Dank u wel Tim voor uw aanvulling!
Bij het Kolenspoor in As heeft men een getrokken rijtuig type R omgeschilderd
als ware het een aanhangrijtuig type 734, en daar zijn op de kopwanden alsnog vaste eindseinen aangebracht van een moderner type, en daar ontbreekt de elektrische koppeldoos.
https://c1.staticflickr.com/9/8421/7569 ... ba6c_b.jpg
Ik bleef intussen nog met een andere vraag zitten: hoe werden die bijwagens verwarmd? Laagspanning voor verlichting kán via de elektrische kabel binnenkomen, en de deuren kunnen denk ik op de via de voedingsleiding doorverbonden luchtdruk van het hoofdreservoir van het motorrijtuig bediend worden (de slang met de witgeverfde eindkraan). Maar hoe kun je ze verwarmen?
Aha: voor de verwarming was er een autonome Westinghouse gasoliebrander geïnstalleerd!
http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaa ... 20734.html
Als je goed kijkt kun je inderdaad de vulbuis van de
brandstoftank links van een der deuren zien zitten.
Wat daar niet klopt is het feit dat er een maximum (sic) bochtstraal staat vermeld. Het is toch niet alleen bedoeld voor “rondjes rond de kerk”? Nou ja, in elk geval is de Aarde zelf rond!
Wat bedoeld wordt is natuurlijk dat de minimum bochtstraal 125 meter is.
“Naast de 734.10 in de dieselloods (inmiddels daaruit verdwenen) staan ook de 734.06 en 734.07 nog op het terrein. De 734.06 staat hier op een zijspoor op de plek waar alle sporen van de dieselloods samenkomen op weg naar de verbindingsspoorlijn. Van deze bijwagens zijn er dertig gebouwd, waarvan er twintig al gelijk als gewoon getrokken rijtuig type R in gebruik genomen werden aangezien een nieuwe reeks motorrijtuigen type 606 niet in productie genomen werd. De tien overige hebben tot begin jaren negentig nog gereden.”
http://www.treinfoto2000.be/stelplaatse ... MAGES1.htm
“Bijwagens
Absoluut dienen ook de bijwagens van de typen 732 en 734 genoemd we worden. De tweeassige 732 (uit 1954/1955) en de vierassige 734 (uit 1955) hebben jarenlang met de typen 603, 604 en 605 gereden. Van de 732 waren er twintig gebouwd. Ze waren 12,13 meter lang, de 734 was 14,81 meter lang. Beide typen waren geschikt om als tussenrijtuig te dienen tussen twee motorwagens en er konden zelfs twee 732's of 734's tegelijk in een trein gebruikt worden. De 732's werden al tussen eind jaren zestig en begin jaren tachtig afgevoerd, de 734's reden nog tot eind jaren tachtig en sporadisch zelfs tot medio jaren negentig in de normale dienst! Enkele 732's en alle 734's zijn nog roodgeel geschilderd, een tweetal 734's zelfs blauwgeel! Van het type 734 waren er overigens meer gebouwd in verband met het type 606, zij kwamen uiteindelijk als getrokken rijtuig type R in dienst en hebben zo gereden tot 1981.
Van de 732 zijn voor de wagens 732.04 (SDP), 732.09 (NMBS), 732.10 (TSP) en 732.20 (SDP) bewaard.
Van de 734 is de 734.05 (NMBS) en 734.10 (SCM) bewaard. De 734.05 en 734.07 staan al jaren weg te roesten in de voormalige stelplaats van Bertrix.”
http://www.bfoto.be/docu/his/m43.php
Ik had beter meteen te rade gegaan bij het TSP natuurlijk:
http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/ma ... 165-732-10
De meest interessante informatie staat daar in de tekst over de tweeassige aanhangrijtuigen (die hebben zoals hierboven al werd aangestipt óók bestaan, en daarvan is er een te zien achter de zwarte tot sneeuwschuiver omgebouwde tender op foto 7 in TTB map 38 (
http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=1922034). Het rijtuig is hier kennelijk verbouwd tot een vorm van dienstwagen; de deur is vervangen door een rolluik.