Zwaar gewonden bij incident met stoomlocomotief bij Maldegem

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Zwaar gewonden bij incident met stoomlocomotief bij Maldegem

Bericht door Meesterpeter »

Zwaar en licht gewonden bij incident met stoomlocomotief

Vier mensen zijn zaterdag gewond geraakt door een ontploffing in een stoomlocomotief tijdens het stoomfeest te Maldegem.
Het incident gebeurde tijdens een festival in de plaats Maldegem waarmee werd herdacht dat vijftig jaar geleden de laatste stoomtrein door België reed.

De loc was een van de locomotieven op het festival. Tijdens een rit tussen Eeklo en Maldegem, ontplofte ter hoogte van Balgerhoeke iets in de stoomlocomotief. Er trad meteen een veiligheidsmechanisme in werking waardoor de brand beperkt bleef.

Twee van de gewonden werden met zware brandwonden overgebracht naar het ziekenhuis in Gent. De andere twee hadden lichtere verwondingen en werden behandeld in het ziekenhuis van Eeklo.

Bron: www.spoorforum.nl
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwaar gewonden bij incident met stoomlocomotief bij Maldegem

Bericht door dentheo »

Gebroken waterglas ? Vlampijp met terugslag via vuurhaard ?
Theo
Groeten vanop de Heide
opfq
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016, 00:51

Re: Zwaar gewonden bij incident met stoomlocomotief bij Maldegem

Bericht door opfq »

Afbeelding Ik was toevallig in de bewuste trein aanwezig. Dit was de stoom na 5 minuten na het accident. De eerste 2 minuten ontsnapte zoveel stoom dat er geen enkel zicht was vanuit het eerste rijtuig.

De trein werd getrokken door de 64 250, hier zo'n 1,5 uur voor het ongeval. Afbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwaar gewonden bij incident met stoomlocomotief bij Maldegem

Bericht door dentheo »

Lijkt mij dan wel op een gescheurde vlampijp, dicht bij de haard.
Theo
Groeten vanop de Heide
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Zwaar gewonden bij incident met stoomlocomotief bij Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

Hoi allen,

Hetgeen zaterdag gebeurde, bracht een begrijpelijke veelheid aan vragen mee, hieronder ter informatie een standaardantwoord dat ikzelf naar mijn contacten heb gestuurd:

Beste allen,

Begrijpelijk dat iedereen met vragen zit, en hartverwarmend dat er zoveel begaanheid is! Dank daarvoor.

Uit de pers kan inderdaad blijken dat er zich tijdens het festival een catastrofe zou hebben voorgedaan, hieronder de neutrale weergave van de feiten.

Op de bezoekende stoomlocomotief van onze collega’s van het spoormuseum in Treignes deed zich een technisch incident voor, waarbij hete stoom is ontsnapt. Het klopt dat daarbij 4 mensen gewond zijn geraakt, en onze gedachten zijn bij hen. Allen lieten ze ons trouwens al weten dat ze het gezien de omstandigheden goed stellen, en dat dergelijke zaken nu eenmaal kunnen gebeuren.

Zo’n ongeval heeft een zeer lage frequentie, de laatste maal dat het in gans Europa gebeurde was in Frankrijk in 2011 nabij Aix-les-Bains. De waarschijnlijkheid van dergelijk ongeval is, en vergeef me de uitspraak, van dezelfde categorie als een vliegtuig dat panne heeft, van een sportongeval, en van veel lagere categorie als een auto-ongeval.

Ook in 2011 sprak de pers van een ‘explosie’. Het veiligheidssysteem dat het voorbije weekend na het defect direct in werking trad heeft het vuur zoals voorzien direct geblust, en een explosie voorkomen! Op geen enkel moment zijn reizigers in gevaar geweest: getuige de reactie achteraf van meerdere reizigers, waarvan hier kort eentje geciteerd:

From: xxx (naam gekend bij ons)
Sent: Saturday, April 30, 2016 10:17 PM
To: info@stoomcentrum.be
Subject: accident du train à vapeur

Monsieur, ma compagne et moi étions dans le train qui a explosé ce samedi. Je voudrais dire un très grand merci au personnel du train qui a fait que jamais on aurait pu croire ou deviner qu'un accident aussi grave venait de se produire. Nous voulons aussi exprimer notre sympathie aux blessés et leur souhaiter d'être vite guéris. Bonne soirée et bonne fin de festival. XXX Passager du train accidenté.

Het nieuws dat onze collega’s het redelijk goed stellen was een eerste positief punt. Dat de reizigers zich op zondag niet lieten afschrikken, vertaalde zich in een recordopkomst, waardoor zondag 1 mei 2016 het meeste bezoekers ooit op een festivaldag op de been bracht. Zeer gesmaakt was de expliciete aanwezigheid, ondanks het ongeval, van de voorzitster van Toerisme Meetjesland, Rita De Coninck; en van Minister van Staat Herman De Croo; die beiden benadrukten dat dergelijke attractie moet blijven bestaan. Zie ook de beelden in bijlage.

Ik druk ook mijn dank uit aan de toevloed aan positieve reacties op sociale media, die de enkele marginale en zelfs dubieuze reacties totaal onderuithalen.

De vrijwilligers van het Stoomcentrum kregen daardoor een boost om verder hun hobby verder te blijven uitoefenen, waardoor het Meetjesland door onbaatzuchtige inzet verder kan blijven genieten van deze toeristische attractie.

Oprechte groeten
Bijlagen
Fred.jpg
De Croo.jpg
Plaats reactie