Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
miltrain

Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Heb tijdens een bezoek aan de "Maison du Tourisme des Cantons de l'Est" in Malmedy, een boek gekocht over het Station van Sourbrodt... heeft mij dus zin gegeven om het onderwerp in te diepen !

Ben dus nieuw in de hobby en gericht op de regio ten zuiden van de as Spa & Monshau en specifiek op de lijnen L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163 !
Al deze lijnen zijn door de duitsers gebouwd voor of tijdens WO1.
Zou er dus meer over willen weten van het prille begin tot het afbreken van deze lijnen.

Daar ik regelmatig in de regio ben zal ik ervan genieten om te fietsen op de Ravel en de vele overlevende/overblijvende relieken fotograferen !

Zijn er andere spoorweg boeken over deze regio ?
Is daarover iets te vinden in het NMBS archieven centrum aan het Zuidstation ?
- Netwerk plannen
- Station plannen
- statistieken
- etc...

Reeds dank voor uw help/advies !
drielandentreinenfan

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door drielandentreinenfan »

hallo,

er is een zeer interessant boek (ik heb hem thuis zelf) dat heet "hommage a la Vennbahn"
dit is een boek dat gaat over spoorlijn 47/48 "Vennbahn", maar ook over de zijtakken (45, 45A)
zeker met veel fotos, alsook een paar sporenplannen. het boek is verkrijgbaar in het heemkundemuseum in Sankt-Vith.
zelf interesseer ik mij ook voor deze regio en specefiek voor de lijn 48.

ik hoop dat je dit verder heeft geholpen! :D

groetjes,

Pierre (Drielandentreinenfan).
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Dank U Pierre !

Het "Vennbahn" boek is ook te koop in Malmedy.

Ken je deze van het Station van Sourbrodt... ?
Mooie gerichte studie.

Heb vernomen dat er een trein sektie te bezoeken is in een museum in St-Vith ?
Is deze de moeite ?

Moet op mijn fiets klimmn en de Ravel ontdekken !
Er blijken veel relikten te overleven (gebouwen, wissels, signalisatie, bruggen, tunnels, viadukten, etc... ) ?
Klopt dit ?

Heb het ene en andere gevonden cfr het bouwen van het Eiffel spoornetwerk door de Pruisen.

Is een bezoek in het NMBS archief een omweg waard ?
Zijn er boeken daaromtrend ?

Mvg

Thierry
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door Paul »

Een beknopte geschiedenis van die lijnen vind je op mijn website over de Belgische spoorlijnen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
drielandentreinenfan

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door drielandentreinenfan »

Hallo Thierry,

- het boek van het station van Sourbrodt ken ik nog niet nee. maar lijkt me wel zeer interessant.

- het ZVS-museum in Sankt-Vith heb ik bezocht een jaar geleden. het was wel de moeite waard. het ging over de spoorlijnen in Oost-Belgie. maar let wel: een deel van het museum gaat over treinen. het andere gedeelte gaat over de rest van de geschiedenis van Oost-Belgie. entree is 2 euro.

- relikten zijn er zeker (ook met het Ravel fietspad)! denk bijv. aan het stations van Raeren en Sourbrodt aan de Vennbahn, maar ook vlak over de grens het gratis toegankelijke openlucht-spoorwegmuseum in Pronsfeld. Inderdaad het museum Sankt-Vith is de moeite waard. ook de brug bij Born en het voormalige station van Lommersweiler.

- sorry, maar van het NMBS archief weet ik niets, maar de website in het artikel hierboven van Paul is ook zeer interessant!

- ook toeristisch sporen in Oost-Belgie:
CF3F (toekomstig traject: Hombourg - Welkenraedt - Raeren): met ieder jaar open monumenten dag in Hombourg.
EFG (toekomstig traject: Stolberg - Walheim - Eupen): met ieder jaar Bahnhofsfest in Walheim met ritten met werkvoertuigen op rails en een volkswagen-draisine tussen Falkenbachviaduct en Raeren grens.
Verkehrsverein Raeren (station Raeren): twee keer per jaar biergartenfest met openstelling van historisch seinhuis.
Railbike Hoge Venen (Kalterherberg - Sourbrodt): spoorfietsen tussen de venen. al 4 keer hier geweest en het blijft leuk!


allemaal ben ik hier geweest.


- trouwens meer info, fotos en reportages vind je ook op mijn eigen website: http://www.vennbahn.jouwweb.nl

groetjes,

Pierre.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door nahoj »

drielandentreinenfan schreef:Railbike Hoge Venen (Kalterherberg - Sourbrodt): spoorfietsen tussen de venen. al 4 keer hier geweest en het blijft leuk!
Bestaat dat nog? Is dat niet allemaal RaVeL geworden?
Ik meen daar twee jaar geleden gefietst te hebben. Op asfalt.
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Tussen sourbrodt en kaltherherberg heb je en een spoor en en fietspad !

Paul,
Komplete overzicht van alle lijnen op je website + overzicht v/d stations
Mooi werk dat van pas komt... handig in ieder geval.
Dank U van dit op te volgen en up to date te houden !

Pierre,
Fijne website.
Ik ben ten zuiden van je zone. :wink:
Dus lager dan Monshau zoals de titel van deze post vermeld.
Blijkbaar nog mooie porties spoor die het overleefd hebben ?

Vandaag wat dokumentatie gevonden in het frans over de duitse spoorwegen voor de periode 14-18.
Alsook stafkaarten van de jaren 30 op schaal 1/40.000ste voor de Eifel sektor
Nog veel werk voor de boeg !
Zijn deze lijnen in feite ook gebruikt geweest in mei 40 ?

Mvg

Thierry
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Bestaat er een soort van inventaris van wat nog te zien is in deze regio ?
- gebouwen
- signalisatie
- sporen/wissels
- ...
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

"Hommage à la Vennbahn" eergisteren in Malmedy gekocht.

Inderdaad een prachtboek (in 2 talen = duits-frans) !
Een aanrader dus. :wink:
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Nahoj

De Railbike bestaat nog steeds.
Naar het schijnt een leuke ervaring ?
Zou trouwens met Paasweekend openen ?
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door Jurgen »

Ik maak steeds een fotoverslag met alle relicten die ik tegen kom als ik ga fietsen.
Lijn 48 kan je hier vinden: https://sites.google.com/site/fietsspor ... ee/lijn-48
Deze pagina zal binnenkort wel herwerkt worden, samen met lijn 47 en het Duitse gedeelte van de Vennbahn. Ik heb ze namelijk vorige week pas volledig gereden en alles samen moet ik bijna 1000 foto's gaan sorteren, dus geef me tijd. :lol:

Ook de lijnen 45, 46, 47 en 163 heb ik reeds bezocht. Je moet maar eens rondneuzen. :wink:
Lijn 47A is nog niet omgetoverd tot RAVeL (maar men is het wel van plan!) en lijn 45A staat op het programma om te bezoeken.
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Dank U Jurgen, k'zal eens gaan kijken !
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Jurgen,

Toffe reportage !
het geeft mij zin om er te gaan fietsen...

Momenteel koncentreer ik mij op de as Trois-Ponts / Kaltherherberg via Stavelot/Malmedy/Waimes/Weywertz/Sourbrodt (inklusief Kamp).
Daar zijn veel oude postkaarten van te vinden.
Alsook archief (KLM en NMBS)
Da's al een goede bezigheid !
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door Jurgen »

Lijn 45A heb ik ondertussen ook bezocht.
Het is een leuke lijn, niet te moeilijk maar helaas met weinig spoorwegelementen. Het hoogtepunt is eigenlijk het viaduct even voorbij Butchenbach.

Wat wel het vernoemen waard is (vind ik toch) is de goederenwagen die men even voorbij Stadtkyll heeft ingericht en geïntegreerd heeft in een rust- en pick-nickplaats.

Een leuk extraatje als je van modeltreintjes houdt is ARS-Tecnica aan de Belgisch Duitse grens. Het staat mooi aangegeven aan het fietspad, alleen de oversteek aan de B265 mag wat veiliger.
Op het Duitse gedeelte van de spoorlijn zijn ook bijna alle telegraafpalen blijven staan.

Als je de lijn nu gaat bezoeken moet je wel rekening houden dat het gedeelte rond Honsfeld nog niet geasfalteerd is en soms toch vrij ruw is om over te fietsen.

Het verslag van deze lijn moet ik echter ook nog maken. Dat zal iets zijn voor de sombere dagen. :wink:
miltrain

Re: Oost Kantons... L.45/L.45A/L.46/L.47/L-47A/L.48/L.163

Bericht door miltrain »

Dank U Jurgen !
Plaats reactie