ttb map 38 (1983-1984)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3899
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door overweg13 » 03 jun 2016, 13:58

Mijn map 38 is zopas op mijn blog http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=1922034 gezet.
Met vriendelijke groet

overweg13


Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2866
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door Bibke » 05 jun 2016, 21:21

Het is wederom genieten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

SteC
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Delft/Leiden

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door SteC » 16 jun 2016, 22:26

Bedankt voor de mooie foto's. He is altijd genieten wanneer je iets post.

Nog even een kleine opmerking:
33. HLE 2721 voor een goederentrein, geholpen door een 22 of 23.
Aan de koelroosters te zien is dat een 22.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4003
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door Steve » 17 jun 2016, 00:13

Volledig mee eens!

Twee kleine vragen die de foto's wel bij me oproepen:

- Kon een 22/23 überhaupt in treinschakeling rijden met een 27 of ander materieel (buiten dan de 26)? Of ging het hier om meervoudige tractie waarbij elke loc apart bediend werd door een TB?

- Die bijwagen bij de MW 44 had ik nog nooit gezien. Het lijkt zelfs alsof er een stuurstand aanwezig is... klopt dat, of werd de MW 44 gewoon omgezet aan het eindpunt?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3899
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door overweg13 » 17 jun 2016, 09:13

Steve schreef: - Kon een 22/23 überhaupt in treinschakeling rijden met een 27 of ander materieel (buiten dan de 26)? Of ging het hier om meervoudige tractie waarbij elke loc apart bediend werd door een TB?

- Die bijwagen bij de MW 44 had ik nog nooit gezien. Het lijkt zelfs alsof er een stuurstand aanwezig is... klopt dat, of werd de MW 44 gewoon omgezet aan het eindpunt?
Het antwoord op de eerste vraag moet ik je schuldig blijven; ik vermoed dat treinschakeling in die periode nauwelijks voorkwam, maar de echte specialisten weten hier ongetwijfeld meer over.
De tweede vraag dan: een stuurstand was zeker niet aanwezig in deze aanhangwagens. Ze reden gewoon mee, en door de afwezigheid van motoren verliep de rit meestal opvallend rustig. Het betrof hier eigenlijk min of meer een miskoop, omdat de autorails net iets te weinig kracht hadden om deze wagens te slepen. Vandaar dat een deel ervan uiteindelijk meteen ingezet werd als rijtuigen (met dieselloc) van het type R. Om de ademnood van de autorails enigszins op te vangen werden de wagens trouwens vaak ingesloten tussen twee autorails en dat maakte meteen ook het omzetten overbodig.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1276
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door Bordensteker » 17 jun 2016, 10:05

Een 22 kan (evenals een 25 trouwens) met niets in treinschakeling rijden; er zijn namelijk geen veeladerige elektrische verbindingskabels voor aanwezig zoals op de rechterhoek van de locomotiefkast aan de voorzijde van een 23.

Een 23 kan met een andere 23 óf met een 26 in treinschakeling rijden.
Niet met andere reeksen, dan moeten beide locomotieven (“in dubbeltractie”) door een aparte bestuurder bediend worden, waarbij de remkraan van de tweede loc afgezonderd wordt.
De ten behoeve van tractie-opdrachten aangebrachte dubbeltractie-signaallampen boven of achter een kopruit achterop de voorste loc (bedoeld om zichtbaar te zijn voor, en daarom geplaatst tegenover, de bestuurder van de tweede loc) zitten bij een gemengde dubbeltractie van een 22/23 met nieuwer type loc waarbij de bestuurder links zit echter niet zoals voorzien recht tegenover de bestuurder van de tweede loc, dus daar waren dan vermoedelijk nog andere beletselen.


Ik heb nog wat meer gevonden over de bijwagens type 734.

“De motorwagens konden onderling aan elkaar gekoppeld worden, maar ook met de Type 605 / MW45 motorwagens. De volgende combinaties al dan niet met een bijwagen waren mogelijk:

1 MW (44 of 45) + 1 MW (44 of 45)
1 MW + 1 bijwagen
1 MW + 1 bijwagen + 1 MW
1 MW + 1 bijwagen + 1 bijwagen + 1 MW
1 MW + 1 bijwagen + 1 MW + 1 bijwagen”

Aldus http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_MW44

Het zijn dus inderdaad zuivere bijwagens. Op de kopwand van zo’n bijwagen 734 zit nochtans wel een koppeldoos voor een treinkabel, en die lijkt me alleen nodig om tractiesignalen door te geven aan een meewerkende tweede motorwagen in het konvooi (waar 'overweg13' hierboven al op doelt). Ik vermoed dat het rode glaasje van het ene elektrische eindseinlicht kapot is. Het is geen koplicht.
Er zijn ook geen ruitenwissers op deze kopwanden.

“Close-up bijwagen 734.10. Deze wagens versterkten de AR's van de reeksen 43, 44 en 45. Ze hadden wel wat weg van de rijtuigen type R.”
“De rijtuigen type R zijn dan ook feitelijk hetzelfde; er zouden aanvankelijk méér motorwagens komen en ze zouden breder worden ingezet met bijwagens, uiteindelijk werd de bestelling bijwagens op 10 na geleverd als getrokken rijtuigen.”
https://www.flickr.com/photos/davybeumer/4225763447/

Interieurfoto’s:
https://www.flickr.com/photos/davybeumer/4218445849/
https://www.flickr.com/photos/davybeumer/4218445267/

Een nog meer volledige uitleg vindt u in http://www.stoomcentrum.be/loc/734-10/ .

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1103
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door Tim » 19 jun 2016, 16:25

Ook de commando's van de deuren en interieurverlichting werd via de treinkabel doorgegeven, dus niet enkel voor tractie.

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1276
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ttb map 38 (1983-1984)

Bericht door Bordensteker » 26 jun 2016, 01:19

Dank u wel Tim voor uw aanvulling!

Bij het Kolenspoor in As heeft men een getrokken rijtuig type R omgeschilderd als ware het een aanhangrijtuig type 734, en daar zijn op de kopwanden alsnog vaste eindseinen aangebracht van een moderner type, en daar ontbreekt de elektrische koppeldoos.
https://c1.staticflickr.com/9/8421/7569 ... ba6c_b.jpg

Ik bleef intussen nog met een andere vraag zitten: hoe werden die bijwagens verwarmd? Laagspanning voor verlichting kán via de elektrische kabel binnenkomen, en de deuren kunnen denk ik op de via de voedingsleiding doorverbonden luchtdruk van het hoofdreservoir van het motorrijtuig bediend worden (de slang met de witgeverfde eindkraan). Maar hoe kun je ze verwarmen?
Aha: voor de verwarming was er een autonome Westinghouse gasoliebrander geïnstalleerd!
http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaa ... 20734.html
Als je goed kijkt kun je inderdaad de vulbuis van de brandstoftank links van een der deuren zien zitten.

Wat daar niet klopt is het feit dat er een maximum (sic) bochtstraal staat vermeld. Het is toch niet alleen bedoeld voor “rondjes rond de kerk”? Nou ja, in elk geval is de Aarde zelf rond!
Wat bedoeld wordt is natuurlijk dat de minimum bochtstraal 125 meter is.


“Naast de 734.10 in de dieselloods (inmiddels daaruit verdwenen) staan ook de 734.06 en 734.07 nog op het terrein. De 734.06 staat hier op een zijspoor op de plek waar alle sporen van de dieselloods samenkomen op weg naar de verbindingsspoorlijn. Van deze bijwagens zijn er dertig gebouwd, waarvan er twintig al gelijk als gewoon getrokken rijtuig type R in gebruik genomen werden aangezien een nieuwe reeks motorrijtuigen type 606 niet in productie genomen werd. De tien overige hebben tot begin jaren negentig nog gereden.”
http://www.treinfoto2000.be/stelplaatse ... MAGES1.htm


“Bijwagens
Absoluut dienen ook de bijwagens van de typen 732 en 734 genoemd we worden. De tweeassige 732 (uit 1954/1955) en de vierassige 734 (uit 1955) hebben jarenlang met de typen 603, 604 en 605 gereden. Van de 732 waren er twintig gebouwd. Ze waren 12,13 meter lang, de 734 was 14,81 meter lang. Beide typen waren geschikt om als tussenrijtuig te dienen tussen twee motorwagens en er konden zelfs twee 732's of 734's tegelijk in een trein gebruikt worden. De 732's werden al tussen eind jaren zestig en begin jaren tachtig afgevoerd, de 734's reden nog tot eind jaren tachtig en sporadisch zelfs tot medio jaren negentig in de normale dienst! Enkele 732's en alle 734's zijn nog roodgeel geschilderd, een tweetal 734's zelfs blauwgeel! Van het type 734 waren er overigens meer gebouwd in verband met het type 606, zij kwamen uiteindelijk als getrokken rijtuig type R in dienst en hebben zo gereden tot 1981.

Van de 732 zijn voor de wagens 732.04 (SDP), 732.09 (NMBS), 732.10 (TSP) en 732.20 (SDP) bewaard.
Van de 734 is de 734.05 (NMBS) en 734.10 (SCM) bewaard. De 734.05 en 734.07 staan al jaren weg te roesten in de voormalige stelplaats van Bertrix.”
http://www.bfoto.be/docu/his/m43.php

Ik had beter meteen te rade gegaan bij het TSP natuurlijk:
http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/ma ... 165-732-10

De meest interessante informatie staat daar in de tekst over de tweeassige aanhangrijtuigen (die hebben zoals hierboven al werd aangestipt óók bestaan, en daarvan is er een te zien achter de zwarte tot sneeuwschuiver omgebouwde tender op foto 7 in TTB map 38 (http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=1922034). Het rijtuig is hier kennelijk verbouwd tot een vorm van dienstwagen; de deur is vervangen door een rolluik.

Plaats reactie