I4 BDS bagagerijtuig

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
scenicsport

I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door scenicsport »

Wie kan mij meer info bezorgen inzake het gedeklasseerd e I4 rijtuig dat als bagagerijtuig meereed in de internationale trein naar het Italiaanse San Candido ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door overweg13 »

Ben je zeker dat er ooit I4 bagagerijtuigen geweest zijn? Ik heb er alvast nooit gekend.
Met vriendelijke groet

overweg13
scenicsport

Re: I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door scenicsport »

Hallo, eerst en vooral bedankt voor je reactie.

Volgens de uitleg van Dhr Max Delie in het boek NMBS-SNCB International inzake de INT 1116/1117 "Ski Express" (zie bijlage)
zou dit een uniek exemplaar zijn, met name het groene prototype rijtuig 12302

Ik had graag een foto of tekening gehad om dit rijtuig in model na te bootsen en zo mijn treinsamenstelling correct te krijgen

Mvg Manu
Bijlagen
I4proto.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door overweg13 »

Rijtuig 12302 was oorspronkelijk 13101, wat er op wijst dat het een gecombineerd rijtuig eerste/tweede was. Misschien had je de volgende link zelf al gevonden. Spijtig genoeg staat er niets in over het rijtuig dat je zoekt:
http://www.lsmodels.com/Pages/Pays_F/De ... s_I4_F.htm
Met vriendelijke groet

overweg13
scenicsport

Re: I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door scenicsport »

Hallo,

Die link van LS had ik ook al uitgeplozen , en zoals je zelf al suggereerde staat er geen info in omtrent deze wagonversie.
In ieder geval bedankt voor de reeds gedane moeite.

Mvg Manu
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door Paul »

In het boek "50 jaar reizigersvervoer - 1930-1985", uitgegeven door de GTF in 1985, vind ik over dit rijtuig het volgende.
Tweede prototype van de serie I4, oorspronkelijke indeling "A4/B5" dwz. gemengd 1e/2e klasse, oorspronkelijk nummer 13101, gebouwd door ABR in Familleureux in 1961, in dienst gesteld op 16 oktober 1961.
Werd in 1979 gewijzigd in rijtuig 2de klasse ("B9"), geschilderd in Railtour-kleuren (horizontale strepen in twee tinten groen), nieuw nummer 12302, UIC-nummer 51 88 29 - 70 402-3.

Over een eventuele ombouw tot bagagerijtuig staat er in dit boek niets, dat zal uiteraard na 1985 gebeurd zijn.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
scenicsport

Re: I4 BDS bagagerijtuig

Bericht door scenicsport »

@Paul,

Dank je wel voor deze info. Ik weet nu al iets over de gebruikte kleurstelling.

Mvg Manu
Plaats reactie