Pagina 1 van 1

ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 13 mei 2015, 12:47
door overweg13
ttb map 32 is beschikbaar op http://blog.seniorennet.be/overweg13/

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 13 mei 2015, 19:30
door Dieselfreak
Ach, maart-april 1983... toen was ik net een krijsend wezen van enkele kilo's zwaar. :wink: Toch herken ik redelijk wat dingen nog. Ik wou dat ik 10-15 jaar eerder geboren was, dat ik de jaren '80 veel bewuster had meegemaakt!

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 13 mei 2015, 19:38
door overweg13
Dieselfreak schreef:Ach, maart-april 1983... toen was ik net een krijsend wezen van enkele kilo's zwaar. :wink: Toch herken ik redelijk wat dingen nog. Ik wou dat ik 10-15 jaar eerder geboren was, dat ik de jaren '80 veel bewuster had meegemaakt!
Ik denk dat we allemaal met hetzelfde probleem zitten. Ik ben van 1953 en hoe graag zou ik de jaren 1930 hebben meegemaakt. En de jaren 1950. Maar ik besef ook dat ik nooit de middelen zou gehad hebben om voor de lol door België te reizen, want dat was weggelegd voor de happy few, en daar behoorde ik absoluut niet toe. Ik besef ook dat ik enkele unieke kansen heb laten liggen, om bijvoorbeeld de overblijvende tramlijnen van de NMVB te verkennen. Zo heb ik de lijn Leerbeek - Lennik - Brussel eigenlijk weten verdwijnen zonder daar echt aandacht aan te schenken. Dat vergeef ik mezelf nooit!

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 13 mei 2015, 20:21
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Ik denk dat we allemaal met hetzelfde probleem zitten. Ik ben van 1953 en hoe graag zou ik de jaren 1930 hebben meegemaakt. En de jaren 1950. Maar ik besef ook dat ik nooit de middelen zou gehad hebben om voor de lol door België te reizen, want dat was weggelegd voor de happy few, en daar behoorde ik absoluut niet toe.
In de jaren '80 was dat toch al anders dan in de jaren '30? En jij had zo graag de jaren '30 meegemaakt, zeg je, dat is een stuk voordat jij geboren was, dat is alsof ik de jaren '60 had willen beleven, daar verlang ik helemaal niet naar want die heb ik nooit gekend. :wink: En in de jaren '80 was ook niet alles beter dan nu, dan had ik lang niet zoveel foto's en filmpjes kunnen maken als nu. Maar dat zou ik ook niet gemist hebben, want iets wat je niet kent, daar kun je ook niet naar verlangen.

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 13 mei 2015, 20:29
door overweg13
Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Ik denk dat we allemaal met hetzelfde probleem zitten. Ik ben van 1953 en hoe graag zou ik de jaren 1930 hebben meegemaakt. En de jaren 1950. Maar ik besef ook dat ik nooit de middelen zou gehad hebben om voor de lol door België te reizen, want dat was weggelegd voor de happy few, en daar behoorde ik absoluut niet toe.
In de jaren '80 was dat toch al anders dan in de jaren '30? En jij had zo graag de jaren '30 meegemaakt, zeg je, dat is een stuk voordat jij geboren was, dat is alsof ik de jaren '60 had willen beleven, daar verlang ik helemaal niet naar want die heb ik nooit gekend. :wink: En in de jaren '80 was ook niet alles beter dan nu, dan had ik lang niet zoveel foto's en filmpjes kunnen maken als nu. Maar dat zou ik ook niet gemist hebben, want iets wat je niet kent, daar kun je ook niet naar verlangen.
Ik bedoel vooral de jaren 1930 op het vlak van spoorwegen. Als je ziet welk uitgebreid net er toen bestond. Maar dus altijd met dezelfde reserve: meer dan het plaatselijke trammetje nemen zou er nooit in gezeten hebben. Overigens: als je alles leest wat er vandaag verschijnt over allerlei ziekten en afwijkingen die we ons onder druk van de hedendaagse maatschappij aanmeten, dan ben ik er lang niet zo zeker van dat men vroeger - nochtans met veel minder middelen - ongelukkiger was. Integendeel.
...want iets wat je niet kent, daar kun je ook niet naar verlangen... Verlangen naar iets dat je niet kent, gat toch veel dieper dan gewoon iets verlangen dat je kent?

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 14 mei 2015, 13:27
door Tim
Die overweg naar het privédomein bestaat nog steeds. Het viel mij overlaatst ook op bij het passeren.

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 14 mei 2015, 21:04
door wattman
Leuk om dit weer terug te zien, reeks 60 met M1... In de eerste klasse trouwens prima. In de tweede klasse inderdaad niet bepaald prettig om te zitten. Herinner mij trouwens nog een rit naar Quievrain. Een aantal passagiers stapten in via het rijtuig eerste klasse en konden volgens het eerste deel van de rit blijven staan. De reden was dat - volgens mij was dat toen nog gebruikelijk - de doorgang tussen eerste en tweede klasse afgesloten was en de deur slechts door middel van een sleutel was te openen.

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 14 mei 2015, 22:31
door zwart look
Hhhmmmmm,


privé-overweg met beveiliging?? . . .
Aloude rechten of hoe zit dat; vanuit de foto ben ik welbewust dat de overweg in een boog ligt en passanten niet echt een optimaal uitzicht hebben.
Maar dan nog.

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 14 mei 2015, 22:33
door overweg13
wattman schreef:Leuk om dit weer terug te zien, reeks 60 met M1... In de eerste klasse trouwens prima. In de tweede klasse inderdaad niet bepaald prettig om te zitten. Herinner mij trouwens nog een rit naar Quievrain. Een aantal passagiers stapten in via het rijtuig eerste klasse en konden volgens het eerste deel van de rit blijven staan. De reden was dat - volgens mij was dat toen nog gebruikelijk - de doorgang tussen eerste en tweede klasse afgesloten was en de deur slechts door middel van een sleutel was te openen.
Klopt. En dat mogen ze van mij direct opnieuw invoeren, al is het in het moderne materieel niet meer mogelijk. Overigens verbaast het me dat reizigers toen verkeerd instapten: dat gebeurde zelden of nooit.

Re: ttb map 32 (maa-apr 1983)

Geplaatst: 17 mei 2015, 19:55
door dekooiker
zwart look schreef:Hhhmmmmm,


privé-overweg met beveiliging?? . . .
Aloude rechten of hoe zit dat; vanuit de foto ben ik welbewust dat de overweg in een boog ligt en passanten niet echt een optimaal uitzicht hebben.
Maar dan nog.
Niks aloude rechten, alles regels rond overwegen vanwege de minister van verkeer.
De minister bepaalt welke categorie een (openbare) overweg heeft.
In dit specifiek geval verbaast het me niet dat de ijzerenweg verplicht is een OW 3e categorie in te richten.
En voor de specialist: deze overweg is zeer waarschijnlijk alleen automatisch en kan niet bewaakt worden.
In die zin valt het meer onder een dienstoverweg.