbiken?
Dat is nog mogelijk ja...

http://www.railbikelimburg.be/
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door TB_worden »

Ik ben van de week eens gaan wandelen op het voormalige stationsemplacement van As en er wat interessante dingen tegengekomen :)
Afbeelding Het station 'Asch' met heel wat (verloederend) historisch materieel en de grote moderne loods van de vzw Kolenspoor. Mogelijk staat hier ook de NMBS-loc die ze enkele jaren geleden aangekocht hebben te roesten.
Van de activiteiten blijft enkel nog horeca over in het voormalige stationsgebouw, als ik mij niet vergis tenminste...
Afbeelding Iets verder richting Genk, het emplacement met nog wat goederenwagons en veel opgeslagen materiaal.
Afbeelding Nog ietsje verder richting Genk, het emplacement dat het stilaan moet afleggen tegen moeder natuur...
Afbeelding Afgedaald van de uitkijktoren, gestyleerd naar een oude boortoren voor de steenkool, staan we hier aan het uiteinde van het emplacement. De sporen die we hier zien lopen naar de voornoemde loods en er achter door voor wat betreft het uiterst rechtse spoor. Links een al zeer lang in onbruik geraakt stuk spoor en helemaal links het doorgaande spoor naar Genk.
Afbeelding 180° gedraaid krijgen we dit zicht... Deze sporen sluiten via een kruising met het middelste spoor aan op het doorgaande spoor richting Genk. De handmatige wissels zagen er allemaal nog goed uit. Ik heb ze natuurlijk niet omgezet dus ik weet niet of ze effectief nog werken, maar het zag er allemaal zeker niet slecht uit.
Afbeelding Een toevallig opgevallen stukje spoorwegnostalgie. Een geleidingswiel voor de wissels, toen ze nog in fysiek contact stonden met de enkele jaren geleden gesloopte seinhuizen in dezelfde stijl als Neerpelt.
Afbeelding En nog iets verder nog een relikwie uit betere tijden. Het geleidingswiel aan wat ooit de voet van een sein was.
Afbeelding Weer ietsje verder richting Genk, de volgende wissel. Het spoor in het midden verbindt de buitenste sporen via het in onbruik geraakte spoor met het doorgaande spoor naar Genk. Dit wisselcomplex stond middels het gebruik van een klem geblokkeerd zodat het onmogelijk is/was om het oude spoor te gebruiken.
Afbeelding We draaien weer 180° en zien het spoor aansluiten op het doorgaande spoor richting Genk. Links onderaan de foto kan je nog net een stukje rail zien van het spoor dat opgeslokt wordt door de vegetatie en al zeer lang niet meer gebruikt is. Dit stuk spoor maakte geen deel uit van het netwerk van de vzw Kolenspoor.
Afbeelding Nog eens een hoop ijzer dat ten prooi valt aan moeder Natuur.
Afbeelding Dan zetten we onze tocht verder op het 'hoofdspoor' (nu ja) van As met langs ons wederom een stukje rails. Ik weet het, spoorlopen mag niet, maar bij Infrabel hoeven ze zich geen zorgen te maken. Ik maak hier meer kans aangevallen te worden door een tijger dan aangereden door een trein.
Afbeelding Na enkele honderden meters stappen (nu ja) zien we tussen de vegetatie de vage contouren van een stootblok. Terminus dus voor dit opstelspoor.
Afbeelding Na nog enkele honderden meters stappen komen we deze stapel betonnen en enkele houten dwarsliggers tegen. Ik weet niet echt wat hier de bedoeling van is, want voor zover ik weet heeft vzw Kolenspoor al jaren voor het faillissement de middelen niet meer gehad om het spoor terdege te onderhouden. Het aantal dwarsliggers is ook bijlage niet genoeg om een noemenswaardig stuk spoor te onderhouden...
Afbeelding Tenslotte komen we aan dit sein, dat altijd op rood zal blijven staan. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor dit sein? Het ziet er nog zeer goed (onderhouden) uit en alle lampen zijn aanwezig, ook al schijnt er maar eentje... Infrabel? NMBS? Het sein ligt vele kilometers van het laatste stuk actief spoor (Genk-Noord), dus het nut van dit sein ontgaat me even, of er moest een verdwaalde Desiro langs denderen :wink:

Aan de voet van het sein de welbekende telefoonkastjes. Zou het...?
Afbeelding Jawel, de welbekende telefoon. Ik nam de hoorn van de haak, maar stilte was mijn deel :) Zoals ik al zei ziet het volledige sein er merkwaardig goed onderhouden uit, inclusief deze telefoon. Je zou bijna denken dat ze aan de andere kant 'seinpost Hasselt' zouden zeggen :wink: Gelukkig is het sein nog niet ontdekt door kwajongens en is het zowat het meest recente stukje spoorwegnostalgie...

Doodjammer, de staat van dit stukje spoorgeschiedenis. Het spoor richting Maasmechelen mag al vele jaren niet meer gebruikt worden en sinds enkele jaren mag ook het spoor richting Genk niet meer bereden worden. Een wandeling over het spoor maakt meteen duidelijk waarom... De houten onderliggers zijn grotendeels vermolmd en door sommigen kan je zo doorzakken. Op de vegetatie na zien de sporen zelf er nog relatief goed uit...

Omdat er blijkbaar toch nog ritten plaats vonden over de afgekeurde sporen, zag de NMBS zich genoodzaakt drastische maatregelen te nemen:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-genk ... -a2398105/
Afbeelding Hier een foto waar je de uitgebroken rails ziet... Er ligt nog één spoor, maar omdat men de loc niet meer kan laten omlopen is exploitatie onmogelijk geworden.

De betrokken gemeentes reageerden 'furieus' maar lieten tegelijkertijd al sinds jaren na om ook effectief iets te doen aan de staat van het Kolenspoor. Jammer...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door Tim »

Dat sein zal van Kolenspoor zelf zijn, net zoals op de Bocq en bij SDP ook seinen staan die ze zelf bedienen. Infrabel heeft hier dus niks mee te maken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

kolenspoor Beringen

Bericht door dekooiker »

De seininrichting van As valt de eer te beurt om de kleinste alrelaisseinpost van het land te bezitten.
Die bedient dat sein KY.17 en inderdaad, dat blijft onderhouden!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door Bibke »

Die is knap gemaakt door een vrijwilliger van het Kolenspoor.

Je kan in de kast de schakelaars zo instellen dat je op spoor 1 te As vertrekt, je rijdt tot Eisden en wanneer je daar terug vertrekt wordt de reisweg automatisch aangelegd en indien gewenst de wissel ook automatisch gedraaid wordt zodat je op spoor 2 terug toekomt. Dat alles zonder enige tussenkomst na het instellen van die schakelaars voor vertrek uit As.

Alle seinen die je ziet tussen Zwartberg en Eisden zijn door hem en zijn collega vrijwilligers geïnstalleerd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door TB_worden »

Heel mooi onderhouden sein. Aan het stationsgebouw staat overigens ook een werkend oud sein... Mijn kritiek is ook helemaal niet gericht aan de vzw of haar vrijwilligers, maar aan de betrokken gemeenten. In As zou je zo een kleonschalig treinmuseum kunnen uitbaten, in Genk geleide bezoeken aan het stadion en/of de mijn en Maasmechelen kan je combineren met shoppen. Omdat zo'n attractie moeilijk zelfbedruipend kan zijn, moet de gemeente wel tussenkomen...

Bibke, als ik je goed begrijp is dat sein dus eigenlijk vooral decoratief en heeft het niet echt een operationeel nut? Wordt de boel daar nog een beetje onderhouden, want behalve de spoorinfrastructuur en het rollend materieel zelf, zag het er allemaal nog aanvaardbaar uit...

Na herlezen van je reactie nog dit... Dit sein staat kant Waterschei, niet kant Eisden.

Wat zou overigens de kans zijn dat men deze lijn ooit zal renoveren en terug in dienst stellen, al was het maar tot As?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door Bibke »

TB_worden schreef:Heel mooi onderhouden sein. Aan het stationsgebouw staat overigens ook een werkend oud sein... Mijn kritiek is ook helemaal niet gericht aan de vzw of haar vrijwilligers, maar aan de betrokken gemeenten. In As zou je zo een kleonschalig treinmuseum kunnen uitbaten, in Genk geleide bezoeken aan het stadion en/of de mijn en Maasmechelen kan je combineren met shoppen. Omdat zo'n attractie moeilijk zelfbedruipend kan zijn, moet de gemeente wel tussenkomen...

Bibke, als ik je goed begrijp is dat sein dus eigenlijk vooral decoratief en heeft het niet echt een operationeel nut? Wordt de boel daar nog een beetje onderhouden, want behalve de spoorinfrastructuur en het rollend materieel zelf, zag het er allemaal nog aanvaardbaar uit...

Na herlezen van je reactie nog dit... Dit sein staat kant Waterschei, niet kant Eisden.

Wat zou overigens de kans zijn dat men deze lijn ooit zal renoveren en terug in dienst stellen, al was het maar tot As?
Er zijn indertijd seinen gezet door de NMBS dienst Baan. Als ik me niet vergis stonden er nog enkele palen in Waterschei kant Zwartberg en langs de mijn van Waterschei. Alle andere seinen zijn er door de vrijwilligers geplaatst.

Het sein kant Waterschei dat brand, is ook nog niet zo heel lang geplaatst.

Wat de toekomst zal geven voor deze lijn, is koffiedik kijken.

Op uw laatste vraag tsja. De gemeente wil alles behouden en eventueel terug gaan rijden. Maar hoe die gerealiseerd zal worden, weet ik ook niet. Blijkbaar zijn de andere gemeenten (Maasmechelen en Genk) nog steeds niet uit de VZW Kolenspoor. Maar wederom, het is allemaal koffiedik kijken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: kolenspoor Beringen

Bericht door dekooiker »

De seininrichting is wel degelijk functioneel: het is zo dat er op een bepaalde reisweg een systeem zit dat maakt dat je er naar toe rijdt, er dan terug uit moet rijden voordat een volgende trein ernaartoe gestuurd kan worden.
Twee treinen kunnen er dus niet beseind na elkaar naartoe om te vermijden dat de achterste gevangen zou zitten.
Knap gezien, zo spijtig dat de boel hopeloos verloren is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie