ttb map 34 (1983)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 34 (1983)

Bericht door overweg13 »

Ik heb zopas 24 foto's uit de oude doos gepubliceerd op http://blog.seniorennet.be/overweg13/. Foto's van dieselgeweld op de lijnen 94, 154 en 116, waar trouwens ook wat elektrisch materiaal te aanschouwen valt.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door dekooiker »

Toch een vraag bij deze reeks: voor de gesleepte treinen gebruikt u de tractieaanduiding Z en voor de motorwagen TA.
Dat is eigenlijk toch ook gewoon Z?

Over de samenwerking met De Post is weer wat te melden want sedert een dik half jaar gebeurt een deel van de interne postverdeling van de spoorgroep via de Post.
Gevolg is dat de bekende telegrafische codes niet meer gebruikt mogen worden voor het adresseren.
Maar gekker is dat als er een zending van Lier naar Antwerpen moet, deze eerst naar Brussel gaat om dan in Antwerpen te belanden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door overweg13 »

Die Z voor dieselmotorwagens is men volgens mij pas gaan gebruiken met de komst van de 41. Voordien maakte men echt wel dat onderscheid tussen TA, TT en M. TA voor de niet-koppelbare, TT voor de koppelbare en M voor de meerledige motorwagens. Zo werden ze ook in de spoorboekjes aangeduid.
(Anders gezegd: voor de treinen met een 41 zou men eigenlijk opnieuw het prefix M moeten gebruiken... Nu is er natuurlijk geen echt probleem meer omdat voor reizigerstreinen dieseltractie met gesleepte rijtuigen niet meer bestaat.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Die Z voor dieselmotorwagens is men volgens mij pas gaan gebruiken met de komst van de 41. Voordien maakte men echt wel dat onderscheid tussen TA, TT en M. TA voor de niet-koppelbare, TT voor de koppelbare en M voor de meerledige motorwagens. Zo werden ze ook in de spoorboekjes aangeduid.
Kleine correctie, Vic: M werd niet enkel gebruikt voor 'meerledige motorwagens' maar voor alle motorwagens met twee klassen. Bijvoorbeeld de motorwagens type 608 bestonden slechts uit één kast maar werden met M aangeduid omdat ze eerste en tweede klasse (vóór 1956: tweede en derde klasse) hadden.

En om dit thema nog wat uit te diepen: in oudere spoorboekjes (vóór WO II) had je ook treinnummers met één T ("train tramway" of "tramtrein", een korte trein bestaande uit een tenderlocomotief en slechts een paar rijtuigen), met TT (dieselmotorwagens vermoed ik) en met TL (wat dat was, weet ik niet). Tot in de jaren '50 werden in het spoorboekje tevens de nummers van alle elektrische treinen voorafgegaan door E.

En ik herinner me dat in de jaren '60 die voorvoegsels ook te vinden waren op de gele vertrekstaten in de stations: stoomtreinen hadden een nummer zonder voorvoegsel; dieseltreinen een nummer met Z; elektrische treinen een nummer met E; en de dieselmotorwagens al naargelang het geval een nummer met TA, TT of M. Dat vond ik wel interessante informatie.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door dekooiker »

Nog correcter: Z wordt gebruikt voor alle tractie zonder stroomafnemer of met neergelaten stroomafnemer.
Om een motorwagen te benoemen die een rit voor Z5508 zal verzekeren wordt nu MZ5508 gebruikt; rijdt die daarna een lege rit wordt dat ZM5508 (tenzij er nog een andere rit volgt, dan kan er een ander nummer gegeven worden).

Ik heb ergens een boek van de treindienst uit 1930 liggen, ik kijk na wat men daar zoal gebruikte.
Daarin staat boeiende informatie met oa de treinnummers: je kon meteen afleiden of het reizigersdienst of goederendienst was en gelijk ook zien wat soort goederentrein.
Zo waren er duiventreinen, ijlgoedtreinen enzovoort.
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door Paul »

dekooiker schreef:Nog correcter: Z wordt gebruikt voor alle tractie zonder stroomafnemer of met neergelaten stroomafnemer.
Akkoord, zo is het vandaag. Zelfs een trein met een stoomloc krijgt vandaag een nummer met Z.
Maar in de periode waar Vic en ik het over hadden, was dat nog niet zo. Toen kregen enkel de treinen gesleept door een dieselloc een nummer met Z.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door dekooiker »

Misschien is het duidelijker als ik vraag of TA ook zo in het blokstelsel gebruikt werd.
Aangezien ik geen reglementering van die tijd heb en evenmin een blokboekje kan ik die vraag niet beantwoorden.
Maar het antwoord interesseert me wel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 34 (1983)

Bericht door overweg13 »

Ik heb alleen een boekje (schriftje) van onze overweg (13!) en moet vaststellen dat alle treinen vanuit block 10 (Beert-Bellingen) telefonisch doorgegeven werden zonder prefix, op enkele schaarse uitzonderingen na, zoals lege stellen e.d. Omdat het boekje uit 1963 dateert, is het logisch dat de meeste treinnummers geen prefix hebben, omdat het bijna uitsluitend over stoomtreinen gaat, maar er zouden er alleszins ook enkele met M en TA tussen moeten zitten. En dat is niet het geval.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie