Het verschieten van kleur

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
rjz222

Het verschieten van kleur

Bericht door rjz222 »

Goedenavond,

De vraag zal misschien al eerder gesteld zijn, maar mijn internetbronnen laten mij tot noch toe in de steek...

Allereerst een kleine introductie: al enige jaren bouw ik 3D modellen van Nederlands en Belgisch museummaterieel en historisch materieel. Voor wat betreft historisch materieel focus ik vooral op de jaren '30.

Nu ben ik momenteel bezig met het in 3D nabouwen van het stoomloctype 9, maar loop nu tegen het volgende aan: ergens rond die tijd (jaren'30) is men, naar ik begrepen heb, begonnen met het groen schilderen van de tot dan toe bruine locomotieven.

Nu dus mijn vraag: is er een jaartal te noemen wanneer men is begonnen met het groen schilderen van locomotieven?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Het verschieten van kleur

Bericht door gysev »

rjz222 schreef:Goedenavond,

De vraag zal misschien al eerder gesteld zijn, maar mijn internetbronnen laten mij tot noch toe in de steek...

Allereerst een kleine introductie: al enige jaren bouw ik 3D modellen van Nederlands en Belgisch museummaterieel en historisch materieel. Voor wat betreft historisch materieel focus ik vooral op de jaren '30.

Nu ben ik momenteel bezig met het in 3D nabouwen van het stoomloctype 9, maar loop nu tegen het volgende aan: ergens rond die tijd (jaren'30) is men, naar ik begrepen heb, begonnen met het groen schilderen van de tot dan toe bruine locomotieven.

Nu dus mijn vraag: is er een jaartal te noemen wanneer men is begonnen met het groen schilderen van locomotieven?
Die beslissing werd genomen in 1931 nav de reorganisatie en hernummering van de locomotieven door de toen jonge NMBS. Het was natuurlijk wel een werk van lange adem en ook tijdens WO II reden er nog enkele bruine locomotieven rond.
rjz222

Re: Het verschieten van kleur

Bericht door rjz222 »

Bedankt voor de informatie, hier kan ik zeker iets mee!

Ik ga nog even verder snuffelen naar informatie over de revisie van de Type 9, maar ik ga voorlopig uit van een mooie mengelmoes van kleuren.
aquarius

Re: Het verschieten van kleur

Bericht door aquarius »

Hey rjz222, zou je al iets kunnen tonen anders? Ik ben zelf bouwer van de types 1, 10, 12 en 29 (en repainter van type 98) voor MSTS en voor welke sim doe je dat?
Wat mij betreft dateert het intussen wel van begin 2012.
Plaats reactie