Ik ben van de week eens gaan wandelen op het voormalige stationsemplacement van As en er wat interessante dingen tegengekomen
Het station 'Asch' met heel wat (verloederend) historisch materieel en de grote moderne loods van de vzw Kolenspoor. Mogelijk staat hier ook de NMBS-loc die ze enkele jaren geleden aangekocht hebben te roesten.
Van de activiteiten blijft enkel nog horeca over in het voormalige stationsgebouw, als ik mij niet vergis tenminste...
Iets verder richting Genk, het emplacement met nog wat goederenwagons en veel opgeslagen materiaal.
Nog ietsje verder richting Genk, het emplacement dat het stilaan moet afleggen tegen moeder natuur...
Afgedaald van de uitkijktoren, gestyleerd naar een oude boortoren voor de steenkool, staan we hier aan het uiteinde van het emplacement. De sporen die we hier zien lopen naar de voornoemde loods en er achter door voor wat betreft het uiterst rechtse spoor. Links een al zeer lang in onbruik geraakt stuk spoor en helemaal links het doorgaande spoor naar Genk.
180° gedraaid krijgen we dit zicht... Deze sporen sluiten via een kruising met het middelste spoor aan op het doorgaande spoor richting Genk. De handmatige wissels zagen er allemaal nog goed uit. Ik heb ze natuurlijk niet omgezet dus ik weet niet of ze effectief nog werken, maar het zag er allemaal zeker niet slecht uit.
Een toevallig opgevallen stukje spoorwegnostalgie. Een geleidingswiel voor de wissels, toen ze nog in fysiek contact stonden met de enkele jaren geleden gesloopte seinhuizen in dezelfde stijl als Neerpelt.
En nog iets verder nog een relikwie uit betere tijden. Het geleidingswiel aan wat ooit de voet van een sein was.
Weer ietsje verder richting Genk, de volgende wissel. Het spoor in het midden verbindt de buitenste sporen via het in onbruik geraakte spoor met het doorgaande spoor naar Genk. Dit wisselcomplex stond middels het gebruik van een klem geblokkeerd zodat het onmogelijk is/was om het oude spoor te gebruiken.
We draaien weer 180° en zien het spoor aansluiten op het doorgaande spoor richting Genk. Links onderaan de foto kan je nog net een stukje rail zien van het spoor dat opgeslokt wordt door de vegetatie en al zeer lang niet meer gebruikt is. Dit stuk spoor maakte geen deel uit van het netwerk van de vzw Kolenspoor.
Nog eens een hoop ijzer dat ten prooi valt aan moeder Natuur.
Dan zetten we onze tocht verder op het 'hoofdspoor' (nu ja) van As met langs ons wederom een stukje rails. Ik weet het, spoorlopen mag niet, maar bij Infrabel hoeven ze zich geen zorgen te maken. Ik maak hier meer kans aangevallen te worden door een tijger dan aangereden door een trein.
Na enkele honderden meters stappen (nu ja) zien we tussen de vegetatie de vage contouren van een stootblok. Terminus dus voor dit opstelspoor.
Na nog enkele honderden meters stappen komen we deze stapel betonnen en enkele houten dwarsliggers tegen. Ik weet niet echt wat hier de bedoeling van is, want voor zover ik weet heeft vzw Kolenspoor al jaren voor het faillissement de middelen niet meer gehad om het spoor terdege te onderhouden. Het aantal dwarsliggers is ook bijlage niet genoeg om een noemenswaardig stuk spoor te onderhouden...
Tenslotte komen we aan dit sein, dat altijd op rood zal blijven staan. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor dit sein? Het ziet er nog zeer goed (onderhouden) uit en alle lampen zijn aanwezig, ook al schijnt er maar eentje... Infrabel? NMBS? Het sein ligt vele kilometers van het laatste stuk actief spoor (Genk-Noord), dus het nut van dit sein ontgaat me even, of er moest een verdwaalde Desiro langs denderen
Aan de voet van het sein de welbekende telefoonkastjes. Zou het...?
Jawel, de welbekende telefoon. Ik nam de hoorn van de haak, maar stilte was mijn deel
Zoals ik al zei ziet het volledige sein er merkwaardig goed onderhouden uit, inclusief deze telefoon. Je zou bijna denken dat ze aan de andere kant 'seinpost Hasselt' zouden zeggen
Gelukkig is het sein nog niet ontdekt door kwajongens en is het zowat het meest recente stukje spoorwegnostalgie...
Doodjammer, de staat van dit stukje spoorgeschiedenis. Het spoor richting Maasmechelen mag al vele jaren niet meer gebruikt worden en sinds enkele jaren mag ook het spoor richting Genk niet meer bereden worden. Een wandeling over het spoor maakt meteen duidelijk waarom... De houten onderliggers zijn grotendeels vermolmd en door sommigen kan je zo doorzakken. Op de vegetatie na zien de sporen zelf er nog relatief goed uit...
Omdat er blijkbaar toch nog ritten plaats vonden over de afgekeurde sporen, zag de NMBS zich genoodzaakt drastische maatregelen te nemen:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-genk ... -a2398105/
Hier een foto waar je de uitgebroken rails ziet... Er ligt nog één spoor, maar omdat men de loc niet meer kan laten omlopen is exploitatie onmogelijk geworden.
De betrokken gemeentes reageerden 'furieus' maar lieten tegelijkertijd al sinds jaren na om ook effectief iets te doen aan de staat van het Kolenspoor. Jammer...